چالش‌های استارتاپی در ایران؛ آیا حمایت‌های مالی کافی است؟

اقتصاد ایران: با وجود سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در استارتاپ‌ها، مدیران این حوزه معتقدند که تأمین مالی به‌تنهایی برای موفقیت کافی نیست و حمایت‌هایی مانند منتورینگ، دسترسی به بازار و پذیرش شکست نیز نقشی کلیدی در رشد کسب‌وکارهای نوآور ایفا می‌کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی امیری؛ رئیس هیئت‌مدیره استارتاپ دانش‌بنیان زرین‌پال با اشاره به تجربه دو ساله سرمایه‌گذاری زی‌تک، از تمرکز بر "تیم" به‌جای صرفاً کسب‌وکارها سخن گفت و تأکید کرد: ما معتقدیم کوشش و تلاش افراد است که کسب‌وکارها را شکل می‌دهد و به موفقیت می‌رساند.

امیری از پروژه‌های موفق نام برد که با سرمایه‌گذاری این مجموعه به ثمر نشسته‌اند. امیری هدف از تأسیس مرکز نوآوری را ایجاد نظم و هم‌افزایی میان کسب‌وکارهای زیرمجموعه دانست و افزود: ما می‌خواهیم همه این مجموعه‌ها زیر یک پرچم واحد فعالیت کنند و از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.

چالش‌های تکنولوژی در مواجهه با حاکمیت

مصطفی امیری؛ مدیرعامل این مجموعه نیز با نگاهی به 15 سال فعالیت این شرکت، از سختی‌های اثبات جایگاه فناوری در ایران گفت و تصریح کرد: چرا تکنولوژی باید با این‌همه دشواری فضای خودش را باز کند؟ این یک افسوس بزرگ است.

وی با اشاره به روزهای سخت کسب‌وکارها در سال‌های اخیر، از تغییر رویکرد زرین‌پال در سه سال گذشته خبر داد و گفت: ما با نگاه توانمندسازی مجموعه‌های کارآمد، سرمایه‌گذاری را آغاز کردیم و حالا قصد داریم کسب‌وکارهای خود را نه‌فقط در ایران، بلکه در کشورهای منطقه نیز گسترش دهیم.

امیری تأکید کرد که تکنولوژی، چه بخواهیم چه نخواهیم، راه خود را پیدا خواهد کرد و این شرکت در تلاش است با نگاه به تحولات منطقه، نقشی پیشرو ایفا کند.

مرتضی دانش؛ مدیرعامل مرکز نوآوری زی‌تک نیز با بیان اینکه بیش از 20 میلیارد تومان در این استارتاپ سرمایه‌گذاری شده است تصریح کرد: ما به دنبال تکمیل زنجیره ارزش زرین‌پال از طریق سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آینده‌دار هستیم. چشم‌اندازمان تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار کلیدی در اکوسیستم نوآوری و کمک به رشد استارتاپ‌هایی است که می‌توانند آینده پرداخت و فناوری‌های مالی را متحول کنند.

دانش از مأموریت این مجموعه به‌عنوان حمایت از استارتاپ‌های خلاق با ارائه سرمایه مالی، منتورینگ و دسترسی به بازار سخن گفت و افزود: سرمایه‌گذاری هوشمند ما فقط دادن پول نیست؛ ما بازار، شبکه ارتباطی و تجربه را هم در اختیار استارتاپ‌ها می‌گذاریم.

وی با اشاره به شبکه 400 هزاری کسب‌وکار این مجموعه تأکید کرد که این ظرفیت به استارتاپ‌ها کمک می‌کند سریع‌تر مشتری جذب کنند و رشدشان را تسریع ببخشند. به گفته دانش، ترکیب سرمایه، تجربه و بازار، مسیر موفقیت استارتاپ‌ها را کوتاه‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.

وی هدف مجموعه خود در سال پیش رو را «نوآوری در هر قدم و رشد در هر فرصت» توصیف کرد و از برنامه‌هایی چون گسترش سبد سرمایه‌گذاری به سمت فناوری‌های نوین، تقویت اکوسیستم فین‌تک از طریق هم‌سرمایه‌گذاری و همکاری با نهادهای دولتی برای حمایت از پروژه‌های پایدار و نوآور خبر داد.

