صادرات و واردات چین در ژانویه و فوریه تضعیف شد
اقتصاد ایران: صادرات چین در ماههای ژانویه و فوریه کمتر از حد انتظار ۲.۳ درصدی افزایش یافت، درحالیکه واردات در ابتدای امسال به دلیل عدم اطمینان نسبت به تعرفهها و سایر سیاستهای آمریکا ۸ درصد کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، اقتصاددانان پیشبینی کرده بودند که صادرات نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش مییابد و واردات نیز بالاتر خواهد رفت. مازاد تجاری کلی چین در دو ماه اول سال به ۱۷۰٫۵۲ میلیارد دلار رسیده است.
آژانس گمرک چین معمولاً دادههای تجاری ترکیبی را برای ژانویه و فوریه منتشر میکند تا از هرگونه تحریف ناشی از کاهش سرعت در تعطیلات یکهفتهای سال نو جلوگیری کند.
جولیان ایوانز-پریچارد از کپیتال اکونومیکس گفت که رشد صادرات در دو ماه اول سال ۲۰۲۵ کاهشیافته و تعرفههای پیشین کمتر از آنچه پیشبینی میکردیم، تقاضا را افزایش داده است. به گفته این اقتصاددان، این کاهش سرعت قبل از وارد شدن هر ضربه قابلتوجهی از سوی تعرفهها اتفاق میافتد، که تقریباً بهطورقطع منجر به کاهش شدید محمولهها به آمریکا خواهد شد. ایوانز پریچارد گفت که کاهش سرعت واردات نشان میدهد که افزایش تقاضا ناشی از مخارج محرک دولت در اواخر سال گذشته تا حدی معکوس شده است.
این هفته، دومین افزایش ۱۰ درصدی تعرفههای وارداتی از چین توسط دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، اجرایی شد و احتمالاً در ماههای آینده به صادرات چین لطمه خواهد زد. خریداران و تأمینکنندگان چینی تا حدودی عجله کرده بودند تا این افزایش عوارض واردات را شکست دهند.
مقامات چینی افزایش تعرفهها را بهشدت مورد انتقاد قرار دادهاند اما همچنین ابراز اطمینان کردهاند که اقتصاد انعطافپذیر است و تجارت با سایر کشورها میتواند به جبران هر گونه کاهش صادرات به آمریکا پس از اعمال تعرفهها کمک کند. آنها همچنین گفتهاند که آماده گفتگو بر اساس احترام متقابل هستند.
سال گذشته، صادرات به چین کمک کرد تا به نرخ رشد اقتصادی هدف خود یعنی ۵ درصد دست یابد. باوجود عدم اطمینان در مورد چشمانداز تجارت در سال جاری، دولت دوباره هدف را حدود ۵ درصد تعیین کرده است.
صادرات به آمریکا در ژانویه تا فوریه ۲٫۳ درصد رشد سالانه داشته است، درحالیکه صادرات به اتحادیه اروپا و ژاپن به ترتیب تنها ۰٫۶ درصد و ۰٫۷ درصد رشد داشته است. صادرات به روسیه ۱۰٫۹ درصد کاهش یافته است. انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا، آسهآن، با رشد ۵٫۷ درصدی محمولهها در مقایسه با سال گذشته، بزرگترین شریک تجاری چین باقی ماند.