«LS۴۶۰»؛ قصر لوکس متحرک ساموراییها!
اقتصاد ایران: لکسوس برند لوکس زیرمجموعه کمپانی تویوتا بهشمار میرود و تعریفی از نماد کیفیت بالا و لوکسگرایی بهسبک ساموراییهاست. سدانهای لوکس این کمپانی مطرح ژاپنی همواره جزو اصلیترین رقبای اروپاییها و آمریکاییها بوده و از جایگاه بسیار ویژهای در بازار برخوردارند. LS محبوبترین سدان پرچمدار لکسوس است که طی دو دهه اخیر هرساله در فهرست بهترین سدانهای فولسایز جهان قرار گرفته است.
طراحی با اصالت بدنه
سال ۲۰۰۶ بود که لکسوس در نمایشگاه بینالمللی خودرو آمریکای شمالی از چهارمین نسل سدان فولسایز لاکچری خود یعنی LS رونمایی کرد. LS نسل چهارم که موسوم به XF۴۰ است، از نظر طراحی یک خودرو کاملا لوکس و مدرن بهشمار میرود.
این خودرو نخستین گام برای ایجاد تغییر و تحول بزرگ لکسوس در طراحی محصولاتش شناخته میشود. از آنجا که تنها نسخه LS۴۶۰ از این خودرو وارد کشورمان شده است، در ادامه این خودرو را بررسی میکنیم.
استفاده از خط نسبتا تیز شانه در کنار سطوح تخت و گلگیرهای نسبتا متورم در جلو و عقب، پوزه کشیده، پشت نسبتا کوتاه و رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی، کاراکتر سنگین و جذابی را برای LS۴۶۰ بهوجود آورده است.
طراحی چراغهای کشیده در کنار جلوپنجره چهار ضلعی کروم با خطوط عمودی، ظاهری اسپرت و تنومند را از یک سدان فولسایز لاکچری ژاپنی بهنمایش میگذارد.
در نمای عقب، بهلطف طراحی چراغهای کشیده، با یک حجمپردازی صریح و کاملا زیبا و چشمنواز رو بهرو هستیم. طراحی دو اگزوز ذوزنقهایشکل در طرفین سپر، کمی بهچاشنی اسپرت LS۴۶۰ میافزاید.
ناگفته نماند که اضافه شدن کروم دور شیشهها، جلوپنجره، خط میانی چراغهای عقب و دستگیرهها و اگزوزهای دوبل عقب بهمنظور ارتقای حال و هوای لوکس در این سدان فولسایز لاکچری لکسوس است.
فضای داخلی لوکس و باکیفیت
پس از باز کردن درهای لکسوس LS۴۶۰ و نشستن پشت فرمان این سدان فولسایز لاکچری، با طراحی زیبا و بسیار لوکسی مواجه میشویم. استفاده از چرم برای صندلیها و دکوراتیو چوب باکیفیت این حس را بهخوبی بهسرنشینان این خودرو القا میکند. طراحی داشبورد ساده و مینیمال است. طراحی یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی در مرکز داشبورد، یک نمایشگر نسبتا کوچک برای سیستم تنظیم تهویهمطبوع و نشانگر ESP و ایربگ با کلاستر دیجیتالی مقابل راننده، فضای مدرنی را در کابین این خودرو بهوجود میآورد. این نوع طراحی در زمان خود بسیار مدرن بوده که در حال حاضر نیز جزو کابینهای مدرن شناخته میشود. تمام تنظیمات سیستم تهویهمطبوع و تنظیمات مربوط به آپشنهای داخلی، در مرکز داشبورد نصب شدهاند.
طراحی دریچههای تهویهمطبوع مستطیلشکل، دو رنگ بودن فضای داخلی و سقف سانروف، فضای کاملا دلنشین و جذابی ایجاد میکنند. طراحی غربیلکفرمان مزین بهچوب و دستهدنده اسپرت چوبی، جلوه لوکس بیشتری را در بیننده تداعی میکند. نکته بسیار مهم در کابین لکسوس LS۴۶۰ اتومن و LS۴۶۰L (هر دو نسخه در کشورمان عرضه شدهاند) عایقبندی صدا و حرارت مناسب است که نسبت بهرقیب کرهای این خودرو یعنی هیوندای سنتنیال در سطح بالاتری قرار دارد. همچنین جنس داشبورد از نوع پلاستیک نرم و منعطف بوده که در بلندمدت، سبب ایجاد سر و صدای ناشی از فواصل ایجادشده در این بخش نمیشود. استفاده از چرم باکیفیت از دیگر نقاط مثبت این خودرو است که پس از کارکرد ۱۸۰ هزار کیلومتر، همچنان کیفیت نسبی خود را حفظ کرده است. لکسوس LS در دو نسخه اتومن و لانگ بهبازار کشورمان عرضه شده که از آپشنهای رفاهی سطح بالایی برخوردار است.
