احداث پروژه‌های ریلی بدون توجیه اقتصادی؛ توسعه تجارت در گرو گلوگاه‌ها

اقتصاد ایران: مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی پروژه‌های ریلی بدون توجیه اقتصادی را مانع توسعه ترانزیت دانست و بر لزوم رفع گلوگاه‌ها و سرمایه‌گذاری هدفمند در کریدورها تأکید کرد.

سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی و ترانزیتی کشور اظهار کرد: در حال حاضر، زیرساخت‌های کشور ظرفیت جابه‌جایی و ترانزیت تا سه برابر میزان فعلی را دارند، اما مشکلات اساسی در گلوگاه‌های کریدوری، به‌ویژه در پایانه‌های ورودی و خروجی کشور و تخلیه و بارگیری در بنادر، موجب محدودیت در بهره‌گیری از این ظرفیت شده و برای رفع این مشکلات، باید سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: افزایش استفاده از کریدورهای ایران نه‌تنها برای اقتصاد کشور، بلکه از منظر امنیتی نیز اهمیت بالایی دارد. کشورهای شمالی ایران و مسیرهای شرق به غرب می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی بیان کرد: با این حال، به‌جای سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه کریدورها، ابتدا باید گلوگاه‌های موجود را برطرف کنیم و روابط بین‌المللی خود را در این حوزه تقویت کنیم. همچنین، نیازمند یک بازاریابی فعال در بخش حمل‌ونقل به‌صورت خصوصی هستیم، به‌گونه‌ای که دولت فقط نقش پشتیبان را در این فرآیند ایفا کند. اگر این چارچوب اجرایی شود، می‌توانیم بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان، درآمد قابل‌توجهی از طریق ترانزیت کسب کنیم.

طرح جامع حمل‌ونقل کشور سال‌هاست بر زمین مانده

میرشفیع در ادامه در خصوص اینکه برخی از پروژه‌های ریلی که توجیه اقتصادی ندارند، اظهار کرد: متأسفانه موضوع «طرح جامع حمل‌ونقل کشور» سال‌هاست که در دست بررسی است، اما به دلایل مختلف اجرای آن متوقف مانده است. در حوزه راه‌آهن، مطالعات متعددی انجام شده و مشخص است که در چه مسیرهایی بار و مسافر کافی وجود دارد.

وی ادامه داد: در دولت‌های مختلف، سیاست‌های متفاوتی در این زمینه اتخاذ شده است. به‌عنوان مثال، اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی یکی از این سیاست‌ها بوده که برخی پروژه‌ها بدون داشتن بار و مسافر کافی اجرایی شده‌اند. البته توسعه شبکه ریلی بعد از انقلاب چشمگیر بوده، به‌طوری که طول شبکه سه برابر شده است. برخی از این خطوط مانند راه‌آهن بافق - مشهد - بندرعباس، نقش کلیدی در حمل‌ونقل ریلی کشور داشته، اما برخی دیگر به دلیل عدم اتصال به مراکز بار، کارایی لازم را ندارند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال، برخی دیگر از پروژه‌ها در مرحله طراحی و توجیه اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند. به عنوان مثال، در طراحی برخی خطوط اعلام شده که بارهای معدنی وجود دارد، ولی در عمل بسیاری از خطوط فرعی که برای اتصال معادن به شبکه ریلی لازم بودند، هنوز اجرا نشده است. این وضعیت موجب شده که بخش‌هایی از شبکه ریلی کشور نتوانند بهره‌برداری اقتصادی کافی داشته باشند و هزینه‌های نگهداری آن‌ها به یک چالش تبدیل شده است.

وی بیان کرد: در دوران اخیر، با فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های منابع اعتباری، بازنگری در پروژه‌های ریلی انجام شده است. این بازنگری به‌ویژه به این منظور بود که پروژه‌هایی که اولویت کمتری دارند، به‌طور موقت کنار گذاشته شوند و توجه منابع به پروژه‌های اولویت‌دار معطوف گردد. در حال حاضر، سازمان برنامه و بودجه، شرکت راه‌آهن و وزارت راه، اولویت‌های اجرایی پروژه‌های ریلی را مشخص کرده‌اند تا منابع موجود تنها به پروژه‌هایی اختصاص یابد که از اهمیت بالایی برخوردارند.

تحول آینده حمل‌ونقل کشور با تکمیل پروژه ریلی زاهدان - چابهار

این کارشناس ریلی خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین پروژه‌ای که منابع اصلی دولت برای تکمیل آن اختصاص پیدا کرده است، پروژه راه‌آهن زاهدان - چابهار است که به عنوان پروژه‌ای با اولویت بالا در دستور کار قرار دارد. این پروژه با توجه به موقعیت استراتژیک و اقتصادی خود، امیدوار است که در سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر پروژه زاهدان - چابهار، پروژه راه‌آهن اردبیل نیز که پیشرفت فیزیکی بسیار بالایی داشته است، به نظر می‌رسد که به‌زودی به بهره‌برداری برسد. علیرغم اینکه چشم‌انداز آن به اندازه پروژه‌های دیگر بزرگ نیست، اما پیشرفت فیزیکی قابل توجهی باعث شده که این پروژه هم در اولویت قرار گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