آموزش نیمهجان غیرحضوری را تعطیل نکنید!
اقتصاد ایران: تعطیلی آموزش غیرحضوری مدارس و عدم ارائه برنامهای برای جبران آن، به ویژه به دانشآموزان مدارس دولتی عادی آسیب میزند. به جای این تصمیم، بهتر است با تعطیلی ادارات و بخشهای غیردولتی، از فشار بر سیستم آموزشی کاست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پی تشدید وضعیت کمبود سوخت و برق در کشور، مدارس در برخی نقاط کشور تعطیل شدهاند. علاوه بر این در استان تهران، مدارس به دلیل آلودگی هوا، روزهای تعطیلی بسیاری را نیز تجربه کردهاند، بهطوری که تعداد روزهای تعطیلی مدارس در این استان به نزدیکی 30 روز رسیده است.
با این حال، در روزهای اخیر، تصمیم جدیدی از سوی مسئولان اتخاذ شده که بر اساس آن، حتی آموزش غیرحضوری مدارس در برخی مناطق، از جمله استان تهران، به طور کامل تعطیل شده است.
تعطیلی آموزش غیرحضوری
حسین صادقی، رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، در این باره اعلام کرده است که فعالیت مدارس و ادارات آموزش و پرورش در شرایط کنونی تابع تصمیمات ستاد بحران کشور است.
وی افزود: با توجه به اعلام تعطیلی فعالیت مدارس، ادارات و دانشگاهها در روز چهارشنبه از سوی استانداریها، فعالیت آموزشی تمامی مدارس استانهایی که به دلیل شدت برودت هوا تعطیل شدهاند، ممنوع است.
بر اساس گزارشهای خبرنگار تسنیم، دلیل این تصمیم، حضور معلمان و مدیران در برخی مدارس، بهویژه مدارس دولتی خاص و غیردولتی برای ارائه آموزش غیرحضوری بوده است. این حضور منجر به مصرف برق و سوخت شده و با توجه به بحران انرژی، مسئولان را بر آن داشته تا حتی آموزش غیرحضوری را نیز متوقف کنند.
اگرچه پیش از این، آموزش غیرحضوری به دلیل کیفیت پایین مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما تعطیلی کامل این شیوه آموزشی نیز نگرانیهایی را به همراه داشته است. به ویژه آنکه دانشآموزان مدارس دولتی عادی، که اغلب از امکانات کمتری برخوردارند، فرصتی برای جبران زمان از دسترفته آموزش نخواهند داشت. از سوی دیگر، مسئولان آموزش و پرورش نیز برنامهای مشخص برای جبران این تعطیلیها ارائه نکردهاند.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش میگوید: "در خصوص آموزش در فضای مجازی، نگرانیهایی وجود دارد. اگرچه فضای مجازی میتواند به عنوان مکمل یادگیری عمل کند، اما در دوره ابتدایی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود. تجارب گذشته نشان داده که این تعطیلات باعث اختلال در یادگیری دانشآموزان میشود.
آموزش مجازی به ویژه برای دوره ابتدایی، به دلیل کمبود تعامل مستقیم معلمان و دانشآموزان، اثربخشی لازم را ندارد. معلمان باید زحمات بیشتری بکشند و مجبورند مجددا مطالب را در کلاسهای درس تکرار کنند."
برگزاری کلاس جبرانی به اختیار مدارس
نادر کریمی بیرانوند، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با تسنیم درباره برنامهریزی برای جبران زمان از دسترفته آموزش اظهار کرد: "مدیر مدرسه و شورای مدرسه میتوانند بر اساس نیازی که احساس میکنند، برای برگزاری کلاسهای جبرانی اقدام کنند. به عنوان مثال، ممکن است مدرسهای تشخیص دهد که آموزش غیرحضوری کیفیت مطلوبی ندارد. بر این اساس، طبق ماده 87 آییننامه اجرایی مدارس، اگر مدیر مدرسه کمبودی در فرآیند آموزش احساس کند، میتواند برای برگزاری کلاسهای جبرانی برنامهریزی کند."
