ساخت مدارس به شیوه‌ای متفاوت در تهران

اقتصاد ایران: رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به برگزاری همایش «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» گفت: شهرداری تهران به دنبال ساخت مدارسی است که به محله خدمت دهند و از محله نیز خدمت بگیرند.

- اخبار اجتماعی -

حمیدرضا خانمحمدی؛ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره همایش «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» با بیان این که فیزیک مدرسه نخستین مواجهه دانش‌آموز با نظام آموزشی است، بر لزوم طراحی مدارس ایمن، مدرن و متناسب با نیازهای تربیتی همه‌جانبه تأکید کرد.

وی اعلام کرد که آموزش و پرورش، به عنوان دارنده بزرگترین ساختمان‌های کشور، در حال بازتعریف استانداردهای فیزیکی و کارکردی مدارس است.

مدرسه باید بهترین ساختمان شهر باشد

خانمحمدی با اشاره به نقش محوری معماری مدارس در شکل‌گیری ذهنیت دانش‌آموزان گفت: ساختمان مدرسه باید حس امنیت و افتخار را به دانش‌آموز منتقل کند؛ برای مثال، اگر دانش‌آموز در خانه بخاری گازی دارند، دیگر در مدرسه نباید گرمایش با حرارت مستقیم، همچون بخاری گازی، باشد. مدارس باید نه تنها از نظر زیبایی، بلکه از نظر امکاناتی مانند آزمایشگاه، کتابخانه، سالن ورزشی و آمفی‌تئاتر، پاسخگوی تربیت تمام‌ساحتی باشند.

وی افزود: معماری مدارس صرفاً به معنای زیباسازی نیست. این فضاها باید امکان استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های آموزشی خلاقانه را فراهم کنند.

کلاس‌های درس منعطف برای افزایش یادگیری

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به سیاست‌های اخیر دولت در بازطراحی چیدمان کلاس‌های درس اظهار کرد: کلاس‌های سنتی با میز و نیمکت‌های ردیفی دیگر کارآمد نیستند. ما به دنبال طراحی فضاهایی هستیم که امکان فعالیت گروهی، بازی و استفاده از ابزارهای دیجیتال را فراهم کند. برگزاری مسابقات معماری با عنوان «مدرسه ایرانی» نیز با هدف جمع‌آوری ایده‌های نوین انجام شده که نتایج آن در قالب کتاب منتشر و در دسترس تمام استان‌ها قرار خواهد گرفت.

مدرسه؛ کانون تعامل با محله

خانمحمدی با اشاره به تجربه موفق استان گیلان در به اشتراک‌گذاری کتابخانه‌های مدارس با محله، از برنامه‌های جدید برای تقویت تعامل مدارس و جامعه محلی خبر داد: مدرسه نباید جزیره‌ای جدا باشد. در تهران، شهرداری در حال ساخت مدارسی است که نمازخانه یا سالن‌های آنها پس از ساعات آموزشی در اختیار مردم محله قرار می‌گیرد. این رویکرد دوطرفه هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم حس تعلق به مدرسه را افزایش می‌دهد.

توجه به اقلیم و خودگردانی مدارس

وی معماری همسو با اقلیم را یکی از اولویت‌های سازمان نوسازی مدارس عنوان کرد و افزود: در شمال کشور با معماری ضد رطوبت و در مناطق کویری با طراحی خنک‌کننده نیاز داریم. همچنین در مدارس بزرگ‌مقیاس، به دنبال خودگردانی مالی از طریق احداث فضاهای تجاری در مجاورت مدرسه یا نصب پنل‌های خورشیدی برای تولید و فروش برق هستیم.

خانمحمدی به برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها در شهرهای جدید اشاره کرد: ساخت چند مدرسه در مجاورت یکدیگر، هزینه‌های نگهداری و تأمین تجهیزات را به طور چشمگیر کاهش می‌دهد.

وی افزود: یکی از بخش‌های مسابقه، معماری انرژی است، یعنی بتوان از انرژی‌های موجود، همچون نور خورشید، بهترین استفاده را کرد و از سوی دیگر در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

خانمحمدی ادامه داد: اخیراً مسابقه بین‌المللی با موضوع توجه به نیاز فوری برای بازسازی زیرساخت‌های آموزشی در غزه برگزار شد که تصاویر آثار برگزیده در این مسابقه را در همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی ارائه می‌کنیم. در این مسابقه، طراحی سازه‌های پیش‌ساخته قابل حمل و نقل سریع برای پاسخگویی به شرایط بحرانی مورد توجه بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