بازگشت خاموشکنندههای داخل خودرو
اقتصاد ایران: خودرو، وسیلهای پیچیده و متشکل از اجزای مکانیکی و الکتریکی است. بیشتر سامانههای خودرو با اصطکاک، مایعات قابلاشتعال و سیمکشی الکتریکی پیچیدهای کار میکنند. به همین دلیل، آتشسوزی یکی از رایجترین تهدیدات خودرو است. آتشسوزی میتواند ناشی از ترکیبی از موارد مانند خطای انسانی، مشکلات مکانیکی و منابع شیمیایی باشد.
در این زمینه، چند روز قبل مدیران سازمان آتشنشانی تهران و دیگر نهادهای مسئول برای یافتن راهکارهای کاهش آتشسوزی خودروها گرد هم آمدند.
خاموشکنندههای خودروهای وارداتی را برمیدارند!
چند روز پیش، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا از هوشیاری و سرعت عمل ماموران پلیس راهور جلفا در خاموش کردن آتشسوزی یک خودرو خبر داد.
سرهنگ حسینولی تویسرکانی در این باره گفت: سوم اسفند، حوالی ساعت ۲۲:۴۰ یک دستگاه پژو۴۰۵ روبهروی اداره راهنمایی و رانندگی شهرستان جلفا بهدلیل اختلال در سیمکشی خودرو دچار آتشسوزی شد.
وی افزود: با هوشیاری و سرعت عمل ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جلفا، این خودرو پیش از رسیدن آتشنشانی و با استفاده از کپسول اطفا حریق خاموش شد.
سرهنگ تویسرکانی با اشاره به اقدام موثر و سریع ماموران پلیس، از این ماموران قدردانی کرد و گفت: این اقدام به موقع نشاندهنده مسئولیتپذیری و آمادگی بالای پلیس در تامین امنیت و رفاه شهروندان است.از طرفی آمارهای سازمان آتشنشانی شهر تهران نشان میدهد در ۱۰ماه اخیر ۱۱۴۰مورد حریق خودرو در پایتخت رخ داده است. بررسیها نشان میدهد خودروهای تولید داخل سهم بسیار بالایی از این حوادث را بهخود اختصاص دادهاند و این امر ضرورت توجه بیشتر به موضوع ارتقای ایمنی خودروهای ایرانی را بیشاز پیش نشان میدهد.
باتوجه به اهمیت موضوع، چند روز قبل نخستین همایش بررسی راهکارهای کاهش آتشسوزی خودروها با حضور نمایندگان نهادهای مختلف و خودروسازان داخلی در سازمان آتشنشانی تهران برگزار شد و صاحبنظران، نظرها و پیشنهادهای خود را در این حوزه بیان کردند.
قدرتاله محمدی، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این باره گفت: ارتقای ایمنی خودروها و صیانت از جان شهروندان باید دغدغه ما باشد. در شهر تهران در ۹ماه اخیر هزار نفر بر اثر حریق خودرو جان خود را از دست دادهاند؛ درحالیکه یک خاموشکننده داخل خودرو میتواند جان ۴ نفر را نجات دهد. چرا خاموشکننده خودروها حذف شده است؟
خودروهای وارداتی خاموشکننده دارند، اما هنگام ورود به کشور، این خاموشکنندهها را برمیدارند و جداگانه میفروشند؛ این کار نادرست است. خودروسازان تا به حال فکر کردهاند که اگر در آزادراه اصفهان-شیراز حادثهای برای خودرویی رخ دهد، تا زمان رسیدن آتشنشانی از شهرهای اطراف چه کسی باید حریق خودرو را اطفا کند؟ چند خودروساز تاییدیه ایمنی آتشنشانی دارند؟ هیچکدام! اگر یک کارگاه رنگ خودروساز آتش بگیرد به این راحتی جبران نمیشود. سال آینده بهصورت جدی به این مساله میپردازیم.
کاهش حوادث آتشسوزی یک مسئولیت مدنی است
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره بیان کرد: سالانه ۲۰هزار حریق خودرو در کشور داریم و این آمار بسیار حائزاهمیت است. سیاستهای ما در شورا در موضوع ایمنی، کاهش ریسک و پیشگیری است. در ۲دهه گذشته آمار حریق در تهران هر سال یکدرصد افزایش داشته است. در ابتدای این دوره سیاست شورا بر این قرار گرفت که در ۲سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱رشد آمار متوقف و در سالهای ۱۴۰۲و ۱۴۰۳این آمار کاهشی شود. با تغییر رویکرد سازمان آتشنشانی و پیگیری این سیاستگزاری، در اجرا موفق شدیم در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ازآن ۶درصد کاهش حوادث داشته باشیم.
در ادامه، ولیاله مهبودی، معاون دادستان تهران نیز گفت: همکاری و همیاری همه دستگاهها و ارگانها برای همکاری و کاهش حوادث آتشسوزی خودروها یک ضرورت است. کاهش حوادث آتشسوزی خودروها نهتنها یک خواسته عمومی، بلکه مسئولیت مدنی است و سازمانهای امدادی، اجرایی و صنعت خودروسازی باید در این زمینه با هم همکاری داشته باشند تا با توان جمعی بتوانند شرایط بهتری را فراهم کنند. قوه قضاییه در زمینه سلامت و آرامش مردم آماده هرگونه اقدام و ورود به مسائل مرتبط با ایمنی عمومی است و این همایش، پلی برای همافزایی کاهش حوادث و ارتقای ایمنی جادهها تلقی میشود.
نبود متولی خاص برای رسیدگی به حریقهای جادهای
سردار محمدباقر سلیمی، جانشین رئیس پلیس راهور کشور در این نشست بیان کرد: بهطور میانگین سالانه حدود ۲۰هزار جانباخته در حوادث جادهای وجود دارد. دهه ۹۰این آمار با واقعی کردن قیمت سوخت، واردات خودروی ایمن، اجباری کردن بستن کمربند ایمنی و بهبود قوانین کاهش یافت، ولی مجددا وارد فاز افزایش شدیم. در ۱۱ماه گذشته حدود ۱۸۱تصادف منجر به حریق در کشور داشتیم که ۳۲۰وسیلهنقلیه درگیر حریق شدند و ۱۹نفر در این حوادث سوختند. رسیدگی به سوانح منجر به حریق در شهرها برعهده آتشنشانی شهرهاست، اما تصادفات مربوط به جادهها هیچ متولی خاصی ندارد. این وظیفه به سازمان شهرداریها و دهیاریها واگذار شده، اما این نهادها امکانات و تجهیزات کافی ندارند.
کامران عبدولی، معاون پیشگیری و عملیات سازمان آتشنشانی هم گفت: خودروها به واسطه فراهم بودن گرما، ماده سوختنی و اکسیژن در آنها، ۳ضلع مثلث آتش را دارند و از این نظر بسیار خطرناک محسوب میشوند.
آمارها نشان میدهند در یکسال گذشته بیشاز ۷۰درصد موارد حریق خودرو مربوط بهخودروهای تولید داخل بوده است؛ از اینرو تجهیز خودروها به خاموشکننده یک الزام است و صنعت خودرو نباید از استانداردهای ایمنی غافل بماند. در بسیاری از کشورهای جهان، خودروهای سنگین به این سیستم جعبه آتشنشانی (فایرباکس) مجهز هستند، اما ما از این تجربه استفاده نمیکنیم.