آموزش؛ سرمایهگذاری پنهان در رونق گردشگری
اقتصاد ایران: ساری- یک متخصص و پژوهشگر گردشگری آموزش را سرمایه گذاری پنهان در رونق گردشگری و توسعه مقصد برشمرد.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: همانطور که میدانیم؛ آموزش و آموختن مداوم یک ضرورت انکارناپذیر برای هر فرد حقیقی و حقوقی به ویژه کارکنان سازمانها و مراکز مختلف کسب و کار است. هر مجموعهای ولو کوچک برای ارتقای کارکنان - که سرمایههای معنوی محسوب میشوند- باید آموزش مستمر را سرلوحه فعالیتهای اصلی خود قرار بدهد، داشتن اطلاعات بهروز و معتبر سبب کارآیی و خدمات بهتر و اصولیتر و ایجاد تغییر مثبت در رفتار و حتی گفتار افراد خواهد شد.
از این منظر به صورت تخصصی در گفتگو با عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور به سراغ آموزش در حوزه گردشگری رفتیم.
مهران حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت بخش آموزش عنوان کرد: سازمان جهانی آموزش در تاکید بر نقش اساسی آموزش در توسعه پایدار حقوق بشر، صلح و رفاه جوامع جهانی، هر ساله در ۲۴ ژانویه برنامههای مرتبطی را برگزار میکند و این رویداد توسط سازمان ملل متحد و یونسکو به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان اینکه نامگذاری روز جهانی آموزش، کشورهای مختلف را برای سرمایهگذاری در آموزش تشویق میکند تا منابع بیشتری را به توسعه نظامهای آموزشی اختصاص دهند، افزود: بررسی چالشهای آموزشی و مسائل و موانع مربوط به آموزش از جمله بیسوادی، نابرابری آموزشی، کمبود منابع و فناوریهای آموزشی و همچنین تاکید بر آموزش فراگیر و عادلانه و تلاش برای دسترسی برابر به آموزش با کیفیت برای همه افراد جامعه و نیز ارتباط آموزش با اهداف توسعه پایدار (SDES) که به عنوان یکی از ارکان کلیدی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است و بر نقش آن در کاهش فقر، ارتقای صلح و رشد اقتصادی تاکید دارد، از دیگر اهداف آموزش است.
این متخصص گردشگری یادآور شد: آموزش یک حق اساسی و انسانی است که پایه و اساس پیشرفت جوامع را تشکیل میدهد و به طور کلی روز جهانی آموزش یادآوری میکند که هیچ کشوری بدون یک نظام آموزشی قوی و عادلانه نمیتواند به توسعه پایدار و صلح جهانی دست یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و پررونقترین صنایع جهان و انسانمحور است و از سویی نیز انسانهای توانمند جامعه توانمند را خواهند ساخت، مهمترین موضوع در توانمندسازی آموزش است که بهعنوان زیرساخت نامحسوس در این صنعت دارای جایگاه و اهمیت ویژهای است.
برخورد حرفهای در صنعت گردشگری از مسیر آموزش
حسنی با بیان اینکه صنعت خدماتی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه فرهنگی کشورها دارد، موفقیت این صنعت را در گرو زیرساختهای مناسب، تبلیغات مؤثر، جاذبههای گردشگری و مهمتر از همه کیفیت نیروی انسانی و خدمات ارائه شده دانست که البته آموزش در این حوزه نقش کلیدی داشته و در تربیت نیروی انسانی حرفهای، افزایش کیفیت خدمات، توسعه پایدار و جذب گردشگران داخلی و خارجی حائز اهمیت است.
عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با اشاره به نقش آموزش در صنعت گردشگری، اظهار کرد: کیفیت خدمات در صنعت گردشگری، عامل تعیینکننده در جذب و رضایت گردشگران و ایجاد تجربهای مثبت و ماندگار است. نیروی انسانی آموزشدیده قادر است برخورد حرفهایتر، اطلاعات دقیقتر و خدمات استاندارد تری به گردشگران ارائه دهد و موجب افزایش کیفیت خدمات گردشگری خواهد شد.
وی ادامه داد: آموزش اصول رفتار حرفهای، مهارتهای بین فرهنگی، مدیریت مشتری و فنون پذیرایی به کارکنان این صنعت، باعث افزایش سطح رضایتمندی گردشگران خواهد شد و گردشگران با دریافت خدمات حرفهای و با کیفیت، تجربه خوشایندی از سفر کسب کرده و احتمال بازگشت آنها افزایش مییابد.
