تعرفه در مقابل صادرات تاریخی
اقتصاد ایران: برخلاف تصور ما خودروهای ساختهشده در چین بیشاز یک دهه است که راهی بازار ایالاتمتحده میشوند.
در می ۲۰۲۴، دولت بایدن روی خودروهای الکتریکی چینی که به ایالات متحده وارد میشوند، تعرفه ۱۰۰ درصدی وضع کرد. با این حال، تعجبآور است که خودروهای ساخت چین به مدت یک دهه در این کشور فروخته میشدند اما نه تحت عنوان برندهای چینی.
به گفته نشریه خودرویی «اوتوموتیو نیوز» خودروهای ساختهشده در چین و فروختهشده در ایالاتمتحده فقط ۷۴هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ بوده که کمتر از ۰.۵درصد از ۱۵.۸۵ میلیون وسیله نقلیه فروختهشده در سال گذشته را شامل میشود. باوجود اینکه این رقم را میتوان ناچیز شمارد، اما حقیقت این است که خودروسازان آمریکایی تمایل دارند این سهم بیشتر شود تا سودآوری بیشتری داشته باشند.
نگرانی خودروسازان
خودروسازان چینی از یارانههای سنگین دولتی، دستمزدهای پایین و در برخی موارد گزارشهای مربوط به کار اجباری بهرهمند میشوند که این موارد به آنها مزیتهای هزینهای میدهد که سایر تولیدکنندگان نمیتوانند با آن رقابت کنند.
قوانین مالکیت معنوی چین نیز ضعیف است و نظارت یا قانون محکمی برای پتنتهای خارجی وجود ندارد. علاوهبر این، هر خودروسازی که به دنبال ساخت خودرو در چین باشد، باید با یک شرکت محلی همکاری کند و در واقع تخصص تولید خود را به اشتراک بگذارد.
اینکه چرا صنعت خودرو چین به این سرعت پیشرفت کرده، جای شگفتی ندارد. به بیان ساده خودروسازان آمریکایی و اروپایی به ساخت غول تولید چین کمک کردند که اکنون بقای خودشان را تهدید میکند.
خودروهای آمریکایی ساخت چین
باوجود این نگرانیها، خودروسازان آمریکایی سالهاست که برخی خودروها را در چین تولید کرده و آنها را به بازار ایالات متحده میفروشند بهعنوانمثال بیوک انویژن که حدود ۴۷ هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۲۴ فروخته شد، از سال ۲۰۱۴ در شانگهای تولید میشد اما از سال ۲۰۱۶ نسخههای چینی وارد بازار آمریکا شدند.
کادیلاک سیتی۶ پلاگین-هیبرید کاملا در چین ساخته میشود ولی سایر نمونههای غیرهیبرید آن در دیترویت صرفا مونتاژ میشوند.
لینکلن ناتیلوس با تیراژ ۱۵ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۴ که از سایت جوینتونچر چانگان فورد خارج میشود و پیش از این بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ در اونتاریو کانادا تولید میشد.
ولووهای غیرسوئدی
ولوو و برند برادرش یعنی پلستار ممکن است که ریشههای سوئدی داشته باشند، اما به طور کامل تحت نظر گروه و هلدینگ ژجیانگ جیلی تولید میشوند، یعنی تمام دستورات از دفتر مرکزی هانگژو صادر میشود و براساس این دستورات ولوو اس۶۰ اینسکریپتش اولین خودرویی ساخت چین بود که از سال ۲۰۱۵ به بازار ایالاتمتحده صادر شد.
پس از آن میتوان به اس ۹۰ اشاره کرد که در سایت داکیانگ تولید میشود. تولید کراساوور کوچک ایکسسی ۳۰ نیز به سایت ژانگجیاکو سپرده شده و همچنین در مورد پلاستار ۲ نیز تمام نسخهها از چین تامین میشوند. باوجود اینکه جیلی سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۳۶ دستگاه در ایالاتمتحده فروخته، اما ولوو به خاطر تاسیس سایت ریدگویل در کارولینا جنوبی از تعرفههای سنگین در امان مانده است.
راهکار بهشیوه ترامپ
خودروسازان غربی اکنون درتلاشند با افزایش تولیدکنندگان چینی مقابله کنند. با این حال، همان تهدیدی که از آن میترسند، یکی از چیزهایی است که خودشان آن را ایجاد کردهاند، زیرا رشد سریع صنعت خودرو چین با همکاریهای آمریکایی و اروپایی تغذیه شده است.
اکنون، با تبدیل شدن سازندگان خودرو چینی به رقبای جهانی، سلطه تازه یافته آنها در تولید به دور کامل خود رسیده است.
در مقابل دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالاتمتحده اعلام کرد که در تاریخ ۲ آوریل تعرفههای جدیدی بر واردات خودرو اعمال خواهد کرد؛ این تصمیم که خودروسازان بزرگی در آلمان، ژاپن و کره جنوبی را هدف قرار میدهد، در کنار سایر تعرفههای گسترده ترامپ بر فولاد، آلومینیوم و دیگر صنایع، میتواند پیامدهای اقتصادی و تجاری گستردهای به همراه داشته باشد.
وی معتقد است نظام تجاری فعلی به ضرر آمریکا طراحی شده است. گروههای تجاری صنعت خودرو نسبت به افزایش قیمتها و آسیب به زنجیره تامین ناشیاز این تعرفهها هشدار دادهاند اما اعلام کردهاند منتظر جزئیات بیشتر درباره برنامه دولت خواهند ماند.
گروه Autos Drive America که نماینده خودروسازان خارجی در آمریکاست، هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. همچنین شورای سیاستگزاری خودرو آمریکا که از خودروسازان دیترویت حمایت میکند، هنوز پاسخی ارائه نکرده است.