قیمت بلیت مترو برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد
اقتصاد ایران: همزمان با سیصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ بلیط مترو و اتوبوس برای سال ۱۴۰۴ تعیین شد.
پایگاه خبری شهر: سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هفتمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ بلیط مترو و اتوبوس در سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: نظر کمیسیون عمران و برنامه و بودجه این بود که حداقل افزایش نرخ در مترو رخ دهد و شهروندان برابر قیمت تمام شده، رقمی را نپردازند.
وی افزود: در بخش بلیط مترو، نرخ کمتر از نرخ تورم است. در بلیط های مبلغ دار مترو میزان افزایش تنها ۲۵ درصد و در خط پرند به دلیل اینکه باید همسان سازی صورت می گرفت، ۱۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۳ کاهش یافت.
تشکری هاشمی با بیان اینکه برای کسانی که کارت بلیت مبلغ دار دریافت می کنند، چهار هزار و ۱۲۵ تومان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: پنج هزار و ۹۵۰ تومان نیز برای خط تهران- کرج و ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان برای خط هشتگرد و پرند در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برای اینکه رغبت شهروندان برای خرید بلیت مبلغ دار افزایش یابد، سیاست بر توسعه این بخش است. قیمت برای شهروندی که می خواهد بلیت تک سفره تهیه کند، ۵۰ درصد افزایش می یابد که در ایستگاه ها صف های طولانی نداشته باشیم. مبلغ بلیت در این بخش در خطوط تهران ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، در خط تهران- کرج هفت هزار و ۷۰۰ تومان و در خط هشتگرد و پرند نیز ۱۷ هزار و ۳۲۲ تومان خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ادامه داد: خرید نرخ بلیت تک سفره به صورت نقدی در خطوط مترو تهران ۷ هزار تومان، خط تهران- کرج ۸ هزار تومان و خط هشتگرد و پرند ۱۸ هزار تومان خواهد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه سقف شارژ کارت بلیت ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: کارت هوشمند شخصی سازی شده سقف شارژ نخواهد داشت.
وی افزود: در هفت روز اول مهرماه دانشجویان و دانشآموزان رایگان با مترو سفر خواهند کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: تسهیلات به اقشار خاصو کارت بلیتهای رایگان به گونهای است که صرفاً چهار بار در طول روز قابل استفاده خواهد بود.
وی با بیان اینکه برآوردهای ما برای هزینه های جاری تردد هر شهروند بیش از ۲۵ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: دولت موظف است سهم خود را بپردازد. در هر صورت نرخ تعیین شده مغایر با قانون نیست.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه ما موظف هستیم برای کارکنان خدمات ویژه ارائه دهیم، گفت: ما در افکار عمومی نمی توانیم اعلام کنیم که نرخ بلیط شهروندان با کارکنان متفاوت است اما در بخش رفاهی می توان رقم بلیط را برای کارکنان در نظر گرفت.
رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه پیشنهاد ما به دلیل مشکل تأمین پول خرد، حذف بلیت تک سفره بود، گفت: ما دیدیم که تعداد مسافرانی که از بلیت تک سفره استفاده می کنند، بسیار اندک است. مسئله مالی در این بخش مطرح نیست و بی انضباطی ایجاد شده بیشتر است.
وی افزود: در طول امسال ۱۲ میلیون قطعه برگه A۴ صرف چاپ بلیت های تک سفره شد و برای این سفرها هدر رفت که تبعات محیط زیستی نیز دارد.
گفتنی است لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در بخش مترو در سال ۱۴۰۴ با حداکثر آراء موافق تأیید شد.