به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، دولت چهاردهم از ابتدای شروع کار خود نشان داده که موضوع تعلیم و تربیت برای این دولت از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی محورهای مورد تأکید مسعود پزشکیان نیز از ابتدا محرومیتزدایی، توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی بوده است. کیفیت آموزش به موضوعات متعددی بستگی دارد که یکی از آنها اصلاح برنامه درسی و آموزشی است.
رئیسجمهوری همچنین در مورد استفاده از تجربه آموزشی کشورهای دیگر تأکید دارد. به گونهای که در یکی از جلسات خود با مسئولین آموزش و پرورش، برای بهبود وضعیت آموزشی به آنها پیشنهاد داد از تجربه کشورهای دیگر در متون درسی و ابزارهای نوین یادگیری استفاده کنند و دولت نیز این امکانات را به شکلی مناسب تأمین خواهد کرد. پزشکیان همچنین به مسئولین آموزش و پرورش دستور داده ایدههای مختلف در کیفیتبخشی به روشهای یاددهی و یادگیری را بررسی کنند اما در این مقطع متوقف نشوند، قدم اول را بردارند و حتی در یک مدرسه طرح خود را به صورت آزمایشی اجرا کنند.
اگر کوچکترین تغییری در محتوای درسی در راستای کیفیت آموزشی رخ بدهد باید در تمام مدارس و مراکز آموزشی اعمال شود.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی درباره تغییر برنامههای درسی و تأکید رئیسجمهوری بر این امر، بیان کرد: «در خصوص محتواهای آموزشی باید اتفاقات و تغییراتی رخ بدهد. علاوه بر محتوای آموزشی شیوه آموزش هم مهم است که باید مورد توجه باشد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «رئیسجمهوری خود عنایت ویژهای به این موضوع دارند، زیرا طبق مباحثی که اکنون مطرح میکنند یک بخشهایی درباره سختافزارهای وزارت آموزش و پرورش است و دستور دادند که مسائل سختافزاری وزارت آموزش و پرورش باید یک ساله تمام شود.»
محمودزاده تأکید کرد: «یعنی ما در آموزش و پرورش نباید معطل امکانات سختافزاری مانند فضای مدرسه و نیروی انسانی شویم، اینها باید انجام شود تا به بخش اصلی که مسائل نرمافزاری است بپردازیم. در بخش نرمافزاری ما محتوای کتاب درسی، برنامههای آموزشی، مسائل تربیتی و پرورشی را بررسی میکنیم، بر همین اساس از سوی رئیسجمهوری دستور داده شده تا نارساییهای آموزشی و مشکلات سختافزاری یک ساله حل و فصل شود.»
وی درباره اصلاح روش آموزش گفت: «پس از رفع مشکلات سختافزاری، به موضوع اصلی آموزش و پرورش که تولید محتوای آموزشی و اصلاح روش آموزش است، میرسیم که حل آن توسط معلمان میتواند اقدام خوبی باشد. به نظرم با تأکیداتی که رئیسجمهوری محترم دارند و در بیش از 20 جلسهای که به آموزش و پرورش اختصاص دادهاند، آموزش و پرورش میتواند از این فرصتها استفاده کند تا اتفاقات بهتری در مجموعه آموزش و پرورش شکل بگیرد.»
در حال حاضر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در راستای تغییر برنامه درسی در صدد آن است که برنامههای درسی را به نوعی اصلاح کند و در این زمینه هم جلسات متعددی برگزار شده است اما در حال حاضر نسبت به اطلاعرسانی این امر خودداری کرده و ارائه توضیحات را به اتمام اقدامات خود در زمینه تغییر محتوای کتب درسی محول کردند.
تغییر برنامه درسی منطبق با نیازهای روز کشور
حمیدرضا شیخالاسلام، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، با بیان اینکه اولویت اول دولتها هیچگاه آموزش و پرورش نبوده است، گفت: «دکتر پزشکیان نسبت به آموزش و پرورش نگاه عمیقی دارد.»
وی افزود: «با عنایت ویژه شخص رئیسجمهوری و وزیر محترم آموزش و پرورش، در حال تغییر برنامه درسی هستیم که در ادوار گذشته چنین جسارتی وجود نداشته است. هرچند محتوای آموزشی به تنهایی نمیتواند تحول ایجاد کند و امروز نیاز به نیروی انسانی باانگیزه داریم، البته زیرساختها هم بسیار مهم است.» معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جزئیات این تغییرات قطعاً اطلاعرسانی خواهد شد، گفت: «تغییر برنامههای درسی منطبق با نیازهای روز برای توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان خواهد بود.»
شیخالاسلام افزود: «اگر با امکانات موجود، فکری نو حاکم شود، میتوانیم برای همکاران فرهنگی رضایتمندی ایجاد کنیم که این مهم به افزایش انگیزه معلم و کیفیتبخشی به آموزش میانجامد.» رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش تکبُعدی نیست و تمام ابعاد زندگی دانشآموز را دربر میگیرد، به حساسیت این وزارتخانه نسبت به مسائل مختلف از جمله موضوع آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: «کارگروه نماد هر هفته با حضور وزیر و تمامی مدیران کل برگزار میشود، چراکه باید در حوزه آسیبهای اجتماعی تدابیر پیشگیرانه داشته باشیم. نسلی که امروز با آن مواجهیم خیلی متفاوت با نسلهای قبل حتی نسل دهه ۸۰ است، بنابراین باید در استانها نیز کارگروهی برای احصای مسائل و آسیبهای اجتماعی و کیفیتبخشی به آموزش تشکیل شود.»
وی با اشاره به برخی از چالشهای موجود در نظام تعلیم و تربیت، گفت: «درایت، توانمندی و بهرهگیری از تجربههای گذشته، راه برونرفت از مشکلات فعلی است. نظام تعلیم و تربیت کودک زیرساخت نظام آموزش و پرورش کشور است؛ به همین دلیل شخص وزیر آموزش و پرورش اعتقاد و باور ویژهای به این سازمان دارد و جلسات مستمری با محوریت موضوع تعلیم و تربیت کودک برگزار میکند. این اعتقاد و باور عمیق، فرصتی مغتنم است که میتوان با استفاده از آن اهداف تعیینشده را محقق کرد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: «هرچه دوره پیشدبستانی با کیفیت بالاتری سپری شود، به همان نسبت احتمال موفقیتهای تحصیلی بیشتر خواهد شد. فراموش نکنیم که ریشه بسیاری از مشکلات فعلی نظام آموزش و پرورش مانند افت تحصیلی دانشآموزان، تا حد زیادی ریشه در دوره کودکی دارد. از اینرو، اگر آموزش زودتر آغاز شود، قطعاً نتایج مثبتی در خروجی آموزش و پرورش خواهد داشت.» وی با بیان اینکه این سازمان بیش از هفتونیم میلیون نفر مخاطب دارد، افزود: «مخاطب این سازمان جمعیتی میلیونی است که در مهمترین بازه سنی و بااهمیتترین دوره شکلگیری شخصیت قرار دارند و سازمان باید زبان گویای آنان باشد.»