مدیران مدارس با بیانگیزگی معلمان و دانشآموزان مواجهاند
اقتصاد ایران: وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس در خط مقدم قرار دارند و با چالشهایی همچون کمبود نیرو، تراکم کلاسها، کمبود فضا و تجهیزات، و بیانگیزگی معلمان و دانشآموزان مواجه هستند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در جلسه هماندیشی با منتخبانی از مدیران مدارس، با بیان اینکه معتقدیم مدیران مدارس بیشترین نقش و طبیعتاً بیشترین چالشها را دارند، اظهار کرد: مدیران در خط مقدم قرار دارند و با مشکلاتی چون کمبود نیرو، تراکم کلاسها، کمبود فضا و تجهیزات، بیانگیزگی معلمان و دانشآموزان، مسائل مالی و هزاران مشکل دیگر روبهرو هستند.
وی افزود: باید بررسی کنیم که آیا فاصله عمیقی بین ما و مدیران مدارس وجود دارد و آیا توانستهایم به یک درک مشترک در مسائل مختلف برسیم؟ آیا همفکر هستیم یا نظرات ما با یکدیگر تفاوت دارد؟ همچنین باید بررسی کنیم که آیا دغدغهها و نگرانیهای مدیران مدارس به درستی به ما منتقل شده است یا خیر؟
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر دوطرفه بودن این موضوع، ادامه داد: هدف اصلی این است که فاصله بین صف و ستاد را مشخص کنیم و در صورتی که پیامها به درستی منتقل نمیشوند، مشکل کجاست؟ آیا باید خودم با مدیران مدارس نشستهایی برگزار کنم یا باید در شیوههای انتقال پیامها تجدید نظر کنیم؟
کاظمی با بیان اینکه هدف دوم این است که معتقدیم دغدغهها و نگرانیهای مدیران مدارس و درک آنها از میدان تعلیم و تربیت شاید بیشتر از ما نباشد، اما کمتر هم نیست، گفت: چه پیشنهادات و انتقاداتی برای بهبود شرایط نظام تعلیم و تربیت در حوزههای مختلف دارید؟ این موارد میتواند شامل حوزههای زیرساختی مانند معلمان، فضا، تجهیزات، امکانات و کتابها، همچنین مسائل نرمافزاری، فعالیتهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی، ورزشی، روشهای تدریس و دیگر موضوعات مهم باشد.
وی عنوان کرد: سوال بعدی این است که مدیران در رابطه با موضوع مطرح شده توسط رئیسجمهور درباره توسعه عدالت آموزشی و فعالیتهایی که انجام شده است، چه برداشتی دارند و به نظر شما، رئیسجمهور تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شهر قدس به عنوان پایلوت توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: همواره این سوال برای من مطرح است که چرا آموزش و پرورش در تحقق اهداف خود موفق نمیشود؟ چرا در اجرای سند تحول بنیادین موفق نبودهایم؟ چرا پروژههای آموزش و پرورش با انتظارات این وزارتخانه همخوانی ندارد و متناسب نیست؟ چه عواملی باعث این ناکامیها شدهاند؟ چه باید کنیم تا موفق شویم؟ آیا اگر بودجه مناسب تأمین شود، مشکل حل میشود؟ آیا اگر منابع انسانی کافی وجود داشته باشد، مشکل حل خواهد شد؟ آیا با فراهم شدن فضای آموزشی مناسب، مشکلات حل میشود؟ به این سوالها پاسخ داده و نقشه راهی برای نظام تعلیم و تربیت طراحی کردهایم.
انتهای پیام/