بدلیل بحران زنجیره تأمین؛
غول صنعت هوانوردی اروپا به گل نشست!
اقتصاد ایران: غول صنعت هوانوردی اروپا یعنی ایرباس اگرچه هنوز از نظر مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما بحران زنجیره تامین باعث شده است که این شرکت هواپیماسازی اهدافی محتاطانه برای تحویل محصولات خود تعیین کند.
ایرباس روز پنجشنبه در بهروزرسانی گزارش مالی سالانه خود از رشد چشمگیر سفارشها در تمامی بخشها خبر داد و بار دیگر از رقیب بحرانزده خود یعنی بوئینگ، پیشی گرفت.
درآمد این شرکت در سال 2024 به 69.23 میلیارد یورو رسید که نسبت به 65.45 میلیارد یوروی ثبت شده در سال قبل افزایش نشان میدهد.
سود عملیاتی تعدیلشده (EBIT) در این شرکت به 5.35 میلیارد یورو کاهش یافت که نسبت به 5.84 میلیارد یورو در سال 2023، افتی 8 درصدی را نشان میدهد.
این کاهش اندکی پایینتر از پیشبینیها بود که علت اصلی آن هزینههای بخش فضایی ایرباس عنوان شده است؛ بخشی که در حال طی کردن یک روند اصلاح ساختاری است.
آنیتا مندیراتا، کارشناس هوانوردی و گردشگری، در این باره گفت: نتایج مالی سال 2024 نشاندهنده تمرکز شدید مدیریت ایرباس بر اصول بنیادین آن است.
وی افزود: رشد چشمگیر سفارشها در تمامی بخشها حاکی از تداوم اعتماد بازار است که این موضوع در سال 2024 بسیار حیاتی بود؛ این نخستین سالی پس از پایان همهگیری جهانی کرونا بود که تجارت نهتنها بهبود یافت، بلکه رشدی قابلتوجه را تجربه کرد.
ایرباس در سال 2024، پس از تلاشهای متمرکز در پایان سال، 766 هواپیمای تجاری تحویل داد که نسبت به 735 هواپیما در سال 2023 افزایش نشان داد.
سفارشهای ناخالص هواپیماهای تجاری این شرکت در سال 2024 به 878 فروند رسید و پس از کسر لغو سفارشها، تعداد 826 فروند بهعنوان سفارش نهایی ثبت شد.
برای سال 2025، ایرباس هدفگذاری محتاطانهای برای تحویل 820 هواپیمای تجاری اعلام کرد که کمتر از رکورد 863 فروندی در سال 2019 است.
مت دورست، تحلیلگر بازار سهام در این زمینه گفت: این هدفگذاری اندکی محافظهکارانه به نظر میرسد اما با توجه به مشکلات زنجیره تأمین، منطقی است.
وی افزود: این شرکت تمایل دارد از کاهش مجدد پیشبینیها، مانند آنچه در سال 2024 رخ داد، جلوگیری کند.
ایرباس در ژوئن سال گذشته پیشبینی خود برای درآمد و تحویل هواپیماها را کاهش داد که موجب کاهش اعتماد سرمایهگذاران شد.
این شرکت دلیل این بازبینی را «تداوم مشکلات خاص زنجیره تأمین، بهویژه در زمینه موتورهای هواپیما، سازههای بدنه هواپیما و تجهیزات کابین» اعلام کرد و همچنین به افزایش هزینهها در بخش سامانههای فضایی خود اشاره داشت.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه