خودرو یا خطای انسانی؛ کدام حادثه‌خیزتر است؟

اقتصاد ایران: عصر خودرو- آن‌طور که رئیس پلیس راهور فراجا پیش از این اعلام کرده بود، در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳، بیش از ۱۳‌هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ رخ داد که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود. حالا با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی بار دیگر نگرانی‌ها در بروز تلفات با اوج‌گیری سفرها، افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، روند افزایشی خودروهای فرسوده به دلیل توقف4ساله خروج فرسوده‌ها (1401-1398)، ناایمن شدن جاده‌ها و بزرگراه‌ها به دلیل فرسودگی و همچنین کاهش کیفیت خودروهای تولیدی در سال‌های تحریم‌ها منجر به آن شده که تعطیلات نوروزی امسال خطرناک‌‌‌تر از سال‌های گذشته پیش‌بینی شود.

طبق آماری که پیش از این از سوی بازوی پژوهشی مجلس منتشر شده بود، در سال 1402، تعداد 35میلیون و 159‌‌‌هزار دستگاه خودرو در کشور تردد داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که از این میان 13 میلیون و 51‌‌‌هزار دستگاه فرسوده بودند که حکایت از فرسودگی 37 درصدی خودروهای درحال تردد دارد. از طرف دیگر سال‌ها تحریم‌‌‌ علیه اقتصاد کشور و کمبود منابع باعث شده که جاده‌‌‌ها نیز در وضعیت مناسبی نباشند. افت کیفی خودروها نیز در این سال‌های تحریم بر کسی پوشیده نیست.

این نگرانی‌ها موجب شده که برخی نهادها از جمله پلیس پویش «نه به تصادفات» را کلید بزنند. گرچه مشکلات مربوط به ایمنی راه‌‌‌ها و خودروها نقش بسزایی در تصادفات دارد و این موارد با پویش‌‌‌های مشابه رفع نمی‌شود اما احتمالا بیشتر تمرکز این اقدامات به سمت کاهش خطاهای انسانی است که بیشترین تاثیر را در بروز حوادث جاده‌‌‌ای دارند. آن‌طور که فرمانده راهور ناجا در سال 1402 اعلام کرده بود، 52‌درصد از تصادفات جاده‌‌‌ای به تبع خطاهای انسانی رخ می‌دهند، همچنین 20‌درصد مربوط به جاده و12‌درصد مربوط به کیفیت خودرو است. علاوه بر این در 16‌درصد تصادفات نیز ترکیبی از این عوامل موجب بروز حادثه شده‌‌‌اند.

همچنان که رئیس پلیس راهور فراجا در مورد ترکیب خودروهایی که موجب بروز حادثه شده‌‌‌اند گفته بود که 90‌درصد این خودروها داخلی و 10‌درصد خارجی بودند. البته با توجه به سهم بسیار بالایی که محصولات داخلی در آمار خودروهای درحال تردد دارند این آمار عجیب به نظر نمی‌‌‌رسد. با این حال کیفیت خودرو می‌تواند سرنوشت‌‌‌ساز باشد. خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر تلاش‌‌‌هایی برای ارتقای استانداردهای ایمنی داشته‌‌‌اند، اما همچنان فاصله قابل‌توجهی با استانداردهای جهانی وجود دارد.

از سوی دیگر، هزینه‌‌‌های بالای تعمیر و نگهداری باعث شده بسیاری از مالکان خودرو، سرویس‌‌‌های دوره‌‌‌ای را به تاخیر بیندازند یا از قطعات غیراستاندارد استفاده کنند. این مساله به‌ویژه در مورد سیستم‌های حیاتی مانند ترمز، تعلیق و لاستیک‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