رابطه اخوت در اسلام بر پایه ایمان و اعتقاد مشترک استوار است

اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: رابطه اخوت در اسلام، هرچند یک رابطه اعتباری است، لیکن فراتر از روابط خونی، قومی یا نژادی است، زیرا بر پایه ایمان و اعتقاد مشترک استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آیه اخوت در قرآن اظهار کرد: آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» به این معناست که در حقیقت مؤمنان با هم برادرند؛ پس میان برادرانتان صلح و سازش برقرار کنید و تقوای الهی پیشه نمائید، تا مشمول رحمت او شوید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این آیه شریفه، معروف به «آیه اخوت» است که رابطه مؤمنان با یکدیگر را همچون رابطه دو برادر، عمیق و پایدار معرفی می‌کند و آثار شرعی و حقوقی بر آن مترتب می‌کند.

وی بیان کرد: از امتیازات قرآن کریم این است که رابطه مؤمنان را با یکدیگر به عنوان برادران ایمانی تعریف کرده و با کلمه «إِنَّمَا» که در زبان عربی برای حصر و محدود کردن به کار می‌رود، نشان می‌دهد که این رابطه، یک رابطه بی‌سابقه و منحصر به فرد است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی ابراز کرد: معمولاً قرابت و خویشاوندی بین انسان‌ها بر دو نوع است؛ نخست رابطه نسبی که این رابطه از طریق خون و رضاع (شیر) برقرار می‌شود و یک رابطه طبیعی و حقیقی است و دوم نیز رابطه سببی است که این رابطه از طریق ازدواج و نکاح ایجاد می‌شود و یک رابطه اعتباری است، هرچند آثار حقیقی مانند ارث، نفقه و حرمت ازدواج برای آن مترتب می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: رابطه اخوت در اسلام، هرچند یک رابطه اعتباری است، لیکن فراتر از روابط خونی، قومی یا نژادی است، زیرا بر پایه ایمان و اعتقاد مشترک استوار است ضمن اینکه این رابطه، موجب استحکام جامعه و تقویت مسئولیت‌های اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: پیوند اخوت در اسلام، پیوندی است که بین مؤمنان از هر نژاد، قبیله، زبان، سن و جنسیت برقرار می‌شود؛ حتی اگر یکی در شرق جهان و دیگری در غرب جهان زندگی کند و نمونه بارز این پیوند و همبستگی در مراسم حج جلوه پیدا می‌کند.

حجت الاسلام میرعمادی گفت: پیوند اخوت و برادری، منشأ پیدایش حقوق متعدد در زمینه‌های مختلف می‌شود که در قرآن، احادیث و سیره معصومین (ع) به تفصیل به آن‌ها اشاره شده که از جمله این حقوق می‌توان به حق احترام و تکریم، حق کمک و یاری، حق نصیحت و خیرخواهی، حق عیادت و مشارکت در غم و شادی، حق دفاع از یکدیگر، حق امر به معروف و نهی از منکر، حق بخشش و گذشت، حق مشورت و همفکری، حق رعایت عدل و انصاف، حق امانت و صداقت اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: مرحوم شیخ انصاری، بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) در کتاب مکاسب ۳۰ حق متقابل مؤمنین نسبت به یکدیگر را برشمرده است.

وی اذعان کرد: هرچند در آیات قبل این سوره به تلاش برای برقراری صلح و آشتی میان مؤمنان پرداخته شده، ولی در این آیه نیز بر این موضوع تأکید شده است ضمن اینکه در این آیه و آیات قبل، سه بار فرمان "أَصْلِحُوا"تکرار شده که نشان‌دهنده توجه ویژه اسلام به برقراری صلح و آشتی میان مؤمنان است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی یادآور شد: در کنار فرمان به صلح و آشتی، فرمان به تقوا «وَاتَّقُوا اللَّهَ» داده شده است تا در این امر مهم، همواره خدا در نظر گرفته شود و اقدامات در چارچوب رضایت الهی انجام شود ضمن اینکه این امر باعث می‌شود که اصلاح، مایه ظلم و ستم به یکی از طرفین نشود. تقوا باعث می‌شود روابط، بر اساس عدالت و مهربانی تنظیم شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