یکی از مهمترین آپشنهای این سدان فولسایز لاکچری، سیستم فوق پیشرفته هوشمند کمکی پارک اتوماتیک است که ریچارد هموند در سال ۲۰۱۰ و در برنامه تاپگیر، بهخوبی از آن تست گرفت و بین دو خودرو با ضریب اطمینان و دقت بالا، این خودرو را پارک کرد. از مهمترین آپشنهای لکسوس LS۴۶۰ اتومن و نسخه سفارشی امارات چهار نفره یا همان لانگ میتوان به: سیستمهای ترمز کنترل الکترونیکی ECB، ترمزهای ضدقفل ABS، کنترل کشش TRAC، کنترل پایداری الکترونیکی، مدیریت یکپارچه دینامیک خودرو VDIM، سیستم کنترل فعال پایداری، سیستم تعلیق متغیر تطبیقی، فرمان الکتریکی، سیستم بهبود رانندگی و جلوگیری از لغزش و عدمکنترل خودرو، ۱۰ ایربگ (وجود ایربگ زانویی در نسخه لانگ)، سیستم تشخیص موقعیت سرنشینان، سیستم تهویهمطبوع چهار منطقهای اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم تنظیم گودی کمر، سیستم فوق پیشرفته ایمنی مبتنی بر پیشکشنده کمربند، سیستم پیشگیری از برخورد جلو و عقب (مبتنی بر هشدار بهراننده توسط غربیلکفرمان)، دوربین دید عقب، سیستم اتوماتیک بازشونده درِ صندوقعقب، ماساژور صندلیها، سیستم سردکن و گرمکن صندلیها، قابلیت تنظیم VIP صندلیهای عقب، سیستم تصفیههوای کابین خودرو، سنسور نور، سنسور باران، چراغ زنون، سیستم صوتی مارک لوینسون با ۱۹ بلندگو، سیستم نظارت بر ترافیک و نشانگر فشار بادتایرها اشاره کرد.
توان پیشرانه ۸ سیلندر
زیر کاپوت بلند لکسوس LS۴۶۰ در دو نسخه اتومن و لانگ، یک پیشرانه ۸ سیلندر با آرایش ویشکل بهحجم ۴۶۰۸ سیسی تنفسطبیعی قرار دارد. این پیشرانه موسوم به USF۴۰(LS۴۶۰ اتومن) و USF۴۱ (در نسخه لانگ) است. این موتور با در نظر گرفتن سیستم پاشش سوخت مستقیم و سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها حداکثر میتواند ۳۷۵ اسببخار توان و ۴۹۳ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپترونیک بهچرخهای عقب منتقل میشود. همچنین سیستم دیفرانسیل لغزش محدود LSD برای بهبود انتقال قدرت و گشتاور بهچرخها در این خودرو نصب شده است. پیشرانههای USF۴۰ و USF۴۱ در یک راستای توان و گشتاوری قرار دارند. از آنجا که فلسفه طراحی و تولید موتورهای احتراقداخلی بنزینی تویوتا بر مبنای راندمان حجمی پایین است، شاهد تولید قدرت و گشتاور چندان بالایی از این پیشرانه نیستیم. بر اساس علم طراحی موتورهای پیستونی، این مهم سبب شده است میزان استهلاک ناشی از افزایش بیرویه توان و گشتاور، در این پیشرانه کاهش یابد. به عبارت دیگر حداکثر تا ۷۰ درصد توان و گشتاور پیشرانه در اختیار راننده قرار میگیرد. این مهم سبب شده است پیشرانه محصولات تویوتا همواره از نظر کیفیت زبانزد باشد.
نکته بسیار مهم در مورد خودروهای لکسوس LS۴۶۰ این است که پیشرانه ۸ سیلندر این سدان فولسایز لاکچری ژاپنی نیاز بهنگهداری بسیار دقیقی دارد. بهبیان دیگر پیشرانه ۸ سیلندر USF۴۰ و USF۴۱ حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر پیشرانه کماستهلاک و بسیار باکیفیت و کمدردسری است. البته در صورت توجه بهاستفاده از روغنموتور توصیهشده توسط کمپانی لکسوس و تعویض روغنموتور و سرویسهای دورهای در هر ۵ هزار کیلومتر این پیشرانه حداکثر تا ۵۰۰ هزار کیلومتر بادوام و باکیفیت خواهد بود. از سوی دیگر گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپترونیک با تعویض دنده نرم و فوقالعاده راحت و بدون ضربه، رانندگی با این سدان فولسایز لاکچری را لذتبخش میکند.
