تاثیر اندک نوسانات ارز بر بازار خودرو

اقتصاد ایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که نرخ دلار در هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته، با این حال اما بازار خودرو واکنش سردی از خود نشان داده و افزایش قیمت‌ها بسیار محدود بوده است.

این «کرختی» بازار خودرو که در هفته‌های اخیر نیز وجود داشته، ناشی از عوامل مختلفی است؛ از جمله کاهش انتظارات تورمی در این حوزه و تغییر الگوی عرضه و تقاضا. با این حال اما مهم‌ترین و عمده‌ترین دلیل کاهش وابستگی خودرو به‌نرخ ارز، باز شدن واردات خودرو در سال جاری است. هرچند امسال واردات کمی کُند بوده، اما همین میزان نیز توانسته است تا حد زیادی به‌سامان‌دهی قیمت‌ها در بازار خودرو کمک کند. بنابراین، واردات خودرو را می‌توان یکی از عوامل کلیدی در تنظیم قیمت‌ها در این بازار دانست.

این روزها که قیمت ارز تحت‌تاثیر انتظارات تورمی و مسائل سیاسی رشد محسوسی داشته، بازار خودرو نیز با افزایش قیمت مواجه شده است؛ با این حال در چند ماه گذشته به‌ دلیل فاصله گرفتن بازار خودرو از ارز، با انفجار قیمت در این بازار مواجه نیستیم. دیگر بازارها از جمله طلا و سکه نیز روند صعودی به‌خود گرفته‌اند. در این بین اما بازار خودرو اعتنای چندانی به‌بازار ارز ندارد. این کم‌اعتنایی از چند ماه پیش و تقریبا از اواسط تابستان شکل گرفته؛ به‌نحوی که بازار خودرو سعی می‌کند با کم‌محلی به ارز، راه خود را برود. البته در این میان، صحبت از کم‌اعتنایی بازار خودرو به‌بازار ارز است، نه بی‌اعتنایی مطلق. بنابراین منحنی قیمت در بازار خودرو نیز تحت‌تاثیر رشد بهای ارز بوده است؛ اما نه همچون گذشته.

پیش از این منحنی قیمت در بازار خودرو تقریبا چشم و گوش بسته مطیع بازار ارز بود و با کوچک‌ترین نوسان ارزی، بالا و پایین می‌شد. این روند اما از اواسط تابستان امسال تغییر کرد.

در اواخر فروردین امسال قیمت دلار صعودی چشمگیر را تجربه کرد و به‌نزدیک‌ ۶۵‌ هزار تومان رسید. منحنی قیمت در بازار خودرو نیز که در آن مقطع تحت‌تاثیر ارز بود، روند افزایشی به‌خود گرفت؛ به‌نحوی که رکورد میانگین قیمت را شکست. با وجود این‌که در این مدت قیمت دلار بالای ۴۰ درصد رشد کرده، بسیاری از خودروها - چه مونتاژی، چه داخلی - هنوز قله فروردین را فتح نکرده‌اند. قیمت خودروهای داخلی در این مدت البته نوسان داشته و افت و خیز قیمت ارز در آن اثرگذار بوده؛ اما تاثیر آن هرگز مانند گذشته (از جمله فروردین ۱۴۰۳) نیست.

در این‌جا با این سوال مواجهیم که آینده بازار خودرو، به‌خصوص در شب عید چگونه است؟ به‌نظر می‌رسد روند کلی منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد طی چند هفته باقی‌مانده تا انتهای سال، افزایشی باشد؛ چه آن‌که معمولا تقاضا در این مقطع از سال بالا می‌رود.

از طرفی، قیمت ارز نیز فعلا روند افزایشی دارد و اگر ادامه پیدا کند، به‌هر حال بر بازار خودرو اثرگذار خواهد بود. در این میان البته برخی اتفاقات، چه سیاسی و چه اقتصادی می‌تواند مانع تداوم افزایش قیمت خودرو در بازار شود. از جمله این‌که رشد عرضه خودرو چه داخلی، چه مونتاژی، چه وارداتی در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش می‌تواند به کنترل قیمت در بازار خودرو کمک کند.

کاهش بهای خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افت بهای ۲ تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که قیمت شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، کوییک اتومات R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۱۹ میلیون‌تومان کاهش به ۶۵۱ میلیون‌تومان، کوییک اتومات (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیون‌تومان کاهش به ۶۳۹ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۸۶۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش به ۸۰۶ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ ال‌ایکس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۱۰ تا ۳۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۳۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۲۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امپو (۲۰۲۴) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