تجهیز پژوهشسراها در مناطق محروم
اقتصاد ایران: وزیر آموزش و پرورش گفت: با تجهیز پژوهشسراها در مناطق محروم، تلاش خواهیم کرد تا فرصتهای برابر برای تمامی دانشآموزان ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی، در مراسم اختتامیه بیست و ششمین دوره جشنواره جوان خوارزمی که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن خیرمقدم به دانشآموزان، والدین و معلمان و قدردانی از برگزارکنندگان، این جشنواره را یکی از رویدادهای علمی مهم کشور دانست و گفت: این جشنواره نقش بسزایی در کشف و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان ایفا میکند.
وی ادامه داد: روند برگزاری این جشنواره طی ۲۶ دوره گذشته نشان میدهد که در حال حاضر ۱۹ استان را تحت پوشش قرار دادهایم، اما این میزان کافی نیست و باید تمام کشور را شامل شود.
کاظمی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی جشنواره در سال گذشته، افزود: این روند بسیار امیدوارکننده است، اما همچنان باید برای گسترش کمی آن تلاش کنیم. همچنین این جشنواره نباید صرفاً به مدارس سمپاد محدود شود، بلکه تمامی دانشآموزان کشور باید از این فرصت علمی آگاه باشند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه جشنواره جوان خوارزمی مبتنی بر روشهای علمی و تحقیقاتی است، گفت: با بهبود فرآیندها میتوان استعدادهای بیشتری را شناسایی و پرورش داد.
وی همچنین این جشنواره را یکی از معتبرترین رویدادهای علمی کشور دانست و اظهار داشت: این جشنواره فرصتی برای شناسایی، کشف و پرورش استعدادهای خلاقانه دانشآموزان فراهم میکند.
کاظمی با اشاره به رشتههای متنوع جشنواره افزود: امسال دانشآموزان در ۱۸ رشته مختلف، ازجمله علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی، فنی و حرفهای، کار و دانش و هنر، امکان ارائه طرحهای خلاقانه خود را داشتند. این روند در حال گسترش است، بهگونهای که امسال ۱۰ طرح جدید نسبت به سال گذشته به جشنواره اضافه شد. این موضوع نشان میدهد که جشنواره بهتدریج جایگاه خود را در میان دانشآموزان تثبیت کرده و فضای علمی گستردهتری ایجاد کرده است.
به گفته وی، این جشنواره بستری را فراهم میکند تا دانشآموزان با فرآیندهای علمی و آموزشی آشنا شوند و به منابع علمی، از جمله اساتید دانشگاه، آزمایشگاهها، پژوهشگاهها و کتابخانهها، دسترسی پیدا کنند. این ارتباط میتواند زمینهساز موفقیتهای بزرگ برای آنان در آینده باشد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر حمایت علمی و آموزشی از دانشآموزان، گفت: هدف اصلی ما این است که دانشآموزان را به شبکههای علمی کشور متصل کنیم، آنها را با بنیاد نخبگان و پژوهشگاههای معتبر آشنا سازیم و مسیر رشد علمیشان را هموار کنیم.
وی همچنین به پوشش جغرافیایی این جشنواره و میزان مشارکت دانشآموزان از مدارس مختلف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۵۰ درصد شرکتکنندگان از مدارس سمپاد و ۵۰ درصد دیگر از سایر مدارس کشور هستند. این نشان میدهد که توانستهایم مخاطبان جشنواره را گستردهتر کنیم و گفتمان علمی این رویداد را در سطح مدارس مختلف توسعه دهیم.
کاظمی در ادامه با تأکید بر عدالت آموزشی بهعنوان یکی از اهداف نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: برنامهریزی کردهایم تا در مناطق محروم و استانهایی که تاکنون نمایندهای در جشنواره نداشتهاند، زمینههای آموزشی بیشتری فراهم کنیم. با تجهیز پژوهشسراها در این مناطق، تلاش خواهیم کرد تا فرصتهای برابر برای تمامی دانشآموزان ایجاد شود و استعدادهای بیشتری از سراسر کشور شناسایی شوند.