تمایل ایرانخودرو به عرضه مستقیم محصول به مشتریان/ ضرورت خروج خودرو از مقوله انحصار
اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد ایرانخودرو در کنفرانس پرسش و پاسخ با سهامداران به سوالات و ابهامات مطرحشده از سوی سهامداران پاسخ دادند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایکوپرس- در این نشست، موضوعاتی همچون زیاندهی تولید، وابستگی به ارز، برنامههای داخلیسازی و اهداف تولید سال 1404 مورد بحث قرار گرفت.
چالش اصلی ایرانخودرو: زیاندهی تولید
مدیرعامل ایرانخودرو، درباره مهمترین معضلات شرکت گفت: ایرانخودرو در زمینه ساخت خودرو بسیار توانمند است و میتواند به میزان نیاز بازار تولید کند، اما بزرگترین مشکل فعلی، زیاندهی تولید است. ما در حال تلاش برای رفع این مشکل هستیم.
وابستگی تولید به دلار و برنامههای داخلیسازی
عادل پیرمحمدی، در ادامه به موضوع وابستگی تولید به ارز اشاره کرد و افزود: به طور میانگین، هر محصول تولیدی حدود دو هزار دلار ارزبری دارد. میزان ارزبری بسته به فنآوری خودرو متفاوت است. گیربکسهای دستی بیش از 90 درصد داخلیسازی شدهاند، اما گیربکسهای اتوماتیک هنوز از منابع خارجی تامین میشوند که برای آنها نیز برنامهریزی کردهایم تا به تولید داخلی برسیم.
پیرمحمدی همچنین اعلام کرد: از کل ارزبری خودرو، حدود 35 درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که باید در این حوزه اقدامات لازم برای داخلیسازی انجام شود. حاکمیت باید به فکر برنامهریزی برای داخلیسازی این قطعات باشد.
وی افزود: 30 درصد از دو هزار دلار ارزبری هر خودرو مربوط به مواد اولیه است که از خارج تأمین میشود. این بخش نیز نیازمند داخلیسازی است. سایر موارد شامل قطعات هایتک است که برنامهریزی برای داخلیسازی آنها در دستور کار قرار دارد و در سالهای آینده به خودکفایی خواهیم رسید.
ظرفیتهای تولید در سال 1404
مدیرعامل ایرانخودرو درباره ظرفیت تولید سال 1404 گفت: ظرفیت تولید ایرانخودرو در حال حاضر 60 هزار دستگاه در ماه است، این ظرفیت را داریم که در سال 1404 به تولید بیش از 700 هزار دستگاه در سال برسیم و البته این شمارگان تنها در شرایطی قابل تحقق است که تولید زیانده نباشد.
وی تاکید کرد: صنعت خودرو نقش کلیدی در رونق و اشتغال 60 صنعت دیگر دارد. اگر این صنعت متوقف شود، سایر صنایع نیز به سمت خامفروشی حرکت خواهند کرد که این موضوع اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار میدهد. وظیفه ما تولید به اندازه نیاز بازار است، اما اگر قیمتهای دستوری مانع از این کار شود، دیگر کنترلی بر اوضاع نخواهیم داشت.
اهداف تولید و بهبود فضای کسب و کار
جمشید ایمانی، نایب رییس هیات مدیره و قائم مقام ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو در تکمیل صحبتهای پیرمحمدی گفت: در برنامه و بودجه سال آینده، هدفگذاری تولید 600 هزار دستگاه خودرو را در نظر گرفتهایم. این تعداد بسته به فضای کسب و کار ممکن است کاهش یا افزایش یابد.
تامین قطعات و تعهد به قطعهسازان
پیرمحمدی در پاسخ به سوالی درباره سیاستهای تامین قطعات گفت: به قطعهسازان قول دادهایم که تغییری در سهم تامین آنان ایجاد نخواهد شد. هدف ما جبران عقبماندگیها و بهبود کیفیت است. اگر سازندگان مطابق با اهداف کیفی ما حرکت کنند، قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر قطعات نامنطبق تولید شود، قطعا برگشت خواهد خورد، چرا که در گذشته آسیبهای زیادی دیدهایم.
واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تمرکز بر کیفیت
وی به موضوع واگذاری مدیریت به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: مردم از این تغییر استقبال کردهاند، اما دغدغه اصلی ما کیفیت است. اگر مسایل قیمتی حل شود، برنامههای بسیار خوبی با همکاری تمامی بخشهای مرتبط داریم. رضایت اصلی زمانی حاصل میشود که مردم از تولیدات ما راضی باشند.
نگاه جدید به شرکتهای زیرمجموعه، افزایش بهرهوری با انتصاب نیروهای متخصص
پیرمحمدی اعلام کرد: نگاه ما به شرکتهای زیرمجموعه مانند نگاه به بخش خصوصی است. رعایت الزامات کیفی، قیمتی و اقتصادی در این شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی از شرکتهای زیرمجموعه که بهرهوری لازم را ندارند، دلیل اصلی عدم انتصاب و بهکارگیری افراد با تخصص مرتبط است. هیات مدیره جدید ایرانخودرو با انتصاب افراد متخصص و مرتبط، به دنبال افزایش بهرهوری در این شرکتهاست.
ایمانی، نیز درباره موضوع تعدیل نیرو و یا تعطیلی شرکتهای زیرمجموعه توضیح داد: رویه ما این است که عملکرد شرکتها را بر اساس بودجه اختصاصیافته به صورت فصلی بررسی کنیم. اگر شرکتها بر اساس بودجه عمل نکرده و دچار انحراف شده باشند، علل آن بررسی خواهد شد. اگر این انحرافات ناشی از عملکرد مدیران باشد، نسبت به مدیران تجدید نظر خواهیم کرد تا بودجه مصوب محقق شود.
فروش مستقیم خودرو و حذف سیستم قرعهکشی
ایمانی در پاسخ به سوالی درباره زمان حذف سیستم قرعهکشی و تحقق فروش مستقیم در نمایندگیها گفت: به عنوان یک بنگاه اقتصادی، هدف ما این است که محصولات را مستقیم به دست مشتری برسانیم و تفاوت خاصی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشته باشد. باید به سمتی حرکت کنیم که قیمتگذاری مطابق با دستورالعملهای شورای رقابت انجام شود. این رویه منجر به حذف صفهای طولانی و قرعهکشی خواهد شد و مشتریان بدون دغدغه میتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.
خروج خودرو از مقوله انحصار و ساماندهی عرضه
وی همچنین به موضوع انحصار در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: از نظر ما خودرو کالایی انحصاری نیست و طبق قانون برنامه هفتم، شورای رقابت باید در بازار محصولات انحصاری ورود کند. خودرو باید از مقوله انحصار خارج شود تا نحوه عرضه آن نیز ساماندهی شود. این اقدام به بهبود شرایط بازار و افزایش رضایت مشتریان کمک خواهد کرد.
برنامه ایرانخودرو در خصوص عرضه بورس کالا
ایمانی، افزود: در خصوص عرضه خودروهای سواری در بورس کالا مطابق دستورالعمل 543 شورای رقابت بحث انحصار مطرح است و اقدامی نمیتوان انجام داد و به دنبال گرفتن اصلاحیه این دستورالعمل هستیم.
در هفته گذشته 370 دستگاه وانت آریسان در بورس کالا عرضه شد که تا پایان سال برنامه داریم یک بار دیگر عرضه این خودرو انجام شود. محصولات ایرانخودرو دیزل نیز در بورس پذیرش شدهاند و تاکنون چند نوبت عرضه شده و ادامه نیز خواهد داشت.