حضور یک ایرانی در رالی بین المللی بعد از ۲۰ سال+فیلم
اقتصاد ایران: یک ایرانی با ماشین بنز کلاسیک ۵۳ ساله اش در رالی بین المللی میله میلیا که امسال در امارات برگزار شد، شرکت کرد تا رکورد ۲۰ ساله عدم حضور ایرانی ها در مسابقات رالی جهانی را بشکند.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ چند ماه پیش یک رالی بین المللی توسط نمایندگی میله میلیا ایتالیا در امارات متحده عربی برگزار شد.
رالی Mille Miglia Experience، نهتنها مسابقه خودروهای کلاسیک، بلکه فرصتی برای نمایش فرهنگ و تاریخ صنعت خودروسازی کشورها است. این مسابقه، که بخشی از رالی تاریخی Mille Miglia Experience Italy محسوب میشود، از سال ۱۹۲۷ برگزار و بهعنوان یکی از معتبرترین رقابتهای جهانی در حوزه اتومبیل و خودروهای تاریخی شناخته شده است.
شرکت کنندگان در این مسابقات رانندگان نمایندگان از خودروهای لامبورگینی، بنز، فراری و دیابلو بودند. برای اولین بار صدرا حداد با یک خودروی کلاسیک مرسدس بنز ۲۸۰ اس در این رالی شرکت کرد. حضور او موجب شد تا انزوای چندین ساله حضور ایرانیها در رالی از بین برود و این رکورد شکسته شود.
این خودرو و راننده ایرانی اش توانستند در کلاس Classic Icons در میان ۳۷ خودرو به رتبه دوازدهم و در مجموع میان ۸۹ خودرو که به نمایندگی از ۳۸ کشور جهان در این رویداد حاضر بودند، به مقام هجدهم دست یابند.
جالب اینجا بود که صدرا حداد برای اولین بار در رالی شرکت میکرد. حداد در محل استودیو خبر خبرگزاری مهر ماجرای حضورش در این رالی را با یک ماشین کلاسیک ۵۰ ساله تعریف کرد.
* آقای حداد ضمن معرفی خودتان و فعالیتهایتان بفرمائید چطور در این رالی شرکت کردید.
من صدرا حداد ۳۰ سالم هست و از کودکی به ماشین علاقه داشتم الان هم فعالیتهایی در حوزه خودرو دارم به خصوص تعمیر ماشین آلات سنگین. در کنارش مجموعه دار خودروهای کلاسیک نیز هستم. من از قبل، یک برنامه سفر برای یکی از خودروهای کلاسیکم داشتم و میخواستم خودم و این ماشین را به چالش بکشم و ببینم که آیا میتوان یک خودروی کلاسیک را به سفری طولانی مدت برد یا نه.
برنامه ریزی برای سفر من با رالی میله میلیا که در امارات برگزار میشد، همزمان شد بنابراین در این رالی هم شرکت کردم.
*رالی امارات در چه سطحی برگزار میشود؟
این رالی یکی از مطرح ترین رالیهای خودروهای تاریخی در دنیاست. در واقع به عنوان اولین نماینده ایران بعد از ۹۰ سال در این رالی شرک کردیم از طرفی بعد از ۲۰ سال اولین حضور یک ایرانی در رالیهای بین المللی به شمار میرفت.
این رالی ایتالیایی به نام میله میلیا که آذر ماه امسال در امارات برگزار شد و از سال ۱۹۲۷ در ایتالیا شکل گرفت، به معنی ۱۶۰۰ کیلومتر راه است که ماشینها در چهار روز چالشهایی در مسیرهایی از پیش تعیین شده پیدا میکنند و این مسیر را باید بروند تا موفق شوند.
در این رالی ۹۰ ماشین شرکت داشتند و در هر خودرو یک راننده و یک نقشه خوان حضور داشت.
یکی از دوستان که نمایندگی یک مجموعه خودرویی در ایران دارد پیشنهاد حضور در این رالی را داد تا برای اولین بار از طرف ایران شرکت کننده داشته باشیم.
* خودروی شما چند ساله است و چطور آن را در چالش رالی قرار دادید چون معمولاً آن طور که ما در ذهن داریم این خودروها به دلیل قدیمی بودن نمیتوانند مسیر طولانی را بروند؟
این خودروی کلاسیک یک بنز ۲۸۰ اس ۵۳ ساله است. ۱۰ سال پیش تمام بخشهای آن را صفر تا صد بازسازی کردم و میخواستم آن را وارد چالش یک سفر طولانی کنم. این یک سفر متفاوت برای من بود رفتن در این مسیر طولانی حتی با ماشین نو ریسک هست چه برسد به یک ماشین کلاسیک قدیمی.
بنابراین برای ۴۵ روز ۱۵۰۰ کیلومتر مسافت در نظر گرفتم از تهران تا بندرعباس را رفتیم و بعد از آن با کشتی وارد امارات و بعد وارد خاک عمان شده و ۸ هزار کیلومتر هم آنجا از شمال تا جنوب عمان را طی کردیم و از مناطقی رد شدیم که هر چهار ساعت یک بار یک خودرو یا عابر میدیدیم.
بعد از ۱۲ روز از عمان به سمت امارات رفتیم و بعد در مسابقه ۵ روزه که یک روز از آن به آموزش پرداخته میشد، شرکت کردیم و دوباره از جنوب تا تهران آمدیم.
