عقبماندگی ۶۰۰ هزار مترمربعی گلستان در سرانه فضای آموزشی
اقتصاد ایران: گرگان-مدیرکل آموزش و پرورش گلستان از عقبماندگی ۶۰۰ هزار مترمربعی استان در سرانه فضای آموزشی خبر دادو گفت: گلستان در سرانه فضای آموزشی، ۱.۴ مترمربع از میانگین کشوری عقبتر است.
به گزارش خبرنگار مهر، قدرت الله نظری عصر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی استاندارد برای هر دانشآموز در کشور ۸.۳ مترمربع است، اظهار کرد: این شاخص در استان گلستان حدود ۴.۳۹ مترمربع است که نشاندهنده عقبماندگی ۱.۴ مترمربعی استان نسبت به میانگین کشوری است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۲۸ هزار دانشآموز در استان گلستان تحصیل میکنند، افزود: با احتساب این تعداد دانشآموز، مجموع کمبود فضای آموزشی در استان به ۶۰۰ هزار مترمربع میرسد که نشاندهنده یک چالش اساسی در زیرساختهای آموزشی گلستان است.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تأکید بر نقش محیطهای آموزشی استاندارد در افزایش کیفیت یادگیری دانشآموزان گفت: رئیسجمهور بهطور ویژه بر توسعه عدالت آموزشی و تأمین سرانه فضای آموزشی مناسب تأکید دارند و نهضت مدرسهسازی در کشور به همین منظور آغاز شده است.
وی افزود: وزیر آموزش و پرورش، استانداران و فرمانداران در استانها و شهرستانها مسئولیت هدایت و اجرای این سیاست را بر عهده دارند. همچنین مردمیسازی و مشارکت عمومی بهعنوان یک اصل مهم در تأمین بخشی از سرانه فضای آموزشی مطرح است.
تأمین زمین برای احداث مدارس جدید در گرگان و سایر شهرهای استان
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به اهمیت تأمین زمین برای ساخت مدارس گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجامشده، تشکیل کمیسیون ویژه تهیه زمین برای احداث مدارس در کلانشهرها، بهویژه گرگان بوده است.
وی ادامه داد: این کمیسیون با حضور شهردار گرگان، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل منابع طبیعی، مسئولان نوسازی مدارس و دیگر دستگاههای ذیربط تشکیل شده است و تاکنون ۶ نقطه برای احداث مدارس جدید در غرب و شرق گرگان مشخص شده است.
وی با بیان اینکه تأمین زمین در برخی شهرها با چالشهایی همراه است، افزود: استان گلستان بهویژه در کلانشهرهایی مانند گرگان با کمبود زمین مواجه است، اما با پیگیریهای انجامشده، توافقات خوبی برای اختصاص زمین به نوسازی مدارس صورت گرفته است.
۹۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و دستمزد میشود
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به بودجه سالانه آموزش و پرورش گفت: کل بودجه آموزش و پرورش کشور برای سال ۱۴۰۴، ۴۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل حدود ۶۸ درصد افزایش دارد.
وی در ادامه افزود: با این حال، بیش از ۹۵ درصد از این بودجه صرف پرداخت حقوق و دستمزد معلمان و کارکنان میشود و تنها درصد کمی از آن برای توسعه زیرساختهای آموزشی باقی میماند. بنابراین، بدون مشارکت مردمی، امکان جبران کمبودها وجود ندارد.
۴۶۷ مدرسه ناایمن و ۲۲۰ پروژه نیمهتمام در گلستان
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت مدارس استان گفت: در حال حاضر ۴۶۷ مدرسه در استان گلستان ناایمن هستند که نیاز به بازسازی و مقاومسازی دارند.
وی همچنین از وجود ۲۲۰ پروژه نیمهتمام آموزشی در استان خبر داد و افزود: در مجموع، این پروژهها شامل هزار و ۲۰۰ کلاس درس میشوند که در صورت تکمیل، میتوانند بخشی از مشکلات فضای آموزشی استان را برطرف کنند.
لزوم تجمیع مدارس کمجمعیت برای استفاده بهینه از منابع
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تأکید بر لزوم مدیریت بهینه منابع، به موضوع مدارس کمجمعیت اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق، مدارسی با تعداد بسیار کمی دانشآموز فعال هستند. درحالیکه در کشورهای توسعهیافته، مدارس با ظرفیت بالا مدیریت میشوند، در ایران حتی مدارسی با یک یا دو دانشآموز نیز وجود دارد که این مسئله باعث هدررفت منابع میشود.
وی در ادامه افزود: یکی از راهکارهای بهینهسازی منابع، تجمیع مدارس کمجمعیت در یک نقطه مرکزی است. در این طرح، دولت هزینه سرویس رایگان دانشآموزان را تأمین میکند و به این ترتیب، امکانات بهتری در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
جمعبندی و چشمانداز آینده
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در پایان سخنانش بر اهمیت همکاری همه دستگاهها و مشارکت مردمی در توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: اگرچه استان گلستان در حوزه فضای آموزشی با کمبودهای جدی مواجه است، اما با همافزایی دولت، مجلس، خیرین مدرسهساز و مردم، میتوان این عقبماندگی را جبران کرد.
وی با اشاره به ضرورت برنامهریزی بلندمدت برای توسعه فضاهای آموزشی استان، اظهار امیدواری کرد که با اجرای سیاستهای جدید و افزایش مشارکت عمومی، وضعیت فضای آموزشی گلستان در سالهای آینده به استانداردهای مطلوب نزدیک شود.