ضرورت هوشیاری مردم در برخورد با پیامک های دریافتی مرتبط با داوری
اقتصاد ایران: اراک- معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف کشور بر لزوم هوشیاری مردم جهت پیامکهای ارسالی مرتبط با داوری و میانجیگری این مرکز تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محسن مقدس ظهر شنبه در همایش جایگاه داوری حرفهای در حل اختلافات استان مرکزی، در اراک، بر ضرورت ساماندهی داوری تأکید کرد و افزود: داوری، راهکاری برای کمک به مردم و دستگاه قضائی است، اما برای تحقق این هدف باید با رویکردی علمی پیش رفت.
وی افزود: پیامکهای ارسالی در این زمینه ارتباطی با داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف ندارند و مردم باید در این خصوص هوشیار باشند.
معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف کشور با اشاره به تلاشهای صورتگرفته برای انجام داوری بهصورت هدفمند و کارشناسیشده، تصریح کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه بر ساماندهی داوریها تأکید دارند، چراکه این امر نهتنها بار دستگاه قضائی را کاهش میدهد، بلکه از ایجاد مشکلات جدید جلوگیری میکند.
مقدس، نقش دانشگاهها را در فرهنگسازی داوری برجسته دانست و تصریح کرد: از سال آینده، همایشهای مرتبط با داوری حرفهای باید در دانشگاهها برگزار شوند تا از ظرفیت اعضای هیئت علمی برای جذب داوران بهرهگیری شود.
معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف کشور با اشاره به سه حوزه اصلی توسعه داوری—حقوقی، بینالمللی و تخصصی—گفت: در حوزه بینالمللی هنوز به موفقیت چشمگیری دست نیافتهایم.
مقدس، داوری را ابزاری مؤثر در توسعه اقتصادی دانست و افزود: پیگیری داوری در حوزه ورزش هستیم و در این زمینه با همکاری نخبگان ورزشی، اقدامات مهمی انجام شده است.
وی افزود: هدف ما از توسعه داوری، اشتغالزایی نیست، بلکه اجرای عدالت و تضمین حقوق افراد در روندهای قضائی است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه داوری تخصصی، فردی نیست و توسط یک هیئت حداقل سهنفره انجام میشود، بیان کرد: فراخوان داوری تخصصی منتشر شده بود اما متوقف شد تا در قالب ۱۰ کمیسیون پیشنهادی، بررسیهای علمی بیشتری روی آن صورت گیرد.