نظام آموزشی نیازمند تولید محتوای جذاب و مفید

اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: محتوا باید برای نسل امروز جذاب و خواندنی باشد.

تولید محتوای مناسب در نظام آموزشی کشور، هم برای دانشجویان و هم برای دانش‌آموزان از جمله اقداماتی است که می‌تواند موجب توسعه آموزشی کشور و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان و دانشجویان به پروسه تحصیل و نظام تعلیم و تربیت شود. در کنار همه عوامل که می‌تواند رشد و توسعه را فراهم کند، تولید محتوای جذاب و مورد نیاز روز جامعه و نسل امروز باید در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد و این تولید محتوا باید در بسترهای فناوری به مناطق دوردست نیز برسد تا شاهد عدالت آموزشی باشیم.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اهمیت تولید محتوا و رساندن محتواهای آموزشی به مناطق محروم و کمتر برخوردار بیان کرد:« یکی از موضوعاتی که در بحث آموزش وجود دارد و باید به آن توجه ویژه شود، موضوع محتواست. البته که توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم در حال پیگیری است و حتی در روستاهای کل کشور تلاش می‌کنیم اقدامات و تسهیلات به طور قابل قبولی انجام شود.»


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه محتوا باید برای نسل امروز جذاب و خواندنی باشد، گفت: «تولید محتوا باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان و دانشجویان از آن استقبال کنند. از طرف دیگر دانشجویان ما در تمام مقاطع بویژه تحصیلات تکمیلی، ارشد و دکتری عمدتاً از محتوای دانشگاه‌های مختلف در دنیا استفاده می‌کنند و این موضوع میان دانشجویان تبدیل به یک فرهنگ شده است اما در میان مدارس و دانش‌آموزان چنین چیزی وجود ندارد.»


هاشمی افزود: «نکته‌ای که وجود دارد، این است که در سطح مدارس کمتر به این موضوع پرداخته‌ایم و اکنون برنامه‌ریزی کردن در راستای توسعه محتوای آموزشی در دستور کار ماست تا ویژه‌تر به آن بپردازیم.»

تصویب سندی در خصوص نهضت تولید محتوا


وی در ادامه بیان کرد: «ما اخیراً به طور مشخص یک سند مصوب کردیم و در سال آینده اجرایی خواهد شد که آن هم به نگاه نهضت تولید محتوا در کشور و اقتصادی کردن تولید محتوا منجر می‌شود. با این سند، محتوا در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و نظام تعلیم و تربیت کشور رشد می‌کند اما باید بتوانیم محتوا را در اختیار همه شهروندان و افرادی که در روستاهای سراسر کشور زندگی می‌کنند، قرار دهیم.»


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «توسعه محتوای آموزشی و رساندن آن در بستر فناوری به مناطق مختلف کشور بویژه روستاها می‌تواند کمک‌کننده باشد، زیرا اگر به هر دلیلی امکان دسترسی به معلم و آموزش خوب را نداشته باشند، می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده و منابع آموزشی را مطالعه کنند.»

معاون آموزش ابتدایی: تحول محتوا روی میز دولت است


تغییر در ساختارهای فیزیکی و آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور، این روزها یکی از مطالبات مردم و اولویت‌های رئیس‌جمهوری است. این تحول در صورت وجود اراده و برنامه‌ریزی، قابل اجرا خواهد بود و طبق گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اراده تغییر و تحول در سیستم آموزشی کشور وجود دارد و این تحول اکنون با تغییر نگاه مسئولان دولتی ایجاد شده است.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد تحول در نگاه مسئولان دولت به نظام تعلیم و تربیت، بیان کرد:«فرآیند تعلیم و تربیت نیازمند اراده تغییر است، اگر این اراده وجود داشته باشد، با توجه به جدیت و اهتمامی که رئیس‌جمهوری در این زمینه دارد، می‌خواهم اعلام کنم که اکنون این تغییرات شروع شده است.»


وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از اولویت‌های دولت است، گفت:«در حال حاضر آموزش و پرورش مهم‌ترین مسأله روی میز دولت است، پس می‌توان گفت تحول در آموزش و پرورش اکنون اتفاق افتاده است. تحول در نگاه سیاستمداران و برنامه‌ریزان دولت نسبت به آموزش و پرورش رخ داده اما با نقطه مطلوب فاصله داریم و این را بدانیم که فرآیندهای تربیتی همیشه باید رو به بهبود باشند.»


معاون وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌ریزی برای آموزش و ارتقای مدیران و مسئولان آموزشی کشور بیان کرد:«ما برنامه‌های آموزش و توانمندسازی مدیران آموزشی کشور را وظیفه خود می‌دانیم، هم‌اکنون نیز این آموزش‌ها در دستور کار است و تا سال آینده ادامه خواهد داشت.»


حکیم‌زاده خاطرنشان کرد:«برای اینکه در تمام جوانب موضوع، یک مدرسه تحول‌یافته داشته باشیم، امیدوارم با برنامه‌هایی که طراحی شده و دنبال می‌شود، بتوانیم در یک بازه زمانی قابل قبول معلمان و مدیران را توانمند و خانواده‌ها را آگاه کنیم، همچنین فضاهای آموزشی بهینه و عدالت آموزشی مستقر شود تا به آن مدرسه تحول‌یافته دست پیدا کنیم. در حقیقت این کارها صرفاً به آموزش و پرورش بستگی ندارد، بلکه به همکاری و همراهی خیلی از نهادها نیاز داریم.»


تداوم توانمندسازی نیروهای آموزش و پرورش


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که توانمندسازی نیروهای آموزش و پرورش تا چه زمانی ادامه دارد، گفت:«به هر حال ما هر سال نیروی جدید جذب می‌کنیم، پس باید برای آنها برنامه توانمندسازی بگذاریم. وقتی نیروی جدیدی جذب می‌کنیم، طبیعتاً برنامه‌های توانمندسازی نیز ادامه‌دار خواهند بود.»


حکیم‌زاده درباره جزئیات برنامه‌هایی که برای توسعه و ارتقای مدیران آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، افزود:«این برنامه شامل آموزش دادن به آنها در زمینه آشنا کردن با محیط و فضای کلی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، آموزش دادن توانایی تحلیل، راهبری آموزشی و تربیتی به‌عنوان یک نقش و یادگیری برنامه‌ریزی استراتژیک با تحلیل وضعیت هر مدرسه، برنامه‌هایی است که تدوین شده و امیدوار هستیم در سال تحصیلی آینده توانمندسازی مدیران به اتمام برسد.»


وی درباره برنامه آموزش و پرورش برای کاهش فقر یادگیری بیان کرد:«جریان آموزشی در کشور یک جریان مداوم است و نمی‌توان برای آن یک زمانبندی ثابت در نظر گرفت زیرا دانش‌آموزان مختلفی طی سالیان متفاوت وارد مدرسه و سپس از مدرسه خارج می‌شوند.»


معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:«نمی‌توان گفت دوره‌های آموزشی و توانمندسازی چه برای معلمان و چه برای دانش‌آموزان مختص یک دوره و یک زمان است، هر دوره‌ای ممکن است شامل دانش‌آموزانی باشد که دارای ضعف یادگیری هستند ولی می‌توانیم به سمتی برویم که همیشه برنامه‌های ما معطوف به تمرکز به سمت دانش‌آموزانی باشد که نیازمند توجه هستند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