از جزئیات بودجه شهرداری تا دلیل تاخیر در ورود اتوبوسها و واگنها
اقتصاد ایران: رئیس شورای اسلامی شهر تهران جزئیات بودجه شهرداری تهران برای سال جدید را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بههمراه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران آغاز شد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: شورا در موعد مقرر و در پایان بهمن ماه بررسی بودجه را به پایان رساند و لایحه را جهت ابلاغ، ارسال کرد و امیدواریم تحولات خوبی را با بودجه مصوب در شهر تهران داشته باشیم.
۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی
چمران با بیان اینکه بودجه مصوب سال آینده ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ۱۰ درصد، معاونت حمل و نقل و ترافیک ۵۰ درصد، خدمات شهری و محیط زیست ۱۵ درصد، توسعه هوشمندسازی ۱۹ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد و شهرسازی و معماری ۳ درصد از بودجه را به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: ۴۰ درصد از کل اعتبارات هزینهای و ۵۴ درصد دارایی و سرمایهای و ۶ درصد تملک دارایی مالی است. اعتبارات برای هریک از معاونتها و مأموریتهای ۶ گانه کاملاً مشخص است.
نباید اجازه دهیم در تهران آلودگی ایجاد شود
چمران با بیان اینکه در حمل و نقل باید به گونهای کار کنیم که ۶۵ درصد از این بخش عمومی و مابقی شخصی باشد، گفت: امروز عکس این موضوع را شاهد هستیم و نتیجه آن آلودگی شهر تهران است. جریان باد در تهران کم بوده و به همین دلیل آلودگیها در سطح شهر باقی میماند. البته نباید اجازه دهیم آلودگی ایجاد شود که یکی از راهکارهای آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سعی کردیم مترو و اتوبوس هرچه بیشتر گسترش پیدا کند. به طوری که از ابتدای دوره ششم تلاش فوق العاده ای به شکلهای مختلف صورت گرفت تا گشایشی برای ما در این زمینه ایجاد شود که هنوز به جایگاهی که میخواهیم نرسیده ایم اما آنچه مهم است تلاش خود را انجام دادیم و امیدواریم به تدریج به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: بخشی از این وسایل حمل و نقل عمومی را اخیراً دیدیم؛ هرچند که ما گفتیم به همین میزان راضی نیستیم. بنده به رئیس جمهور نیز گفتم که اگر سرعت گیرها در دولت و دستگاههای نظارتی نبود، واگنهای مترو و تعداد بیشتری از اتوبوسها را در تهران داشتیم اما متأسفانه تأخیرهایی رخ داد و موجب شد تأخیر در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را شاهد باشیم.
چمران با بیان اینکه امروز لبخند خوشحالی مردم در خط جمهوری- بهارستان برای استفاده از اتوبوسهای برقی را شاهد هستیم، یادآور شد: ای کاش میتوانستیم در تمام خطوط از این اتوبوسها استفاده کنیم و به آرامش مردم بیفزاییم. امیدواریم این برنامه به پیاده کردن ایده ما منجر شود. قاعدتاً سال ۱۴۰۴ آخرین سالی است که چنین برنامهای داریم و آیندگان باید چرخه را تکمیل کنند.
تجاوز از طرح جامع شهری تخلف محسوب میشود
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد: هرگونه تجاوز از طرح جامع شهری تخلف محسوب میشود و خرید تراکم در شهر مفهومی ندارد، اما پرداخت عوارض الزامی است.
چمران درباره موضوع تراکم و تراکمفروشی توضیح داد: تراکم و تراکمفروشی دو مقوله متفاوت هستند. برای ساختمانسازی در تهران، یک میزان مشخصی از تراکم در نظر گرفته شده که اگر فراتر از آن باشد، تخلف محسوب میشود. تراکم خاصی در طرح جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده که از ۱۲۰ درصد به بالاست و بستگی به شرایط دارد.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در بخشی از مراکز تجاری نیز تراکم ۷۵۰ درصد در نظر گرفته شده و در هر صورت اگر از تراکم مصوب، تجاوز شود تخلف است. در مواردی که بیش از میزان مصوب اقدام شده، متخلفین به دادگاه معرفی شده اند. در مواردی حتی پروانه نیز صادر شده بود اما از آن جلوگیری کردیم که البته این موارد نادر است. در دهه ۷۰ بعضاً تراکم را معامله میکردند اما وقتی طرح جامع مبنای امور قرار گرفت، تجاوز از طرح تخلف محسوب شد.
چمران ادامه داد: در مواردی ارتفاع طبقه را افزایش داده اند و تراکم افزایش یافته است. در مواردی افراد میگویند تراکم می خرند و ۶ طبقه میسازند. اگر در نقاطی از شهر باشد که امکان ساخت باشد تراکم ارائه خواهد شد و نیازی به خرید تراکم نیست.
