مزایای نسل جدید محصولات پلت‌ فرم «ایکس ۲۰۰» سایپا

اقتصاد ایران: بهینه‌سازی قوای محرکه، سیستم برق یکپارچه و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتر، مهم‌ترین بهبودهای رخ داده در این محصولات است

خودروهای کلاس B اعم‌از سواری و هاچ‌بک، همیشه یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های مردم برای رانندگی در سطح شهرها به‌خصوص شهرهای شلوغ است. اما همه چیز تنها به ابعاد یک خودرو مربوط نشده و زمانی یک خودرو اقتصادی ارزش پیدا می‌کند که از نظر استهلاک هم به‌صرفه بوده و هزینه‌های بالایی برای مالک در بر نداشته باشد، ازجمله هزینه های جاری، قطعات و استهلاک در بخش فنی. به‌عنوان مثال، مدت‌زمان یا کیلومتری که خودروها می‌توانند بدون نیاز به تعمیرات عمده کار کنند، یک معیار مهم در تعیین ارزش خرید آن است.

مصرف سوخت از دیگر مواردی است که در ارزیابی خودروها اهمیت بسیار بالایی دارد. از نظر خدمات نگهداری و تعمیرات نیز همین‌قدر که خودرو از محصولات یکی از خودروسازان بزرگ کشور باشد، به لحاظ گستردگی خدمات پس از فروش، در دسترس بودن قطعات و البته تعمیرکار در سراسر کشور، مورد اطمینان خواهد بود.

حال اگر خودرو کلاس B شما از محصولات پلت‌فرم X۲۰۰ سایپا (مانند تیبا، ساینا، کوییک و اطلس) باشد، مزیت تعمیرات راحت‌تر نسبت به محصولات پلت‌فرم P۲۰۰ ایران‌خودرو (مانند ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا) را نیز خواهد داشت. البته فضای داخلی خودروهای X۲۰۰ سایپا به‌خصوص در قسمت صندلی عقب، جادارتر از خانواده P۲۰۰ ایران‌خودرو است و جای پا و حتی جای سر بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد که این مورد برای یک خودرو کامپکت اقتصادی مزیت بسیار مهمی محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب، به ویژگی‌ها و مزایای نسل جدید محصولات پلت‌فرم ایکس۲۰۰ سایپا می‌پردازیم.

«ساینا اس»؛ یک تغییر به‌موقع

چهار سال بعد از عرضه ساینا، سایپا با شعار تبلیغاتی «یه تغییر به موقع» توانست اولین فیس لیفت ساینا را در نیمه دوم سال ۹۹ به بازار بفرستد. مهم‌ترین نکته در ساینا نیوفیس این است که سایپا، از همان موتور ۱.۵ لیتری M۱۵ استفاده کرده، ولی با این تفاوت که به دریچه گاز برقی (به‌جای مکانیکی در ساینای معمولی) و سیستم برق یکپارچه (BCM) مجهز شده و برای پاس کردن مجوزهای زیست‌محیطی، به استاندارد آلایندگی یورو۵ ارتقا داده شده است. نکته دیگر این‌که سایپا، کابین جدید ساینای نیوفیس را براساس «ساینا اتومات» ساخته است.

تفاوت‌های اصلی ساینا نیوفیس با سری قبلی ساینا را می‌توان در این موارد دانست: اضافه شدن دی‌لایت و اتولایت، گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب (بدون تغییر کاسه چراغ)، جلوپنجره جدید با قاب استیل، رینگ آلومینیومی جدید (به‌صورت سفارشی)، فرمان دی‌کات، تریم داخلی جدید و صفحه کیلومتر جدید.

ساینا نیوفیس در دو تیپ ساینا S و ساینا GX عرضه شده است که ساینا اس، نسخه ارزان‌تر بوده و ساینا جی‌ایکس نیز نسخه گران‌تر است.

شرکت سایپا برای رعایت استانداردهای ایمنی، از سال ۱۴۰۲ آپشن جدید سنسور فشار باد تایر (TPMS) را روی ساینا اس، نصب کرده است.

همچنین از نیمه اول ۱۴۰۲، تیپ‌های جدیدی برای ساینا S به بازار کشور آمدند که یکی از آنها «ساینا اس دوگانه‌سوز» بود و دیگری نیز «ساینا اس اتوماتیک» نام داشت.

