انجام ۲۳۷ هزار و ۵۰۸ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور
اقتصاد ایران: مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از انجام ۲۳۷ هزار و ۵۰۸ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور در دی ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از قوه قضائیه، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم اربابرجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پروندهها از سیاستهای قوه قضائیه بوده و عمدهترین وظایف مسئولان قضائی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمعهای قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود تا مردم مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضائی در میان بگذارند.
به همین منظور رئیس عدلیه به مقامات قضائی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آنها در چارچوب قانون را در زمره اولویتهای کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی استمرار و مداومت داشته باشند.
در همین راستا رئیس قوه قضائیه در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در میان نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و پس از اقامه نماز تا ساعتها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجتالاسلام والمسلمین اژهای سال گذشته به مقامات و مسئولان قضائی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است.
همچنین رئیس عدلیه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی قوه قضائیه، از کلیه همکاران و مسئولان قضائی که در ایام تعطیلات نوروز، بصورت شبانهروزی و کشیک، به امرِ مهمِ خدمترسانی به مردم مشغول بودند تقدیر کرد و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضائی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضائی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.
ملاقاتهای مردمی مقامات قضائی سراسر کشور
در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضائی سراسر کشور در دی ماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در دی ماه سال جاری تعداد ۲۳۷ هزار و ۵۰۸ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۴ هزار و ۹۳۶ مورد آن متعلق به رؤسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۱ هزار و ۹۴۹ مورد مربوط به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضائی است.
وی افزود: استان خراسان رضوی با ۲۸ هزار و ۱۳۵ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با ۹۹۰ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز با ۹۸۱ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و …، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، پیگیری پرونده، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضائی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
۲۳۷ هزار و ۵۰۸ مورد ملاقات مردمی دردی ماه توسط مسئولان قضائی سراسر کشور انجام شد / دریافت ۶۷ درخواست حقوقی از نمازگزاران در میز خدمت نماز جمعه تهران
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه دردی ماه، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۴۱۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۸۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۴۵۹ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۳۴۷ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضائی برای ارباب رجوع، ۳۲۵ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۲۵ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۴۶ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۶۸ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است.
پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۶۱۲ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۳۳۸ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۳۲۸ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۵۵ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضائی ارسال شده است، استانهای اردبیل، ایلام، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، گلستان، مرکزی، همدان، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشتهاند؛ و هیچ یک از نامههای استان خراسان جنوبی، قزوین در دی ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
وی در ادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور مییابند.
همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان و یا سرپرستان مجتمعهای قضائی تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند. فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضائی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در دی ماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۱۵۸ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۲۴۱ مورد تقاضای مردمی بودهاند.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضائیه
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در راستای خدمترسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۶۷ مورد بوده است.