«ID.۵»؛ استراتژی نوین مهندسی ژرمنها
اقتصاد ایران: سال ۲۰۲۰ کمپانی فولکسواگن اسیووی کراساوور کامپکت سگمنت C تمامالکتریکی خود را که با نام ID.۴ شناخته میشود، بهبازار عرضه کرد. بزرگترین خودروساز جهان، نخستین محصول بلندقامت خود را با طراحی خاصی تولید کرد. ID.۴ سبک جدیدی از طراحی و مهندسی فولکسواگن است. این کمپانی آلمانی اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که نسخه کوپه و اسپرتتر از ID.۴ را با نام ID.۵ بهجهان معرفی کرد.
طراحی بدنه زیبا
ID.۵ بر اساس پلتفرم MEB گروه فولکسواگن شکل گرفته که با زبان جدید طراحی این کمپانی، استایل اسپرتی بهخود گرفته است. ID.۵ و ID.۴ از نظر ابعادی تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر دو خودرو در کلاس کامپکت و سگمنت C قرار دارند. طول، فاصله محوری، عرض و ارتفاع ID.۵ بهترتیب ۴۶۰۰ میلیمتر (۱۶ میلیمتر بیشتر از ID.۴)، ۲۷۶۵ میلیمتر، ۱۸۵۲ میلیمتر و ۱۶۱۳ میلیمتر (۲۳میلیمتر بیشتر از ID.۴) است.
ID.۵ بهلحاظ طراحی مشابه ID.۴ است. چهره این خودرو با چراغهای بیضیشکل، چراغ پیوسته میان آنها، سپر مشکیرنگ و خطوط نرم روی کاپوت، تهاجمی است. خط تیز شخصیتی افقی و تناسبات بدنه با رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی چاشنی اسپرت بودن این خودرو را دو چندان میکند.
همچنین زاویه ستون C و انحنای سقف، شکلی کوپهمانند به این کراساوور کامپکت بخشیده است. در نمای عقب، چراغهای پیوسته و اسپویلر روی درِ صندوق، نمای زیبا و اسپرتی به ID.۵ بخشیده است. طراحی دستگیرههای پنهان و اسپویلر روی درِ صندوق سبب شده است ضریب درگ این خودرو بهعدد ۰.۲۶ برسد. جوزف کابا، طراح ارشد فولکسواگن درباره طراحی ID.۵ میگوید: «استایل بدنه ID.۵ آیندهنگرانه است. این طراحی آیرودینامیک، خوشفرم، اسپرت و نهایت مهندسی از پلتفرم MEB است.»
مشخصات فنی قابل توجه و پرتوان
از نظر فنی ID.۵ همانند برادر بزرگترش یعنی ID.۴ است. ID.۵ در دو نسخه بهبازار عرضه میشود؛ نسخه تکموتوره که موتور در محور عقب است و نسخه دو موتوره که یک موتور در جلو و دیگری در عقب خودرو است. نسخه پرو پرفورمنس ID.۵ بهصورت تکموتور و نسخه GTX بهصورت دو موتور بهتولید رسیده است.
ID.۵ پرو پرفورمنس با موتور الکتریکی در محور عقب، حداکثر قدرت ۱۵۰ کیلوواتی (۲۰۴ اسببخار) و حداکثر گشتاور ۳۱۰ نیوتونمتری تولید میکند. در این نسخه تکموتور الکتریکی، باتری ۷۷ کیلووات-ساعتی استفاده شده که میتواند انرژی الکتریکی موتور را تامین کند.
ID.۵ پرو پرفورمنس با گیربکس تکسرعته، قدرت و گشتاور را بهچرخ عقب منتقل میکند. حداکثر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت این خودرو ۸.۴ ثانیه است. حداکثر سرعت ID.۵ در نسخه پرو پرفورمنس به ۱۶۰ کیلومتر برساعت میرسد.
این کراساوور تمامالکتریکی کوپه با یک بار شارژ ۵۲۲ کیلومتر مسافت را میپیماید. نسخه قدرتمند این خودرو که با نام GTX معرفی میشود، با دو موتور الکتریکی قدرتمند میتواند ۲۹۹ اسببخار قدرت و ۳۱۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۶.۳ ثانیهای دارد و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر برساعت است. نکته مهم اینکه در نسخه GTX از باتریهای لیتیوم-یونی ۸۲ کیلووات-ساعت استفاده شده است که با یک بار شارژ ۴۸۲ کیلومتر را میپیماید.
فضای داخلی ساده و پیشرفته
کابین ID.۵ مشابه ID.۴ است و بهاصطلاح تمام قطعات از روی ID.۵ کریاوور شدهاند. دو صفحهنمایش ۵.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت پنل) و ۱۰ یا ۱۲ اینچی برای نمایشگر میانی کنسول با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپلکارپلی تعبیه شده که فضای مدرنی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است. دکوراتیو کروم، استفاده از چرم باکیفیت آلکانترا و دو رنگ بودن تریم داخلی از ویژگیهای کابین ID.۵ است.
نورپردازی LED نواری کابین و سقف پانوراما، جذابیت کابین این کراسکوپه را دوچندان میکند. از مهمترین آپشنهای این کراسکوپه تمامالکتریکی فولکسواگن میتوان بهکمکی رانندگی پیشرفته در اتوبان، کمکی پارک هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ارتباط خودرو با خودرو Car to X، سیستم نوین سامانه فوق ایمنی پیشگیری از برخورد، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار نقاطکور، سقف بزرگ پانوراما، نورپردازی LED، چرم آلکانترا، سیستم تهویهمطبوع دوگانه هوشمند و... اشاره کرد.