جاودانگی خودرو افسانهای اشتوتگارتیها
اقتصاد ایران: سال ۲۰۱۰ میلادی بود که دنیای خودرو شاهد ارائه شاهکار افسانهای مرسدسبنز بود. این خودرو سوپراسپرت SLS AMG است که پس از چند دهه با درهای معروف گالوینگ به تولید رسید تا خاطرات خوش و درخشان SL دهه ۵۰ میلادی را بهشکل مدرنی احیا کند.
این سوپراسپرت اشتوتگارتی که حدود پنج سال روی خطتولید کمپانی مرسدسبنز حضور داشت، توانست به محبوبترین و ماندگارترین سوپراسپرت جهان بدل شود که پس از گذشت یک دهه همچنان جزو گرانترین کوپهها بهشمار میرود.
طراحی جاودانه با درهای گالوینگ
فلسفه طراحی و تولید SLS AMG در حقیقت احیای SL دهه ۵۰ میلادی در استایلی مدرن بود. با نگاهی به پروفیل این سوپراسپرت شاهد دماغه بسیار کشیده و پشت بسیار کوتاهی هستیم.
همچنین استفاده از رینگهای ۱۹ اینچی در جلو و رینگهای ۲۰ اینچی در عقب، سبب شده است استایل باوقار و جذابتری به SLS AMG بخشیده شود.
پوزه کشیده و پشت کوتاه، ما را بهیاد SL دهه ۵۰ میلادی میاندازد. از طرفی طراحی درهای بسیار زیبای گالوینگ، استایل منحصربهفردی به این سوپراسپرت میدهد.
درهای گالوینگ نیز ثبت اختراع مرسدسبنز بوده که بهصورت عمودی و مشابه بال عقاب باز میشود و طراحی بسیار زیبایی بهاین سوپراسپرت میدهد. کلیت طراحی SLS AMG بر پایه و اساس خطوط تیز و مجموعهای از سطوح تخت است که پیکره نافذ و جذابی به این سوپراسپرت میبخشد.
در نمای جلو شاهد چراغهای عمودی کشیدهای هستیم. از طرفی خطوط تیز روی کاپوتِ کشیده، ورودی هوای درون سپر و جلوپنجره چهارضلعی با خط افقی کروم (که لوگوی مرسدسبنز در بخش میانی آن خودنمایی میکند)، چهره جوانپسند، پویا و جسورانهای به SLS AMG بخشیده است.
در نمای عقب، اوج شاهکار طراحی مرسدسبنز بهنمایش گذاشته شده است. در این نما، دو چراغ کشیده باریک طراحی شده که با یک حجمپردازی صریح، نمای زیبا و چشمنوازی برای این سوپراسپرت ایجاد میکند. همچنین طراحی اگزوزهای مربعشکل دوبل در طرفین سپر بههمراه دیفیوزر و اسپویلر فعال روی درِ صندوقعقب، چاشنی اسپرت و هیجان را در این خودرو چند برابر میکند.
SLS AMG در نسخههای متعدد بهتولید رسیده که در نسخه بلک سریز، لیپ فیبرکربنی سپر جلو، رکابهای فیبرکربنی، دیفیوزر فیبرکربنی در عقب و یک اسپویلر T شکل بزرگ فیبرکربنی در عقب خودرو مشاهده میشود. پیکره طراحی SLS AMG رترو دیزاین بوده و با تلفیقی از طراحی مدرن و کلاسیک این خودروساز مطرح، استایل بسیار جذاب و زیبایی به این خودرو میبخشد.
کابین اسپرت و هیجانانگیز
پس از لمس دستگیرههای پنهان، باز شدن درها و قرارگیری در پشت فرمان SLS AMG، شاهد طراحی بسیار منحصربهفرد و زیبایی از مرسدسبنز هستیم. کلیت طراحی داشبورد این خودرو ساده و مینیمال است. همچنین طراحی دریچههای کرویشکل همان حس و حال SL دهه ۵۰ میلادی را در بیننده تداعی میکند. استفاده از متریال چرم ناپا، آلکانترا، دوخت قرمز رنگ و کیفیت بالای مونتاژ، جذابیت کابین این خودرو را به اوج میرساند.