با این حال، اگرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش تصمیمگیری درباره برگزاری کلاسهای جبرانی را به مدیران مدارس واگذار کردهاند، این نگرانی وجود دارد که مدارس خاص و غیردولتی برای جبران زمان از دسترفته آموزش اقدام کنند، در حالی که این موضوع در مدارس دولتی عادی مورد توجه قرار نگیرد. این مسئله میتواند به افزایش شکاف آموزشی بین مدارس خاص و دولتی عادی دامن بزند.
از سوی دیگر، ممکن است برخی مدارس برای برگزاری کلاسهای جبرانی از خانوادهها هزینههای مالی دریافت کنند یا اینکه خانوادهها مجبور شوند برای جبران ضعف یادگیری دانشآموزان، به معلم خصوصی متوسل شوند. در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از خانوادهها توان مالی لازم برای پرداخت چنین هزینههایی را ندارند، که این موضوع میتواند به نابرابری بیشتر در دسترسی به آموزش باکیفیت منجر شود.
نظر والدین درباره تعطیلی آموزش غیرحضوری
مادری که دو فرزند دانشآموز در پایه دوم دبستان و هفتم دارد، درباره تعطیلی آموزش غیرحضوری میگوید: "اگرچه آموزش مجازی کیفیت لازم را نداشت و فرزندان در این سبک از آموزش تمرکز کافی برای یادگیری نداشتند، اما معتقدم اگر قرار است آموزش غیرحضوری تعطیل شود، باید حتماً برای جبران زمان از دست رفته آموزش برنامهریزی شود. من به عنوان مادر شاهد افت تحصیلی محسوس فرزندانم، به ویژه فرزند بزرگترم که در پایه هفتم است، هستم.
امیدوارم مسئولان جبران زمان از دست رفته آموزش را به دوش خانوادهها نیندازند و خانوادهها مجبور به پرداخت هزینه شخصی برای گرفتن معلم خصوصی نشوند. سیستم آموزشی در قبال افت یادگیری دانشآموزان وظایفی بر عهده دارد که این موضوع حداقل در مدارس شهر تهران اصلاً مورد توجه نیست."
حداقل دانشآموزان ضعیف را حذف نکنید
به نظر میرسد در حالی که زمان از دست رفته آموزش و جبران آن جزو دغدغههای مسئولان نیست و حتی برنامهای برای جبران ضعف یادگیری دانشآموزان از سوی آموزش و پرورش شهر تهران برنامهریزی نشده است، حداقل انتظار این است که مدیران آموزش و پرورش تهران، مدیران مدارس دولتی عادی و مناطق آموزش و پرورش را ملزم به ثبت نام از تمام دانشآموزان، حتی با نمرات ضعیف، کنند؛ نه اینکه برای آمارسازی صوری از عملکرد موفق مناطق آموزش و پرورش، از ثبت نام این دانشآموزان ممانعت کرده و مدیران مدارس دولتی صراحتاً اسم و آدرس مدارس غیردولتی را برای ثبت نام به والدین دانشآموزان ضعیف بدهند!"
ادارات را ملزم به تعطیلی کنید
برخی کارشناسان معتقدند که به جای تعطیلی آموزش غیرحضوری که تنها فرصتهای محدود یادگیری دانشآموزان را نیز از بین میبرد، بهتر است مصرف انرژی در بخشهای دیگر مدیریت شود. به عنوان مثال، ادارات و بخشهای غیردولتی که در روزهای تعطیلی نیز فعال هستند و کارمندان ملزم به حضور در محیط کارند، باید تعطیل شوند. مصرف برق و سوخت در این بخشها به مراتب بیشتر از مصرف اندک مدارسی است که در روزهای غیرحضوری شاهد حضور معلمان هستند.
در شرایطی که بحران انرژی ادامه دارد، ضروری است مسئولان راهحلهایی اتخاذ کنند که ضمن مدیریت مصرف انرژی، کمترین آسیب را به نظام آموزشی وارد کند. تعطیلی آموزش، حتی به صورت غیرحضوری، نمیتواند راهحلی پایدار باشد و نیاز به بازنگری فوری در این تصمیمات احساس میشود.
انتهای پیام/