طراحی مناسب سیستم هیدرولیکی و بهروز بودن پروگرامینگ TCU سبب شده است هماهنگی بسیار بالایی میان موتور و گیربکس این خودرو ایجاد شود. این گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر با دوام و مانند پیشرانه ۸ سیلندر LS۴۶۰ کماستهلاک است.
در صورت نگهداری صحیح و انجام سرویسهای دورهای مناسب و استفاده از روغنموتور مورد تایید لکسوس، این گیربکس حداکثر تا ۵۰۰ هزار کیلومتر باکیفیت است. ناگفته نماند بهلطف گیربکس با دقت بالای لکسوس LS۴۶۰، این سدان فولسایز لاکچری ژاپنی مصرف سوخت بهینه و کممصرفی نسبت بهپیشرانه حجیم خود دارد. بسیاری از خریداران و مالکان این سدان فولسایز لاکچری اطلاع دقیقی درباره نگهداری صحیح از این خودرو ندارند.
بنابراین توصیه میشود برای حفظ سلامت این خودرو لوکس تا حداکثر ۵۰۰ هزار کیلومتر، هر ۵ هزار کیلومتر روغنموتور آن تعویض شده و هر ۲۰ هزار کیلومتر (معادل تقریبا یک سال کارکرد) سرویس دورهای این خودرو انجام شود. همچنین لازم است هر ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر (معادل دو سال و نیم کارکرد) روغنگیربکس این خودرو تعویض شود. در صورت رعایت این نکات، هیچ سدانی در این کلاس قابل قیاس با لکسوس LS۴۶۰ نخواهد بود.
کیفیت بالای سواری و هندلینگ
سیستم تعلیق لکسوس LS۴۶۰ بهلطف ساختار ساده اما مجهز بهتکنولوژی بهروز، باکیفیت و کمدردسر است. نمونههای این خودرو درصورت خرابی بوش طبق بهحدی نرم و فاقد آزار بوده که مالک خودرو متوجه خرابی این قطعه نمیشود. سیستم تعلیق این سدان فولسایز لاکچری در صورت نگهداری صحیح و استفاده از تایرهای مناسب باکیفیت، کمدردسر است. همچنین تایرهای ۵۰/۲۳۵ با رینگ ۱۸ اینچی در نسخه اتومن و تایرهای ۴۵/۲۴۵ با رینگ ۱۹ اینچی در نسخه لانگ، در صورت نگهداری صحیح در زمان رانندگی، هیچ ارتعاش یا کوبش آزاردهندهای ایجاد نمیکنند.
در نسخههای فولآپشن (لانگ) شاهد نصب دامپرها (کمکفنرهای) بادی هستیم که برخلاف محصولات لوکس هیوندای مانند جنسیس سدان و سنتنیال، هیچگونه خرابی یا ایراد و ضعفی در آن دیده نمیشود. البته در بسیاری از مواقع باتوجه بهحساسیت سیستم کنترل پایداری ESP مالک خودرو بهمیزان فشار باد تایرها توجه نکرده که در صورت بروز این مشکل، این چراغ روشن شده و این امر سبب خرابی بیش از حد سیستم تعلیق میشود. ناگفته نماند که بهدلیل توازن وزن در این خودرو و استفاده از سیستم فرمان برقی، این خودرو هندلینگ فوقالعاده خوب و با اطمینانی دارد.
ارزش دردانه لوکس تویوتا
لکسوس LS۴۶۰ از نظر تامین قطعات با چالش خاصی مواجه نیست؛ چراکه تمام قطعات آن از کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین میشوند. این سدان فولسایز لاکچری ژاپنی بهعنوان یکی از لوکسترین و خاصترین سدانهای حال حاضر بازار ایران، میتواند در صورت نگهداری صحیح تا حداکثر ۵۰۰ هزار کیلومتر بهترین گزینه برای خرید باشد. این روزها این خودرو در مدل لانگ چهارنفره ۲۰۱۰ و با در نظر گرفتن بدنه سالم و با کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر، در بازه قیمتی ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان قرار دارد.