در طرح فروش فعلی سایپا نیز نام «ساینا S با استانداردهای ۸۵گانه» به چشم می‌خورد.

«کوییک GXR-L»؛ پرطرفدار و پرآپشن

دو سال پس از عرضه کوییک S، شرکت خودروسازی سایپا در پاییز ۱۴۰۲ دست به معرفی نسخه ارتقایافته این محصول با نام کوییک GX زد که به لحاظ ظاهری، کاملا مشابه کوییک S بود، اما در بخش فنی و همچنین در فهرست امکانات آن، بهبودهایی در رخ داده است.

در قسمت فنی، مهم‌ترین نکته در کوییک GX، استفاده از موتور بهبودیافته M۱۵i است. این همان پیشرانه معروفی است که نسخه معمولی آن (M۱۵) روی اکثر اعضای خانواده X۲۰۰ سایپا نیز قرار گرفته است. اما سایپا در نسخه جدید این موتور (M۱۵i) بهبودهای مهمی را انجام داده؛ مثلا زاویه پاشش انژکتورها را تغییر داده، نسبت تراکم را بیشتر کرده، استاندارد آلایندگی را به یورو۵ رسانده که البته قابل ارتقا به یورو۶ نیز هست، تکنولوژی زمان‌بندی متغیر یا CVVT را به آن افزوده، میل سوپاپ‌ها و پیستون‌ها را تغییر داده و سرسیلندر و همچنین خروجی هوا را نیز مجددا طراحی کرده است.

به لطف همه این تغییرات، علاوه بر کاهش استهلاک و افزایش راندمان پیشرانه، کوییک GX در مقایسه با کوییک S، مصرف سوختش کاهش یافته ولی قدرت و گشتاورش، اندکی بیشتر شده است.

دومین تفاوت کوییک GX با کوییک S، مربوط به امکانات جدید این خودرو است. تیپ GX که چراغ دی‌لایت، اتولایت (سنسور نور) و سنسور باد تایر (TPMS) را به‌صورت استاندارد دارد، در دو تیپ لوآپشن یا GX-L و فول‌آپشن یا GX-H تولید شده است که تیپ ارزان‌تر، تجهیزاتی مانند مالتی‌مدیا (مانیتور ۷اینچی+دوربین عقب+نویگیشن)، دکمه کنترل صدا روی فرمان، شیشه‌های دودی عقب و رینگ آلومینیومی را ندارد.

«اطلس»؛ تجربه یک فیس‌لیفت ماژور

اولین فیس‌لیفت ماژور سایپا کوییک، خودرویی با نام اطلس بود که اواخر اسفندماه ۱۴۰۲ تحویل آن به مشتریان، در قالب تیپ G آغاز شد. اطلس دقیقا شش سال پس از کوییک متولد شد و به‌رغم تغییر چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره‌اش که با الهام از پوزه کوسه طراحی شده، در نمای جانبی از همان پروفیل یکسان خانواده X۲۰۰ بهره می‌برد. صرف نظر از طراحی خودرو، مهم‌ترین ویژگی سایپا اطلس را باید در پیشرانه بهبودیافته آن جست‌وجو کرد.

موتور به‌کاررفته در اطلس که البته با موتور کوییک GX و ساینا GX نیز یکسان است، با نام M۱۵i شناخته می‌شود و نسخه ارتقایافته همان موتور M۱۵ سایپا بوده و توسط شرکت مگاموتور، توسعه و به تولید نهایی رسیده است.

همان‌طور که اشاره شد، موتور M۱۵i نخستین موتور مجهز به تکنولوژی VVT (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) در بین موتورهای خانواده سایپاست. همچنین این موتور با افزایش توان و گشتاور به میزان ۸ درصد، کاهش مصرف سوخت به میزان ۶ درصد و افزایش گشتاور در دورهای پایین به میزان ۹ درصد، نسبت به موتور قدیمی M۱۵ هم راندمان قوای محرکه را بهبود داده و هم شتاب‌گیری مناسب‌تری را ایجاد کرده است.

طبق اطلاعات رسمی شرکت مگا موتور، موتور جدید M۱۵i که استاندارد یورو۵ را داشته و قابلیت ارتقا به یورو۶ را هم دارد، تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۰ درصد قطعاتش، ساخت داخل بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