آیا رونق به بازار خودرو باز میگردد؟
اقتصاد ایران: بازار خودرو پس از ماهها رکود، این روزها و در آستانه هفتههای پایانی سال، قدرت تصمیمگیری و خطرپذیری را هم از خریداران گرفته است و حالا برخلاف آرایش صعودی نرخ دلار و تلاطم بازارهای دیگر، کاملا مسیر خود را از نرخ دلار جدا کرده است.اما پیشبینی کارشناسان از جریان متفاوت بازار خودرو در روزهای آینده حکایت دارد.
بازار خودرو ایران در سالهای اخیر دچار نوسانات شدید و بیثباتی شده و رکود اقتصادی بهتدریج بر قدرت خرید مردم نیز تاثیر گذاشته و حالا با افزایش نرخ دلار، وضعیت این صنعت در ابهام است.
اگرچه در این سالها چشم بازار خودرو خیره بهنرخ ارز بود، اما آمارهای موجود در سال جاری و بهخصوص ماههای اخیر نشان میدهد بهرغم روند رو بهرشد نرخ ارز، بازار خودرو چندان تحتتاثیر قرار نگرفته است؛ چراکه سرمایهگذاران ترجیح میدهند بهجای بازار خودرو بهسمت دیگر بازارهای سرمایهای حرکت کنند تا ریسک کمتری را متحمل شوند.
کارشناسان بیتفاوتی بازار خودرو در هفتههای اخیر را ناشی از عوامل مختلفی از جمله کاهش انتظارات تورمی در این حوزه و تغییر الگوی عرضه و تقاضا میدانند و معتقدند مهمترین و عمدهترین دلیل کاهش وابستگی خودرو بهنرخ ارز، باز شدن واردات خودرو در سال جاری است و با وجود اینکه امسال واردات سرعت مورد انتظاری نداشته، اما همین میزان نیز توانسته است تا حد زیادی بهساماندهی قیمتها در بازار خودرو کمک کند.
پیش از این منحنی قیمت در بازار خودرو تقریبا چشم و گوش بسته مطیع بازار ارز بود و با کوچکترین نوسان ارزی، بالا و پایین میشد؛ بهطوری که در اواخر فروردین امسال قیمت دلار صعودی چشمگیر را تجربه کرد و منحنی قیمت در بازار خودرو نیز که در آن مقطع تحتتاثیر ارز بود، روند افزایشی بهخود گرفت؛ بهنحوی که رکورد میانگین قیمت را شکست. اما این روند از اواسط تابستان امسال تغییر مسیر داد و با وجود اینکه در این مدت قیمت دلار رشد زیادی داشته، بسیاری از خودروها - چه مونتاژی، چه داخلی - هنوز قله فروردین را فتح نکردهاند. قیمت خودروهای داخلی در این مدت البته نوسان داشته و افت و خیز قیمت ارز در بهای آنها اثرگذار بوده؛ اما تاثیر آن هرگز مانند گذشته نبوده است.
در چنین شرایطی این سوال مطرح میشود که آینده بازار خودرو، بهخصوص در شب عید چگونه است؟ برخی کارشناسان بر این باور هستند که روند کلی منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد طی چند هفته باقیمانده تا انتهای سال، افزایشی خواهد بود؛ چراکه از نگاه آنها معمولا تقاضا در این مقطع از سال بالا میرود. از سویی، قیمت ارز نیز فعلا روند افزایشی دارد و در صورت تداوم این روند، بههر حال بر بازار خودرو اثرگذار خواهد بود.
در این رابطه سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: «در یک سال گذشته، بازار خودرو افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه نکرده است؛ این درحالی است که در چند ماه گذشته افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای خودروها را داشتیم؛ اما بازار خودرو با توجه بهنوسان نرخ دلار، نسبت به بقیه بازارها کمترین رشد را داشته است.»
وی با اشاره بهعدم تناسب افزایش قیمت خودرو با رشد نرخ دلار گفت: «در ماههای اخیر، نرخ رشد قیمت خودروها کمتر از نرخ رشد نقدینگی بوده است و بازار خودرو از سایر بازارها عقب مانده است.
درواقع بازار خودرو نسبت بهسایر بازارها با قیمت ارز همسو نشده و خودرو مسیر خود را از نوسان بازار ارز جدا کرده است.» این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه با رشد نرخ ارز و افزایش تقاضا انتظار میرفت ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت در خودروهای داخلی رقم بخورد، تاکید کرد: «معتقدم اگر خودروهای وارداتی وارد بازار نمیشدند، خودروهای داخلی و مونتاژی پاسخگوی نیاز مردم نبوده و این مساله قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را تا حد زیادی در بازار افزایش میداد.»
موتمنی افزود: «البته هماکنون تمام بازارها دچار رکود است و این ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و بهدلیل تورم است که باید کنترل شود.»
وی همچنین در خصوص آینده بازار خودرو گفت: «تجربه چندین ساله نشان داده است در آستانه سال نو، بازار خودرو رونق میگیرد؛ چراکه بخشی از خریداران بهدنبال تعویض خودرو هستند و برخی هم میخواهند خودرویی برای خانواده و سفرهای نوروزی تهیه کنند؛ اما برای امسال همچنان این مساله پرابهام است و اگر این اتفاق رخ بدهد، شاهد رشد قیمت خودرو خواهیم بود.»
خودروهای وارداتی؛ کمنوسان در بازار
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۳۵ میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۱۳۴ میلیونتومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۲۷۸ میلیونتومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۸۹۱ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۲۱ میلیونتومان و نیسان دوگانه آپشنال (دریچهسیمی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان کاهش ۷۹۲ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۴۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۴۵ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۷۱۵ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیونتومان، کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۸۱۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیونتومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۵۵ میلیونتومان رسید.
در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ میلیونتومانی تنها یک مدل خودرو بودیم. جایی که هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شد.