جزئیات جلسه امروز شورای عالی آموزش و پرورش
اقتصاد ایران: جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر و معاونان این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر و معاونان این وزارت خانه برگزار شد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: باید مشخص شود که ما با چه رویکردی برنامه درسی را باز مهندسی میکنیم. موضوع فرمایشات مقام معظم رهبری در علم نافع بهره وری و جامعیت برنامه و حاکمیت رویکرد تربیتی در برنامه درسی بسیار اهمیت دارد. بحث مشارکت پذیری فعالیت محور بودن برنامه درسی از نکات مهمی است که باید مطرح شود.
وی افزود: یکی از چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت در عدم دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت اشکالات اساسی ای است که در برنامه درسی و در ساختار نظام تعلیم و تربیت وجود دارد. ساختار نظام تعلیم و تربیت بخشی از این ساختار است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت برنامه فعلی مدارش گفت: در حال حاضر برنامه درسی داخل مدرسه از هم گسسته است و بسیاری از فعالیتهای ارتباطی با برنامه درسی ندارد و یا اگر دارد نمیدانیم چه اهدافی از این برنامه را برای ما محقق میکند.
وی در ادامه بیان کرد: بحث بعدی ارزشیابی یکپارچه برنامه درسی است که این ارزشیابی به صورت همه جانبه صورت نمیگیرد و صرفاً ارزشیابی ما دانشی است که این ارزشیابی دانشی موجب میشود تمرکز و اولویت خانوادهها و مدیران بر حافظه، امتحان و آزمون باشد و تمام هم و غم نظام تعلیم و تربیت همین است.
کاظمی همچنین اظهار کرد: به همین دلیل است که موفق نمیشویم و دچار بحرانهای هویتی، اعتقادی و بحرانهای مختلف در حوزه تربیت شده ایم. ما باید این اشکالات را برطرف کنیم. باید فرایند تحقق طرح تحول را چابک تر کنیم و به کار سرعت بدهیم و کار را زماندار کنیم. به ما بگویید که چه زمانی کار آماده میشود
وی در این خصوص تاکید کرد: این کار این ارزش را دارد که همه اقدام را تعطیل کنیم و این طرح را تمام کنیم زیرا اثرات مهمی در فرآیندهای سند تحول بنیادین دارد.
همچنین علی لطیفی عضو شورای پژوهشی شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست گفت: ما در اسناد تحولی مجموعهای از تکالیف را داریم که در زمینه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است.
وی افزود: ما مکلف هستیم به اینکه از کتاب محوری به برنامه محوری چرخش داشته باشیم و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم. به عنوان چارچوب فعالیت مدرسه ما مکلف هستیم به جای اینکه صرفاً و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهیم، تنوع بخشی داشته باشیم و مجموعهای از مواد و منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان قرار بدهیم. ما مکلفیم که حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندیها و ویژگیهای دانش آموزان متناسب کنیم، به نیازها و ویژگیهای رشدی و آموزشی توجه کنیم.
لطیفی در ادامه بیان کرد: ما باید رویکرد تربیتی و تقویت شایستگیهای پایه را در دانش آموزان تثبیت کنیم. شایستگیهای پایه آن دسته از توانمندیها و ویژگیهایی هستند که دانش آموزان فارغ از رشته تخصصی خود، فارغ از آینده شغلی خود انتظار میرود که در دوره آموزشی از آن بهره مند شوند. همان چیزی که افکار عمومی جامعه احساس میکند که نیاز دانش آموز است و باید در محتوای درسی دیده شود. باید به سمت مشارکت پذیری و کاهش تمرکز حرکت کنیم و از همه ظرفیتها استفاده کنیم.
وی در خصوص استفاده از فناوری در نظام آموزشی هم بیان کرد: باید از روشهای فعال، خلاق و تجهیزات فناوریهای نوین استفاده کنیم. جداول، عناوین و ساعات تمام دورهها و شاخهها و رشتههای متوسطه دوم را بر اساس اسناد مکلفیم که باز طراحی کنیم و برای تأمین مناسب یک سری از حوزهها برنامه ریزی در برنامه درسی داشته باشیم.
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: ما اسناد خیلی خوبی داریم اما میبینیم که در مدرسه محقق نمیشود. یکی از پیش نیازهای ضروری برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در مدرسه این است که ما یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تبیین و تولید برنامه و هم برای اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم.
لطیفی ادامه داد: در طول سالهای گذشته دغدغه ما در سازمان و در وزارت آموزش و پرورش و در کشور صرفاً تغییر و اصلاح موردی کتاب بوده است. البته دستاوردهایی داشته ایم اما در وزارت آموزش و پرورش هیچ وقت نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دورهها به صورت به هم پیوسته و حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است.
وی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم این مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد تحولی محقق کنیم نیازمند به یک طراحی یکپارچه و منسجم و اجرا هستیم.
در حال تکمیل...