تراموا هنوز خریداری نشده و فعلاً در مرحله آزمایشی قرار دارد
رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره وضعیت تراموا در تهران تصریح کرد: تراموا هنوز خریداری نشده و فعلاً در مرحله آزمایشی قرار دارد. این وسیله حملونقل در بسیاری از شهرهای جهان استفاده میشود و هدف از اجرای آن در تهران، کمک به مترو است.
وی افزود: در حال حاضر، برای اجرای آزمایشی تراموا، بودجهای حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما در صورتی که این طرح تأیید نشود، بودجهای برای آن اختصاص داده نخواهد شد.
وی با اشاره به بحث هوشمندسازی شهری گفت: هوشمندسازی یک موضوع عملیاتی است و در حوزه شهرسازی، سه درصد از مصارف و نیازهای طراحی در نظر گرفته شده است. همچنین موضوع نوسازی نیز در این برنامه دیده شده است.
۴۸ درصد درآمدهای شهرداری پایدار است
چمران، در رابطه با پیش بینی بودجه برای واردات واگنهای مترو با بیان اینکه پیش پرداخت واگنهای چینی هنوز کامل انجام نشده است، گفت: این موضوع به هیئت دولت رفت اما هنوز نمیدانیم تصویب شده است یا خیر. شهرداری نزدیک به ۱۰ درصد را پرداخت کرده و مابقی نیز باید تأمین شود. اگر این رقم پرداخت شود مابقی به صورت فاینانس و از طریق منابع پرداخت خواهد شد و نیازی به لحاظ شدن اعتبار در بودجه نیست.
وی در مورد پروژههای مشارکتی نیز گفت: سرمایه گذاریهای خوبی در این زمینه صورت گرفته که باید گزارش آن در صحن ارائه شود. در هر صورت اعتبار مورد نیاز برای پروژههای مشارکتی جهت سهم شهرداری در نظر گرفته شده است؛ برای مثال برای پروژه صبا این اعتبار پیش بینی شده و سعی کردیم تا پایان سال اختلافات رفع شود. هم در متمم بودجه و هم در لایحه سال آینده این رقم مصوب شده که طرح به نتیجه برسد.
ثبت جزئیات جلسات کمیسیونها شدنی نیست
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ثبت جزئیات جلسات کمیسیونها شدنی نیست، گفت: تنها مصوبات کمیسیونها به ثبت میرسد اما جلسات صحن علنی شورا به طور مستقیم پخش میشود. در گذشته باید جلسه پایانی تصویب بودجه را در روزنامه رسمی چاپ میکردیم اما امروز به این موضوع نیاز نیست.
وی در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: آنچه در دولت هست به شورا ارتباطی ندارد. صحن شورا در سایت پخش میشود و همه میبینند. در این صورت ضرورتی بر چاپ و در اختیار قرار دادن نیست. در سایت باید اطلاعات بیشتری ثبت شود.
در این ۳ سال پروژههای خوابیده احیا شده است
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما از میزان سرمایه گذاری و نحوه کارکرد آن رضایت نداریم، تصریح کرد: با این وجود کارهای بسیار خوبی در مدت اخیر انجام شده و پروژههای خوابیده احیا شده که گزارش آن در صحن ارائه خواهد شد.
وی در رابطه با بودجه و وضعیت فعالیت سمن سراها و فرهنگسراها، یادآور شد: در گذشته عدهای آمدند و خوب هم کار کردند، اما مسائل بیمهای داشتند. ما حداقل یک هفته جلسه ستاد مشارکت محلات را داریم و به شکل مناسبی جلو میرویم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.
چمران گفت: هر محله هیئت امنایی دارد که از ارگانهای مختلف شکل گرفته است و پنج نفر از اعضای هیئت امنا نیز از شوراست. امیدواریم بتوانند انتخابات را برگزار کنند و بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی افزود: وقتی میخواستیم اتوبوسهای دوکابین وارد کنیم و قضیه واردات ۴۰۰ دستگاه اتوبوس مطرح بود، با اینکه قطعی نشده بود، گفتیم مبالغ آن تأمین و در بودجه لحاظ شود. یک شرکت آماده شد که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین سریعاً وارد کند و شرکت دیگر در حال مطالعه است. اگر مبلغی در بخش حمل و نقل عمومی کم داشته باشیم، از بخشهای دیگر میکاهیم و به این بخش اضافه خواهیم کرد.
چمران در مورد سازمان فناوریهای نوین گفت: این سازمان به عقیده بنده هنوز راه اندازی نشده و رقم محدودی برای آن پیش بینی شد. سازمان تشکیل شده اما هنوز یک سالی را که وزارت کشور برای فعالیت شرکتها به شکل عجیبی مشخص کرده، طی نکرده است.