ورود روزانه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف به تهران!

اقتصاد ایران: افزایش تعداد خودروهای پلاک شهرستان در تهران به ویژه در حوزه تاکسی‌های اینترنتی، به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است، عدم نظارت کافی، فرسودگی خودروها و افزایش آلایندگی ازجمله مشکلات ناشی از این مساله به شمار می‌روند.

این در حالی است که چندی پیش رئیس پلیس راهور پایتخت بیان کرده بود بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول معابر، خیابان‌های اصلی و فرعی پایتخت است که این معابر فقط ظرفیت ۸۰۰هزار خودرو با سرعت ۳۰کیلومتر را دارند. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

ترافیک سنگین در برخی معابر اصلی؛ حتی پس از افطار

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش شدید حجم ترافیک در روزهای پایانی سال گفت: ترافیک در روزهای ابتدایی اسفندماه نسبت‌به ماه قبل به میزان ۱۴درصد افزایش و نسبت به اسفند ۱۴۰۲ به میزان ۳۱درصد افزایش داشته؛ البته این روند طبیعی است چراکه با نزدیک شدن به نوروز، حجم سفرهای درون‌شهری افزایش می‌یابد.

سرهنگ فیروز کشیر با تاکید بر حضور صددرصدی ماموران پلیس راهور در معابر پایتخت افزود: در نقاطی که احتمال گره‌های ترافیکی وجود دارد، مانند محدوده مدارس و مراکز خرید، ماموران پلیس به‌طور ویژه مستقر شده‌اند تا از ایجاد اختلال در عبور و مرور جلوگیری کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در ادامه با اشاره به تردد بالای خودروهای غیربومی در تهران تصریح کرد: روزانه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو از شهرهای اطراف تهران به‌ویژه از کرج، وارد تهران می‌شوند؛ این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش حجم ترافیک پایتخت دارد.

وی با مقایسه شرایط فعلی با مهرماه، زمانی که تهران با موجی از ترافیک سنگین مواجه بود، متذکر شد: در مهرماه، مردم به توصیه‌های پلیس توجه کردند؛ کمتر از خودروهای شخصی استفاده کردند، دوبله پارک نکردند، سدمعبر نکردند و با فاصله از مدارس تردد داشتند؛ همین همکاری باعث شد وضعیت ترافیک بهتر مدیریت شود.

سرهنگ کشیر با انتقاد از افزایش تردد خودروهای تک‌سرنشین در تهران گفت: در معابر، خودروهای تک‌سرنشین بیشتر مشاهده می‌شود. در روزهای پایانی سال، مردم باید از این موضوع پرهیز کنند و حتی‌الامکان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی درباره طرح‌های ویژه پلیس راهور برای کنترل ترافیک شبانه تهران توضیح داد: نیروهای پلیس به‌صورت صددرصدی در شیفت صبح و بعدازظهر حضور دارند. به غیر از اینکه ترددها توسط ماموران کنترل می‌شود، خوروهایی که مرتکب تخلفات رانندگی مانند سدمعبر می‌شوند به صورت لحظه‌ای رصد و اعمال قانون می‌شوند.

سرهنگ کشیر با اشاره به تاثیر استفاده بیش‌از حد از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در ترافیک بعد از افطار گفت: در این ایام، حتی پس از افطار نیز شاهد ترافیک سنگین در برخی معابر اصلی هستیم که ناشی‌از استفاده گسترده از خودروهای شخصی است؛ شهروندان باید با مدیریت سفرهای خود و استفاده از حمل‌ونقل عمومی، در کاهش این بار ترافیکی کمک کنند.

عدم کنترل خودروهای پلاک شهرستان

چندی پیش، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: مساله تردد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت به یکی از دغدغه‌های عمومی تبدیل شده است.

مهدی اقراریان در ادامه افزود: خودروهایی که پلاک آنها مربوط به شهرستان‌هاست اما در تهران حضور دارند و این ترددها به خصوص در حوزه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای شخصی تبدیل به یک مشکل جدی شده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از این خودروها که به ویژه در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، بدون نظارت شهرداری تهران در حال تردد هستند. طبق قوانین موجود، نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی باید بر عهده شهرداری باشد اما این خودروها اغلب تحت هیچگونه کنترل خاصی قرار ندارند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا قانون راهنمایی و رانندگی، به صاحبان خودروها تکلیف می‌کند که پلاک خود را براساس محل سکونت‌ خود تغییر دهند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: مشکل دیگری که در زمینه ورود پلاک شهرستان‌ها به این کلانشهر وجود دارد، معاینه فنی خودروها در سطح پایتخت است زیرا بسیاری از این خودروها معاینه فنی از شهرستان‌ها دریافت می‌کنند که استانداردهای لازم را همچون مراکز معاینه فنی در پایتخت رعایت نمی‌کنند.

به گفته وی، این موضوع حتی باعث افزایش آلایندگی و ترافیک در معابر و بزرگراه‌های تهران می‌شود. همچنین این نوع خودروها به طور معمول فرسوده و در رده خودروهای آلاینده به شمار می‌روند که این مساله بر مشکلات زیست‌محیطی در پایتخت افزوده‌ است.

لزوم وجود پایانه یا پارک سوار در ورودی‌های تهران

اوایل دی ماه، رئیس پلیس راهور پایتخت نیز در این باره بیان کرد: برای کاهش ترافیک ناشی از ورود خودروهای پلاک شهرستان به تهران چند راهکار وجود دارد. به عنوان نمونه، باید چند پایانه یا پارک سوار در ورودی شهر وجود داشته باشد. اگر چه اکنون در محدوده جنوبی این ظرفیت در محله دستواره، مترو بهشت زهرا و حرم مطهر امام(ره) فراهم شده، ولی باید در سایر مناطق نیز ایجاد شود.

به گفته سردار موسوی‌پور، همچنین در بخش غربی پارکینگ‌های مترو ورزشگاه آزادی محلی برای پارک خودروها در این محدوده است. وی افزود: برای رانندگانی که از جنوب یا جنوب‌غرب وارد تهران می‌شوند نیز باید این ظرفیت‌ها را فراهم کرد تا خودرو را در پارکینگ‌ها پارک کرده و با مترو به داخل شهر وارد شوند تا از ترافیک کاسته شود.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارها این است که ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در پایتخت افزایش یابد. البته می‌توان با توسعه پارک‌سوارها، تراکم ترافیک در تهران را به شدت کاهش داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