تنفس کردن گاز سمی لنت ترمز از دود گازوئیل برای بدن مضرتر است
اقتصاد ایران: عصر خودرو- در چند سال گذشته دولت ها تمرکز زیادی به روی کم کردن آلایندگی خروجی از اگزوز خودرو ها داشتهاند. برای مثال اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تولید خودرو های سوختی را در این قاره متوقف کند اما آخرین تحقیقات نشان میدهند که گاز سمی تولید شده توسط لنت های ترمز در بحث آلایندگی دست کم از دود اگزوز خودرو ندارد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مقالهای که در فوریه سال 2025 در انگلستان منتشر شد به بررسی تاثیر آلایندگی های غیر سوختی و ذرات جادهای مثل ذرات تایر و لنت ترمز بر روی ریه های انسان تمرکز دارد.
این تحقیق نشان میدهد که ذرات ریز حاصل از ترمز گیری بر روی تایر ها شکل میگیرند در واقع 55 درصد از آلایندگی های غیر اگزوز را تشکیل میدهند. آلایندگی غیر اگزوز به آلایندگی های گفته میشود که توسط بخش های مختلف خودرو به غیر از بحث پیشرانه و ذرات خروجی از اگزوز تولید میشوند، مشکل اینجاست که ذرات فقط به روی تایر باقی نمیماند بلکه وارد آب یا هوا شده و سپس وارد بدن انسان میشوند.
قبلا لنت های ترمز از پنبه نسوز یا Asbestos ساخته میشدند و مدتی است که استفاده از این ماده ممنوع و ترکیبات دارای مس سنگین یا Copper-Heavy جایگزین آنها شدهاند، اما تحقیقات نشان میدهند که عملا آلایندگی و تاثیر این دو ماده بر محیط زیست و بدن انسان تفاوت زیادی با هم ندارند.
مس اغلب در ترکیبات لنت های بدون اسبستوس یا non-asbestos organic یا به اختصار NAO یافت میشود. لنت های بدون اسبستوس دارای مس بیشترین نوع لنت استفاده شده بر روی خودرو های آمریکایی هستند و تاثیر آنها با اسبستوس بر روی سلامتی بدن تفاوت زیادی ندارد. مس در بدن انسان بیماری های زیادی ایجاد میکند که شایع ترین انها سرطان است.
در کل ذراتی که توسط لنت های ترمز وارد محیط میشوند از نظر آلایندگی و تاثیر آنها بر سلامتی انسان حتی از سوخت گازوئیل در خودرو های دیزلی بیشتر هستند. این ذرات میتوانند باعث بیماری هایی مثل فیبروز ریوی، سرطان و نوعی از غده های بدخیم آدنوکارسینوم که شایعترین نوع سرطان ریه است شوند. البته نوع پیشرانه دیزلی که برای معیار این تحقیقات استفاده شده مشخص نیس چون فاصله میزان آلایندگی مدل های مختلف در سال های اخیر بسیار زیاد است.
اتحادیه اروپا این نوع آلایندگی ها را به رسمیت نمیشناسد و فعلا تغییری در قوانین خود نخواهد داد، از طرفی با ورود خودرو های برقی که دارای باتری های سنگین هستند، میزان تولید این ذرات توسط خودرو ها افزایش خواهد یافت که با سیاست های زیست محیطی و سلامتی کاملا متناقض است.
با اینکه خودرو های برقی جدید با کمک کم کردن قدرت پیشرانه از سرعت خودرو کم میکنند دلیل بر این نیست که از سیستم های ترمز هیدرولیکی اصلا استفاده نمیکنند، بلکه تجربه نشان داده خودرو های برقی زودتر از مدل های سنتی سوختی نیاز به تعویض تایر و متعلقات آن دارند.
محدودیت استفاده از لنت های ترمز با مواد مس سنگین از 2017 در ایالت های مختلف آمریکا از جمله واشنگتن و کالیفرنیا شروع شده است.
قوانین ساخت لنت ترمز آمریکا در سال 2017 تصویب شد که ماکسیمم میزان استفاده از این مواد در هر لنت ترمز خودرو های ساخته شده آمریکا در سال 2021 باید از 5 درصد فراتر نمیرفت و از سال 2025 این رقم باید 0.5 درصد باشد.
گفته شده سالانه 66 تن مس از همین نوع آلایندگی وارد دریاچه متصل به اقیانوس Puget Sound در آمریکا میشود.
هماکنون شرکت های مختلف از جمله چند شرکت ژاپنی مثل Akebono انواع مختلف لنت های ترمز با درصد بسیار پایین مس و حتی بدون مس به بازار عرضه میکنند.