در کابین این خودرو، یک کلاستر آنالوگ-دیجیتال، یک نمایشگر ۴ اینچی و یک نمایشگر ۷ اینچی در میان دو دریچه کرویشکل مشاهده میشود. کنترل الکترونیکی و اتوماتیک سیستم تهویهمطبوع با دو دکمه روتاری، حس مدرن بودن را بهخوبی به سرنشینان این خودرو القا میکند. طراحی غربیلکفرمان اسپرت سه شاخه دی-کات بهسبک مرسدسبنز با دو پدال شیفتر منیزیمی در پشت فرمان، طراحی دستهدنده اسپرت کوچک و صندلیهای اسپرت، رانندگی با این سوپراسپرت ژرمنی را فوقالعاده هیجانانگیز جلوه میدهد.
طراحی دکمههای روتاری برای تنظیم مدهای رانندگی (کامفورت، اسپرت، اسپرت پلاس و منوال یا دستی)، دکمه سیستم تعلیق (کاهش یا افزایش ارتفاع)، فعالسازی اگزوز و دکمه قرمز استارت، حس قرارگیری در کابین یک هواپیمای جنگنده را برای سرنشینان تداعی میکند. استفاده از چرم ناپا باکیفیت و پوشش آلکانترا حس لوکس بودن فضای داخلی را دو چندان میکند.
از مهمترین امکانات ایمنی و رفاهی SLS AMG میتوان به: ۸ ایربگ، هداپدیسپلی نسل جدید مرسدسبنز، کروزکنترل پیشرفته، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم پایش هوشمند نقاطکور، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم فوق پیشرفته تعلیق تطبیقی با دامپرهای بادی، سیستم اگزوز فعال، سیستم فوق پیشرفته ضدواژگونی، سیستم فوق پیشرفته کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم توزیع یکسان نیروی ترمز، سیستم کنترل هرزگردی، لانچکنترل (سیستم تسریع شتاب)، سیستم ترمز چهارچرخدیسکی سرامیکی-کربنی، سیستم وکیوم درها، سیستم تهویهمطبوع پیشرفته دومنطقهای اتوماتیک، آینههای الکتروکرومیک، شیشههای فوتوکرومیک، تنظیم صندلی راننده برقی در ۱۲ حالت با قابلیت تنظیم دستی و دارای حافظه، تنظیم ۶ حالته صندلی سرنشین جلو با حافظه، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، استارت دکمهای ، سنسور باران و نور اشاره کرد.
موتوری با امضای AMG
SLS AMG در تمام نسخههای خود از یک موتور پرتوان و حجیم برخوردار است. البته این آخرین بار بود که واحد AMG کمپانی مرسدسبنز، پیشرانه ۸ سیلندر بالاتر از ۵ لیتر را در چنین خودرو اسپرتی نصب کرد.
یک موتور ۸ سیلندر وی-شکل بهحجم ۶۲۰۸ سیسی و با ساختار اتمسفریک زیر کاپوت کشیده این سوپراسپرت جا خوش کرده است. لازم بهذکر است زاویه قرارگیری سیلندرهای این پیشرانه ۹۰ درجه است.
این موتور با نام M۱۵۹ E۶۳ شناخته میشود و برخی از ویژگیهای آن عبارتند از: برخوردار از ۶۲۰۸ سیسی حجم موتور، دارای ۳۲ سوپاپ، دارای ساختار دو میل سوپاپرو DOHC، برخوردار از سیستم فوق پیشرفته تایمینگ متغیر سوپاپهای منحصربهفرد مرسدسبنز و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها، کوچک شدن محفظه احتراق، رسیدن نسبت تراکم به ۱۱.۳ به یک، دارای قطر سیلندر ۱۰۲.۲ میلیمتری و کورس پیستون ۹۴.۶ میلیمتری. با در نظر گرفتن چنین ویژگیهای خاص و دقیق مهندسی و با استفاده از سوخت بنزین با اکتان حداقل ۹۱، نسخه SLS AMG میتواند حداکثر ۵۱۷ اسببخار قدرت را در ۶۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و ۶۵۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۴۷۵۰ آرپیام فراهم آورد.
نکته بسیار مهم اینکه پیشرانه M۱۵۹ E۶۳ این سوپراسپرت میتواند حداکثر دور موتور را تا ۷۲۰۰ و ۸ هزار آرپیام (دور در دقیقه) بالا ببرد. از سوی دیگر SLS AMG GT قدرتی برابر با ۵۸۳ اسببخار را در ۶۸۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و گشتاوری برابر با ۶۵۰ نیوتونمتر را در ۴۷۵۰ آرپیام ایجاد میکند. اما قویترین نسخه SLS AMG که اجازه تردد در خیابانها را دارد AMG SLS کوپه بلکسریز است.
