بازار خودرو اسفندماه را کاهشی آغاز کرد
اقتصاد ایران: بررسی بازار خودرو طی ۱۰ روز گذشته حاکی از افت نسبی قیمت محصولات داخلی در این بازه زمانی است. برای بررسی بازار خودرو، بهای چند محصول پرتقاضای داخلی را از اول اسفند تا آخرین روز هفته گذشته مورد بررسی قرار دادیم.
بر این اساس قیمت محصولات داخلی در این بازه زمانی بهطور میانگین ۱۲ میلیونتومان (معادل ۱.۴ درصد) کاهش داشته است. این در شرایطی است که بازار ارز در بازه زمانی مذکور از ثبات نسبی برخوردار بوده است. گرچه بازار خودرو از تابستان امسال از وفاداری خود نسبت به نوسانات بازار ارز کاسته است، اما همچنان نمیتوان اتفاقات آن بازار را روی بهای خودرو کاملا بیتاثیر دانست. بنابراین ثبات نسبی نرخ ارز میتواند یکی از دلایل افت بهای خودرو باشد. اما از طرف دیگر میتوان این ادعا را نیز مطرح کرد که بازار خودرو بیشتر تحتتاثیر اتفاقات داخلی صنعت و بازار خودرو قرار میگیرد.
یکی از این اتفاقات که احتمالا روی کاهش بهای خودرو در بازار موثر بوده را میتوان طرح جدید فروش ایرانخودرو دانست که ششم اسفندماه قرعهکشی آن انجام شد. این عرضه توانست بخشی از تقاضای بازار را بهکانال فروش خودروساز هدایت کرده و از حجم تقاضا در بازار بکاهد.
اما از طرفی در خود بازار نیز تقاضای زیادی وجود ندارد. روند افزایشی قیمت خودرو طی سالهای اخیر موجب شده است قدرت خرید کاهش محسوسی داشته باشد و دیگر تقاضای قابل توجهی در بازار شکل نگیرد. در چنین شرایطی فروشندگان مجبور هستند برای فروش خودرو خود قیمت پایینتری پیشنهاد دهند.
بنابراین مجموع این عوامل موجب شده است در ۱۰ روز ابتدایی آخرین ماه از سال شاهد کاهش نسبی قیمت در بازار خودرو باشیم. این درحالی است که عموما در اسفندماه با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی بهای خودرو افزایش مییافت. اما بیشترین افت قیمت بین برخی خودروهای بررسیشده مربوط به پژو ۲۰۷ اتوماتیک است.
این محصول که روز ابتدایی اسفند با قیمت یکمیلیارد و ۷۰ میلیونتومان خریدوفروش میشد، حالا بهایی معادل یکمیلیارد و ۳۰ میلیونتومان دارد. این خودرو در بازه زمانی مورد بررسی افت قیمتی ۴۰ میلیونتومانی (معادل ۳.۷) درصد را ثبت کرده است.
رتبه دوم در این ردهبندی به تارا اتوماتیک میرسد. این خودرو که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یکمیلیارد و ۶۰ میلیونتومان معامله شد، اول اسفند قیمتی معادل یکمیلیارد و ۹۰ میلیونتومان داشت. بر این اساس افت قیمت این خودرو طی ۱۰ روز گذشته به ۳۰ میلیونتومان میرسد.
همچنین دو محصول نیز، یعنی پژو ۲۰۷ دندهای و ساینا دوگانهسوز هرکدام ۱۵ میلیونتومان کاهش قیمت داشتند تا بهطور مشترک در رده سوم افت قیمت ۱۰ روز گذشته قرار بگیرند. بهای پژو ۲۰۷ دندهای از ۸۳۵ میلیونتومان به ۸۲۰ میلیونتومان رسیده و ساینا دوگانهسوز نیز از ۵۶۵ میلیونتومان به ۵۵۰ میلیونتومان تغییر قیمت داشته است.
در این میان یک محصول یعنی ریرا در این مدتزمان بدون تغییر قیمت روی یکمیلیارد و ۵۸۰ میلیونتومان ثابت مانده است. این خودرو از ابتدای عرضه خود کاهش قیمت قابل توجهی را ثبت کرده بود و حالا بهنظر میرسد بهنوعی ثبات قیمت رسیده است.
اغلب محصولات داخلی دیگر نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیونتومان کاهش در بهای خود داشتهاند. از طرفی باید گفت طبق آمار منتشرشده، کل تولید محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در ۱۱ ماه امسال، چیزی حدود ۸۱۰ هزار دستگاه بوده است.
با در نظر گرفتن تولید بالغ بر ۸۴۸ هزار دستگاهی محصولات سواری این سه شرکت در ۱۱ ماه سال گذشته، تولید حدود ۵ درصد افت کرده است. این درحالی است که خودروسازان درمجموع توانستهاند تولید ماهانه خود را بالا ببرند. براساس گزارشهای ارائهشده بهسامانه کدال بورس، خودروسازان در بهمنماه ۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه محصول سواری تولید کردهاند. در مقایسه با تولید ۸۲ هزار و ۷۹۷ دستگاهی دیماه امسال، تولید آنها ۸.۶ درصد رشد کرده است.
سه خودروساز بزرگ کشور اما رفتار متفاوتی از یکدیگر را طی بهمن بروز دادهاند. ایرانخودرو و پارسخودرو بهعنوان نخستین و سومین خودروسازان بزرگ داخلی، تولید بیشتری در ماه بهمن نسبت به دیماه داشتهاند؛ اما تیراژ سایپا در بازه زمانی تحتبررسی پایین آمده است. از سوی دیگر، پارسخودرو در تولید تجمیعی ۱۱ ماهه نیز با رشد نسبت بهمدت مشابه سال گذشته مواجه شده است؛ اما ایرانخودرو و سایپا افت تولید داشتهاند.
افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی
برخی خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۴۱ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ریرا (۱۴۰۳) با ۴۱ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۶۳ میلیونتومان، پژو پارس TU۵ (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۴۵ میلیونتومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیونتومان افزایش ۸۹۵ میلیونتومان، تارا اتومات V۴ (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۸۵ میلیونتومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیونتومان افزایش ۸۸۷ میلیونتومان و پارس سال (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۸۳۶ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان برخی خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۵۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۵۵ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۶۵ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان و اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
از طرفی در خودروهای وارداتی شاهد افت و افزایش قیمت ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت نیسان ترا ۲۰۰۰ سیسی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، هوندا سیتی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان و هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیونتومان رسید.
از طرفی ارزش تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان رسید.