این پژوهشگر گردشگری، آموزش را یک سرمایهگذاری پنهان و سودآور دانست که به رونق در تأسیسات گردشگری میانجامد و توسعه مقاصد سفر را به دنبال خواهد داشت.
تأثیر آموزش در ارائه خدمات بهتر
حسنی با بیان اینکه صنعت گردشگری شامل حوزههای متنوعی از انواع و گونههایی چون گردشگری فرهنگی، سلامت، ماجراجویی، طبیعتگردی، و گردشگری مجازی است، گفت: هر یک از این حوزهها نیازمند تأمین نیروهای انسانی آموزشدیده و متخصص بوده و بدون آموزشهای تخصصی بسیاری از مشاغل گردشگری به درستی انجام نمیشوند و خدمات ارائه شده از استانداردها فاصله خواهند داشت. کمبود نیروی متخصص نیز سبب عقب ماندگی در جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.
عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور اظهار کرد: ایجاد افزایش رقابتپذیری از دیگر اثرات نقش آموزش در صنعت گردشگری است و قطعاً کشورهایی که در زمینه آموزش گردشگری سرمایهگذاری کردهاند، توانستهاند جایگاه بهتری در بازار جهانی گردشگری دست پیدا کنند. استانداردسازی آموزشها مطابق با معیارهای بینالمللی سبب ارتقای تصویر جهانی یک کشور شده و گردشگران خارجی خدمات بهتری را دریافت میکنند لذا نام کشور میزبان به عنوان مقصد گردشگری مطلوب در سطح بینالمللی مطرح خواهد شد.
وی یکی از چالشهای مهم صنعت گردشگری را حفاظت از جاذبههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش در این حوزهها میتواند فرهنگ حفاظت از محیط زیست و آثار تاریخی را بین فعالان گردشگری تقویت کند. در این ارتباط راهنمایان گردشگری از طریق آموزش به گردشگران میتوانند به گردشگران نحوه تعامل درست با محیط طبیعی و تاریخی را آموزش دهند.
حسنی گفت: آنچه که در گردشگری به عنوان محصول نهایی عنوان میشود، افزایش رضایت و کسب تجربه مثبت گردشگران است، بنابراین آموزش به نیروی انسانی این امکان را میدهد که با فرهنگها و نیازهای مختلف گردشگران آشنا شوند و بهترین خدمات را ارائه دهند و آشنایی با آداب و رسوم، انتظارات و سلیقههای مختلف گردشگران سبب ارائه خدمات شخصیسازی و حرفهای تر شده و به طور قطع این موضوع رضایت گردشگران را در پی داشته و منجر به تبلیغات دهان به دهان مثبت میشود.
این متخصص گردشگری با اشاره به ضرورت آموزش در صنعت گردشگری، معتقد است؛ در صورت عدم و یا کمبود آموزشهای کافی، کارکنان نمیتوانند به درستی به نیازهای گردشگران پاسخ دهند که این موضوع سبب کاهش رضایت گردشگران و درآمد برای سرمایهگذاران در صنعت گردشگری خواهد شد. آموزشهای کارکنان و مدیران، سبب افزایش بهرهوری نیروی انسانی، بهبود عملکرد آنها و حفظ سرمایهگذاری در صنعت گردشگری برای صاحبان سرمایه خواهد بود.
وی با اشاره به موضوع فناوریهای نوین مانند رزرو آنلاین، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی(VR) و… و. که صنعت گردشگری را به شدت تحت تأثیر تحولات و تغییرات عظیم قرار داده و باید توجه جدی به آن معطوف شود، گفت: بنابراین بدون آموزش مناسب، کارکنان قادر به استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود خدمات و جذب گردشگران و در نتیجه انطباق با تغییرات جهانی و فناوریهای جدید نخواهند بود.
حسنی ادامه داد: توسعه آموزشهای مرتبط با گردشگری موجب افزایش اشتغال در حوزههای هتلداری، خدمات پذیرایی، راهنمایان تور، مؤسسات حمل و نقل و… شده و آموزش مهارتهای آن به جوانان، زمینه ساز کسب و کارهای نوآورانه و کارآفرینی در این صنعت خواهد شد.