این خودرو بهلطف تغییرات در پروگرامینگ ECM، تغییرات و بهینهسازی در پاشش سوخت مستقیم و برخورداری از سیستم هوشمند تایمینگ متغیر سوپاپها، میتواند ۶۳۱ اسببخار توان را در ۷۴۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و ۶۳۵ نیوتونمتر گشتاور را در ۵۵۰۰ آرپیام بهارمغان آورد.
همچنین یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را بهچرخهای عقب برعهده دارد. بهلطف گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه Getrag ۷DCL مرسدسبنز و سیستم لانچ کنترل، تنها ۳.۲ ثانیه زمان نیاز است که SLS AMG بلکسریز از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت در نسخه بلکسریز SLS AMG به ۳۵۰ کیلومتر برساعت میرسد.
مهندسی نوین مرسدس بنز در سازه و بدنه
مهندسان مرسدسبنز و AMG برای نخستینبار در سال ۲۰۱۰ میلادی از سازه فیبرکربن پلاستیک فشرده CRFP استفاده کردند تا در نسخه بلکسریز مجموع وزن خودرو به ۱۵۵۰ کیلوگرم برسد. جالب است بدانید که ساختار سیستم تعلیق، آلومینیومی بوده و بهلطف چنین طراحی، این خودرو کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کرده است.
همچنین فریم شاسی در جلو و عقب کاملا آلومینیومی بوده و براساس آنچه کمپانی مرسدسبنز اعلام کرده، این ساختار سبب افزایش ۲۵ درصدی استحکام در زمان وارد شدن ضربه و کاهش وزن حدود ۷ درصدی این خودرو شده است.
ناگفته نماند که ساختار شاسی و بدنه SLS AMG بهصورت مونوکوک (سازه اتاق به شاسی متصل است) تولید شده که این ویژگی سبب ایمنی بالاتر و پرفورمنس بهتر این خودرو میشود. بر این اساس نسبت وزن بهقدرت SLS AMG بلکسریز به ۲.۴۵ کیلوگرم بر اسببخار میرسد.
ویژگیهای منحصربهفرد SLS AMG
بهلطف طراحی دستگیرههای پنهان درون بدنه، اسپویلر فعال روی درِ صندوقعقب و طراحی بسیار آیرودینامیک پوزه کشیده، ضریب درگ در این سوپراسپرت بهعدد ۰.۳۰ رسیده است. این ضریب درگ سبب ایجاد آیرودینامیک بهتر و توانایی حرکت تا سرعت ۳۸۰ کیلومتر برساعت میشود.
نگاهی به ساختار و عملکرد سیستم تعلیق
سیستم تعلیق برای SLS AMG در محور جلو و عقب دابل ویشبون با دامپرها (کمکفنرهای) قابل تنظیم بادی است که سواری بسیار نرم و باکیفیتی را بهسرنشینان ارائه میدهد. البته تمام اجزای سیستم تعلیق (از جمله: اسبک، سیبک و بوشهای مربوطه) ساختار فورج دارند.
استفاده از متریال آلومینیوم در ساخت این قطعات، سبب عمر مفید بالاتر آنها شده و در زمینه جذب ارتعاشات نیز بسیار اثرگذار است.
همچنین تایرهای ۳۵/۲۶۵ با رینگهای ۱۹ اینچی در محور جلو و تایرهای ۳۰/۲۹۵ در محور عقب با رینگهای ۲۰ اینچی فورج در بالا بردن کیفیت سواری این خودرو بسیار اثرگذار هستند. بهلطف توزیع وزن ۵۲ به ۴۸ و مرکز ثقل پایین، این خودرو هندلینگ فوقالعادهای را از خود بهنمایش میگذارد. اما سیستم ترمز در نسخه بلکسریز SLS AMG چگونه است؟
محور جلو این خودرو دارای دیسکهای سوراخدار خنکشونده فیبرکربنی بهقطر ۴۰۲ میلیمتر با کالیپرهای ۶ پیستونه آلومینیومی است. همچنین محور عقب این خودرو دارای دیسکهای سوراخدار خنکشونده بهقطر ۳۶۰ میلیمتر و کالیپرهای ۴ پیستونه است که عملکرد بینظیری در زمان ترمزگیری دارند.