* در این مسیر و مسابقهای که در امارات برگزار شد با چالشی مواجه شدید؟
چالش جدی با این ماشین نداشتیم چالشهای ما بیشتر سر این بود که آیا میشود به نقشه راه اعتماد کرد یا نه. برخی جاها به کویر میرسیدیم و حالا باید فکر میکردیم چطور خودمان به نقطه دیگر برسانیم.
* چه مقامی را در این رالی به دست آوردید؟
ما در بین ۹۰ ماشین شرکت کننده مقام دوازدهم را به دست آوردیم این اولین تجربه حضورمان در یک رالی بود قبلاً تجربه نداشتیم شاید با آموزش میشد مقام بهتری هم گرفت.
* واکنشها به حضورتان در این رالی چه بود؟
هر کجا در طول مسیر حضور پیدا میکردیم برای مردم آن منطقه جالب بود که یک نفر از ایران این ماشین را آورده و نقشه و پرچم ایران هم روی ماشینش حک کرده است عمانیها از ما خیلی استقبال میکردند و دوست داشتند هر طور شده با ما هم صحبت شوند. در رالی امارات هم که از همه جای دنیا شرکت کرده بودند، افراد خاصی حتی بلاگرهای مطرح خودرو یا رانندههای فرمول یک حضور داشتند و برای آنها هم حضور یک نماینده ایرانی با یک خودروی کلاسیک در این رقابت جالب توجه بود.
برای یک خانم ۶۰ ساله و راننده مسابقه، سوال ایجاد شده بود که مگر چنین ماشینهایی هم در ایران هست؟ من حتی نزد چند اروپایی که خیلی خوشحال بودند از اینکه به امارات آمده و کویر میدیدند رفتم و گفتم ایران ما چهار فصل دارد شما در یک روز میتوانید هم اسکی کنید و هم به کویر بروید. به ایران بیایید و چهارفصل را همزمان ببینید توصیف چنین شرایطی برای آنها به دلیل باورهایی که از ایران برایشان ساخته شده خیلی عجیب بود.
* چه پیشنهاداتی به شما شد؟
یک مجموعه آلمانی که کار تخصصی بنز انجام میدهد پیشنهاد کرد ماشینم را به عمان ببرم و در یک بازه زمانی ۱۲ روزه عمان باشیم. از اروپا هم چند پیشنهاد داشتم. چند روز دیگر مرسدس بنز امارات دعوت کرده در برنامهای که تعدادی ماشین کلاسیک دور هم جمع میشوند؛ شرکت کنم.
* سفر طولانی شما با یک خودروی کلاسیک انگیزهای هم برای مجموعه داران خودروهای کلاسیک و تاریخی ایجاد کرد که آنها هم خودروها را به سفری طولانی ببرند؟
قبلاً اگر برنامهای بود، ماشینهای قدیمی را دور هم جمع میکردند و یک سفر به یکی از شهرها میبردند. ولی کسی تنهایی با این خودروها به سفر نمیرفت. بعداً از دوستانم شنیدم انگار این تابو شکسته شده و افرادی قصد دارند تا کیش یا قشم بروند.
شما خودتان در حوزه تعمیر وسایل نقلیه سنگین فعالیت میکردید و این خودرو را هم صفر تا صد بازسازی کردید، میدانستید که اگر مشکلی برایش پیش بیاید چطور آن را رفع کنید ولی همه مجموعه داران این مهارت را ندارند.
فکر میکنم اگر این خودروها یک بازسازی اصولی شوند مثل روز اول کار کنند با ریسک پایین و خطر کم. ولی تأمین قطعات آنها پیچیده است و پیدا کردن آن قطعات برایشان مشکل هست.
خیلیها به ماشین قدیمی علاقه مند هستند و میخواهند مجموعهای از آنها را داشته باشند ولی نمیدانند چطور تعمیر شود. من به واسطه علاقه و مهارتی که داشتم خیلی جاها اگر خودم ماشین را تعمیر نکردم حداقل نظارت داشتهام و الان می دانم چه صدایی در ماشین نشانه چه وضعیتی است.
* برخی از افراد در سفرهای این مدلی معمولاً با شعار سفیر فرهنگی مسیری را طی میکنند یا از این دست برنامهها در طول سفرشان دارند برنامه شما چیست؟
من اولش با این هدف وارد مسابقه رالی نشدم. من دوست داشتم خلیج فارس را با این ماشین دور بزنم. برنامه دارم دریای خزر را دور بزنم. برای من جالب بود که توانستم با یک ماشین و پرچم کشورم این مسیر را طی کنم و این جذابیت برای مردم کشورهای دیگر به وجود آمد که این ماشین چطور تا امارات آمده است. این ماشین یک بار ریسک سفر را پس داده میتواند بار دیگر هم به سفر برود. احتمالاً سفرهای بعدی را هم با همین ماشین بروم.
*چه سبکی سفر میکنید؟
معمولاً سفرهای زیادی میروم. هرکجا که میروم ترجیح میدهم با فرهنگ آن کشور آشنا شوم. هر کشوری یک فرهنگ ماشینی دارد من تلاش میکنم ماشین آن کشور را سوار شوم و با آن جامعه ارتباط بگیرم.