وی با بیان اینکه محدودیتی در سقف سرمایه‌گذاری وجود ندارد تصریح کرد: سقف زمانی که برای حضور استارتاپ‌ها در پرتفوی خود می‌گذاریم نیز متغیر است و به‌نظر من این یک معضل است چرا که گاهی بنیانگذاران اصلا قبول ندارند که شکست خوردند. باور دارم مواجهه با شکست یک توانمندی است که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران باید آن را یاد بگیرند.

علیرضا دارستانی مدیرعامل شاپینو نیز گفت: هوش مصنوعی بازار را متحول کرده و باور داریم که جستجوهای توصیفی و تصویر که در جاهای دیگری نیز در حالت آزمایشی قرار دارند، به رشد این موضوع کمک می‌کند با این حال کاربران به خرید فیزیکی پوشاک علاقه خاصی دارند و ما سعی کردیم این موضوع را در پلتفرم خود نیز لحاظ کنیم.

دارستانی اعلام کرد:داستان شکل‌گیری این مجموعه به این صورت است که ما سالها پیش در یک شرکت فعال بودیم و در زمان کرونا که خرید آنلاین ترند شده بود، توجه‌مان به این بازار بزرگ جلب شد و دیدیم که در حوزه خرید پوشاک آنلاین، خلا‌های زیادی وجود دارد. احساس کردیم لیدر بازاری نیز وجود ندارد و بیشتر خریدهای مردم در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام انجام می‌شود و باید روی این موضوع تمرکز کنیم.

دارستانی اعلام کرد در دی ماه 1400 اولین راند سرمایه‌گذاری خود را جذب کرد و چند ماه پیش دومین راند سرمایه‌گذاری را از زی‌تک جذب کرده است.

وی گفت: لباس در فرهنگ ایرانیان همیشه نشان دهنده جایگاه اجتماعی فرد بوده است. شصت سال پیش در ایران اولین مغازه‌های پوشاک بعد از انقلاب صنعتی در ایران شکل گرفتند. اولین برندهای پوشاک کفش بلا بوده و در دهه هفتاد و هشتاد شمسی، با ظهور فروشگاه‌های آنلاین موضوع فروش اینترنتی پوشاک نیز مطرح شد. این اتفاق با موج فروشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی رشد کرد و سوشال کامرس به خرید اینترنتی پوشاک خیلی کمک کرد.

به گفته وی چالش‌های خرید لباس در دنیای امروزی به مواردی چون پراکندگی فروشگاه‌ها و عدم شفافیت قیمت‌ها و تصمیم‌گیری پیچیده برمی‌گردد و این مجموعه قصد دارد این موارد را با کمک تحلیل رفتار مشتریان و فروشندگان و با ابزارهای AI حل و فصل کند. او در این زمینه بیشتر توضیح داد و گفت: «ما جستجو بر اساس توصیف داریم که در آن درخواست مشتری در بیش از 1500 فروشگاه می‌گردد و نزدیک‌ترین مورد را به شما نشان می‌دهد. همچنین جستجوی تصویری را داریم که کاربر عکس محصولی که دوست دارد را به پلتفرم نشان می‌دهد و موتورهای جستجو بعد از چرخیدن در فروشگاه‌ها، نزدیک‌ترین لباس به تصویر دریافت شده را به کاربر نشان می‌دهد.»

مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان تصریح کرد: افزایش دیده شدن در بین مشتریان هدف، ابزارهای حرفه‌ای فروش، قرار گرفتن در بستر هوشمند خرید پوشاک و امکان پیدا کردن محصول توسط کاربر و خرید حضوری از ویژگی‌های جذاب ما برای فروشندگان فعال در پلتفرم شاپینو است.

دارستانی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: بیش از 600 هزار کاربر ماهانه و بیش 1500 فروشگاه فعال و 60 هزار نصب اپلیکیشن آمارها و دستاوردهای ما در طول مدت زمان فعالیت ماست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