لزوم ساماندهی سطوح عالی و دروس خارج حوزه علمیه
اقتصاد ایران: مدیر حوزههای علمیه کشور بر لزوم ساماندهی و ارتقای سطوح عالی و درسهای خارج به مثابه ستون فقرات، قلب تپنده و کانون محوری حوزه علمیه قم تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله علیرضا اعرافی در نشستی با مدیران و کارکنان مدیریت حوزه علمیه قم به دستاوردهای این حوزه به ویژه حوزه متأخر قم اشاره کرد و اظهار کرد: حوزه علمیه قم یک رویکرد جامع تمدنی از اسلام را مطرح و به دنیا عرضه کرد.
وی افزود: این حوزه از پوسته و لاک خود درآمد و با همه ایران و جهان سخن گفت. سیاستورزی درست اسلامی را زنده کرد، در حالی که اینطور نبود. اقامه دین و حکمرانی دینی و اسلامی را به مثابه یک نظریه مهم عرضه کرد و به منصه عمل درآورد. مرزهای علوم اسلامی در این حوزه گسترش بیمانندی پیدا کرد. مرزهای جغرافیای حوزه و روحانیت را با یک نگاه جدید بینالمللی در جهان گسترش داد. پشتوانه یک نظام اسلامی در همه قوانین و مقررات آن شد. در مصاف گفتگو و تعامل و رویارویی با رقیبان و معاندان و جریانهای مختلف فکری دنیا قرار گرفت و تجربههای گوناگون دنیای جدید را در حوزه علم و اندیشه اسلامی به کار گرفت.
آیتالله اعرافی ادامه داد: حوزه علمیه قم در کنار این دستاوردها و دامنه وسیع و شعاع گستردهای که پیدا کرد، به دلایل طبیعی و غیرطبیعی در معرض نگرانیهایی نیز قرار گرفته است از جمله اینکه حوزه قم با تمام مسائل و کمبودهایش باید پاسخ جهانی که هیچگاه اینچنین نبوده است را بدهد. از طرفی نیز کاری کرده که همه روی آن حساساند. این عرصههای گشوده و نیازهای بیپایان و پرسشهایی که کران تا کران عالم را گرفته، در رویاروی حوزه علمیه است، بنابراین حوزه علمیه قم را به جایی رساندن که از این چالشها بگذرد، کار دشواری است.
مدیر حوزههای علمیه به رئوس چند اقدام لازم از جمله «ساماندهی و ارتقای سطوح عالی و درسهای خارج به مثابه ستون فقرات، قلب تپنده و کانون محوری حوزه علمیه قم»، «بازسازی و اجرای طرح هدایت علمی برای صیانت از سنن حوزه و رشد طلاب»، «ارتقای مدارس خوابگاهی به کانونهای علمی تربیتی»، «بازسازی مدرسه فیضیه و دارالشفا و مدارس دیگر قم»، «تهیه فضاهای جدید مورد نیاز» و «راهاندازی دوره دوم درسهای خارج در نجاح» اشاره کرد.
آیتالله اعرافی همچنین بر لزوم توجه به «پوشش همه درسهای آزاد حوزه در قالب نجاح»، «تمرکز بر هوش مصنوعی و مزایا و مخاطرات آن»، «ارتقای پایاننامهها و رشد بیشتر کیفی آنها»، «ارتقای امتحانات شفاهی و مصاحبهها»، «طرح هدفمندی و بهرهگیری از آن در همه عرصههای مرتبط»، «اهتمام به فقه معاصر از دوره تمهیدیه تا دروس خارج»، «ارتقای ادبیات در مدارس»، «رسیدگی به امور معیشتی طلاب و اساتید» و «توجه ویژه به نخبگان و استعدادهای برتر» تاکید کرد.