قرار نیست خریداران سردرگم شوند
اقتصاد ایران: تغییر نام کلیه خودروها با پیشرانه درونسوز به شمارههای فرد و اختصاص شمارههای زوج به خودروهای برقی به منظور کمک به مشتریان برای تمایز بین نوع موتور خواهد بود.
اما آیا تعجب دارد چرا فروشهای آئودی به شدت افت کرده است؟ این خودروساز آلمانی در چند سال گذشته با بازنگری استراتژی مدلهای خود که در سطح جهانی شناخته شدهاند، تلاش کرد خریداران را سردرگم کند و حالا دوباره با تغییر نامگذاری مدلها همین قصد را دارد. در سال ۲۰۲۳، آئودی فاش کرد مدلهای با پیشرانه درونسوز را به شمارههای فرد منتقل میکند تا خودروهای برقی بتوانند شمارههای زوج را اشغال کنند. هدف این بود که بین این دو مدل تفکیک ایجاد شود تا به خریداران کمک کند.
خریداران راضی نبودند
هرچند میتوانیم به سادگی منطق آن را درک کنیم، اما این تغییر همیشه نیاز به یادگیری مجدد گستردهای ازسوی خریداران خودرو داشت و ظاهرا آنها از این موضوع ناراضی هستند. آئودی درحال بازگشت از استراتژی نامگذاری بر اساس اعداد زوج و فرد است زیرا مشتریان آن را به طور غیرضروری گیجکننده یافتهاند.
بنابراین جانشین آئودی A۶ با موتور درونسوز که قرار بود در تاریخ ۴مارس رونمایی شود و در ابتدا قرار بود به نشان A۷ منتقل شود، حالا پس از همه به نام A۶ نامیده خواهد شد.
آئودی قبلا A۶ e-tron EV را معرفی کرده است که روی پلتفرم کاملا متفاوتی ساخته شده و طراحی متفاوتی دارد. مارکو شوبرت، رئیس فروش و بازاریابی آئودی گفت: «این تصمیم نتیجه بحثهای فشرده و همچنین پیرو خواستههای مشتریان و بازخورد نمایندگان بینالمللی ما است. نظام نامگذاری اکنون به تمام مشتریان در سراسر جهان یک راهنمای بصری در مجموعه ما ارائه میدهد. نامهای مدلهای خود را به گونهای انتخاب میکنیم که اندازه و جایگاه آنها را در نگاه اول آشکار کند.»
ماندن برخی مدلها در منطقه خاکستری نامگذاری
در مورد A۶؛ آئودی تغییرات را قبل از معرفی سدان جدید میانرده اعمال کرد اما در مورد A۵ با موتور درونسوز که سال گذشته جایگزین A۴ شد باید گفت این خودرو همچنان برچسب A۵ را حفظ خواهد کرد و نسخه الکتریکی آن که به زودی عرضه میشود، بهعنوان A۴ معرفی خواهد شد یعنی همانطور که در ابتدا برنامهریزی شده بود.
به نظر دیوانهوار میرسد اما آئودی به اتوکار توضیح داد A۴ کمی کوچکتر از A۵ خواهد بود (که در تصاویر هم مشخص است)، بنابراین این شرایط با مفهوم عدد بزرگتر که نشاندهنده خودرو بزرگتر است، همخوانی دارد.
به نظر میرسد شاسیبلندهای برقی Q۴ و Q۶ نیز با شمارههای زوج خود باقی خواهند ماند و Q۵ با موتور درونسوز خود شماره فرد خود را حفظ خواهد کرد.
سابقه نامگذار ی آشفته آئودی
این اولین بار نیست که آئودی یک سیستم نامگذاری قدیمی را خراب میکند و سپس مجبور به تغییر مسیر میشود. در سال ۲۰۱۷، این خودروساز نشانهای پیشرانهای مانند ۳.۰ TFSI و ۲.۰ TDI را با نشانهایی مانند ۴۰، ۵۰ و ۵۵ جایگزین کرد.
در آن مورد، برنامه این بود که این اعداد با دامنهای از خروجیهای قدرت به کیلووات مطابقت داشته باشند و خودروهای الکتریکی و هیبرید را در بر بگیرند که در آنها اندازه موتور دیگر نشاندهنده خوبی از عملکرد نبود. اما سال گذشته خبرهایی رسید که آئودی به تدریج شروع به فاصله گرفتن از این سیستم کرده است و مدتها قبل از آنکه هیچیک از ما حتی فرصت کرده باشیم که محدودههای قدرت مربوط به نشانها را حفظ کنیم. اما هنوز هم آنها را در مواد تبلیغاتی و پیکربندیهای آنلاین برای بسیاری از خودروهای این برند خواهید دید.
تغییر در بازارهای داخلی و خارجی
باید گفت یکی از چالشها را ترامپ ایجاد کرده یعنی آنجاکه به دنبال اعمال تعرفه روی واردات خودرو حتی برای آلمانیهاست و حالا در گروه فولکسواگن تصمیم گرفته شد خطوط تولید بیشتری در ایالاتمتحده احداث شود. سایت کماستفاده فولکسواگن در شاتانوگا، گزینه قوی برای خودروهای شاسیبلند بزرگ پورشه و آئودی است.
زمانی مالکیت یک خودرو ساخت آلمان به خاطر برداشت از مهندسی محکم و کیفیت ساخت نشاندهنده اعتبار بود. اما این میراث آلمانی میتواند به بار سنگینی تبدیل شود اگر ترامپ به قولش عمل کرده و تعرفههایی بر خودروهای وارداتی به ایالاتمتحده اعمال کند، به همین دلیل است که گزارشها حاکی از آن است که پورشه و آئودی به دنبال راهاندازی اولین کارخانههای تولید خود در خاک آمریکا هستند.
برخلاف بامو، مرسدس و فولکسواگن، پورشه و آئودی در حال حاضر هیچ خودرویی در ایالات متحده تولید نمیکنند، با وجود اینکه آمریکا بزرگترین بازار یا یکی از بزرگترینها در مورد آئودی است. آئودی مدل Q۵ را در مکزیک تولید میکند،
بنابراین با تعرفه ۲۵درصدی بالقوهای مواجه است و خودروهای پورشه هم که در اروپا ساخته میشوند ممکن است صادرات آنها با تعرفه ۱۰درصدی هنگام ورود به ایالات متحده مواجه شود. به گزارش روزنامه آلمانی هاندلسبلات اکنون هر دو شرکت امکان ساخت خودرو در تاسیسات موجود فولکسواگن در چاتانوگا را بررسی میکنند. سایت تنسی که شاسیبلندهای اطلس و ID.۴ برقی را تولید میکند، اما کاهش شدید تقاضا برای خودروهای برقی به معنای وجود ظرفیت اضافه زیادی است. فروش ID.۴ در آمریکا در سال گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته است.