ضرورت نیروهای آموزشدیده در صنعت گردشگری
وی با بیان اینکه مازندران به دلیل طبیعت منحصر بهفرد، سواحل زیبا، جنگلهای سرسبز هیرکانی و جاذبههای فرهنگی و تاریخی متنوع، یکی از محبوبترین و برترین مقاصد گردشگری محسوب میشود، گفت: سالانه میلیونها گردشگر داخلی و خارجی به این استان سفر میکنند و از هزاران واحد گردشگری اعم از اقامتگاههای متنوع، انواع مراکز خدمات غذایی و پذیرایی، شرکتهای مسافرتی و جهانگردی، مراکز تفریحی و سرگرمی و راهنمایان گردشگری خدمات دریافت میکنند.
وی تصریح کرد: در برابر این حجم گسترده از گردشگران با ذائقهها و علایق مختلف که وارد مازندران میشوند، لذا کیفیت ارائه خدمات نقش تعیین کنندهای در رضایتمندی، افزایش مدت اقامت، کسب و بهبود تجربه سفر و در نهایت توسعه پایدار گردشگری در استان دارد و یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت خدمات، نیروی انسانی ماهر و آموزشدیده در تأسیسات گردشگری است.
حسنی تاکید کرد: کارکنان هتلها، مهمانپذیرها، اقامتگاههای بومگردی و نظایر آن، نخستین افرادی هستند که گردشگران با آنها تعامل دارند. آموزش اصول مهماننوازی و مهمانداری، مدیریت شکایات و رسیدگی به نیازهای گردشگران تأثیر مستقیمی بر رضایت گردشگران دارد.
حسنی ادامه داد: همچنین در مراکز پذیرایی و رستورانها، آموزش اصول بهداشت، نحوه پذیرایی حرفهای و آشنایی با سلیقههای مختلف غذایی گردشگران، سبب افزایش رضایت گردشگران و رونق کسب و کارها خواهد شد. راهنمایان گردشگری آموزشدیده، حرفهای و دارای مهارت کافی و لازم، که بتوانند به درستی اطلاعات تاریخی، فرهنگی و طبیعی مازندران را ارائه دهند، نقش مهمی در جذابتر کردن تجربه سفر و ترغیب گردشگران برای بازدید مجدد از استان دارند.
وی با اشاره به افزایش تعداد استانها و شهرهای رقابتی در حوزه گردشگری، گفت: تأسیسات گردشگری مازندران باید برای حفظ جایگاه خود استانداردهای خدماتی خود را ارتقا دهند و آموزش کارکنان عامل کلیدی در افزایش توان رقابتی این تأسیسات در برابر مقاصد دیگر خواهد بود. به طور یقین یک واحد گردشگری که نیروی انسانی آن آموزشهای حرفهای دیده باشد، قادر خواهد بود گردشگران بیشتری را جذب کند و سهم بیشتری از بازار گردشگری را به خود اختصاص دهد.
تبدیل مازندران به مقصد متفاوت گردشگری با مهارتافزایی
این پژوهشگر حوزه گردشگری اظهار کرد: مازندران به عنوان یک استان گردشگرپذیر که بخش عمدهای از معیشت و اقتصاد مردم آن در غالب شهرستانها به صنعت گردشگری وابستگی کاملی دارد و نیز به عنوان یکی از قطبهای اصلی گردشگری ایران، آموزش نیروی انسانی و کارکنان تأسیسات گردشگری را باید یک ضرورت حیاتی برای توسعه پایدار این صنعت در استان مورد توجه قرار دهد.
دبیر انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران بیان کرد: آموزش مناسب میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات، افزایش رضایت گردشگران، کاهش مشکلات زیستمحیطی، افزایش رقابتپذیری تأسیسات گردشگری و رونق اقتصادی استان شود.
حسنی ادامه داد: برای دستیابی به این اهداف جدیت بیشتر و متعهد بودن مدیران و بهرهبرداران تأسیسات گردشگری در آموزش کارکنان جهت افزایش تخصص و مهارت حرفهای آنها و استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی، مؤسسات آموزش گردشگری و مشارکت بخش خصوصی و دولتی ضروری است.
وی در پایان گفت: مازندران با سرمایهگذاری در آموزش نیروی انسانی میتواند به مقصدی کاملاً متمایز در گردشگری تبدیل شود و سهم بیشتری از این صنعت جذاب را برای این استان بسیار مستعد و کم نظیر به ارمغان آورد.