"مدارس سمپاد" فشار روانی دیوانه‌‌وار برای موفقیتی محتمل!

اقتصاد ایران: در بازدید خبرنگاران از ۲ مدرسه مطرح و برجسته "سمپاد" در شهر تهران، برنامه‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی این مدارس توضیح داده شد؛ دانش‌آموزانی که می‌گویند "تقریباً تمام زندگی‌ ما به درس خلاصه شده اما شیرینی موفقیت در پایان این مسیر در انتظارمان است!"

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی پرورش و استعدادهای درخشان با طراحی الگوی تربیتی و 14 مولفه اثرگذاری، به دنبال تربیت دانش‌آموزان سمپادی است که بتوانند در آینده نیازهای کشور را برطرف کنند.

دانش‌آموزان سمپاد طی 6 سال تحصیل در این مدارس، 25 شایستگی در 3 حوزه دانش، مهارت، نگرش و منش شخصیتی کسب می‌کنند و توانایی کار گروهی و تیمی را نیز به دست می‌آورند.

هدف از این تربیت، ایفای نقش دانش‌آموزان سمپاد در سه حوزه کلیدی حل مسائل بنیادی کشور، کمک به مدیریت تحول برای توسعه پایدار و ایفای نقش حلقه میانی است.

در همین راستا، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تاریخ 16 بهمن 1403، تور بازدیدی از مدارس سمپاد برای خبرنگاران برگزار کرد تا از نزدیک با فعالیت‌ها و دستاوردهای این مدارس آشنا شوند.

این گزارش به توصیف بازدید خبرنگاران از دو دبیرستان سمپاد، علامه حلی سه و فرزانگان سه می‌پردازد.

مقصد نخست دبیرستان علامه حلی 3 است؛ این دبیرستان در شمالی‌ترین نقطه تهران در منطقه نیاوران واقع شده و دارای حیاط بزرگ و نمایی رو به کوه است.

در بدو ورود خبرنگاران، عناوین جالب سالن‌های مدرسه مانند "باشگاه مغز" و "باشگاه خنده" جلب توجه می‌کرد.

خبرنگاران پس از ورود به مدرسه، به دفتر مدیریت راهنمایی شدند. در حالیکه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور داشتند، خبرنگاران از سالن مدرسه عبور کردند و با نام‌های جالب توجه برخی از سالن‌ها مانند "باشگاه مغز" و "باشگاه خنده" روبرو شدند.

مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , دانش‌آموزان ,

در سالن مدیریت مدرسه علاوه بر مدیر مدرسه علامه حلی سه جمعی از معاونان منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران از جمله مولایی معاون آموزش متوسطه منطقه حضور دارند.

متاسفانه در جریان بازدید خبرنگاران از دبیرستان علامه حلی 3، فرصتی برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان و بازدید از امکانات مدرسه فراهم نشد.

محمدرضا دهرویه؛ مدیر مدرسه متوسطه اول و دوم علامه حلی سه است.

فرصت کارهای تربیتی در دوره متوسطه اول

مدیر مدرسه متوسطه اول و دوم علامه حلی سه درباره فعالیت های این مدرسه گفت: در مدارس دور اول متوسطه، به دلیل عدم وجود دغدغه و استرس امتحانات نهایی و کنکور، فضای بیشتری برای کارهای فوق برنامه فرا مدرسه‌ای و فرا کتابی در حوزه‌های پژوهشی، تربیتی و... وجود دارد.

در دوره دوم متوسطه، به دلیل درگیری دانش‌آموزان با برنامه‌های کنکور و درس، مجال کمتری برای انجام کارهای اضافی وجود دارد.

دهرویه گفت: تلاش داریم تا تربیت تمام ساحتی را در مدرسه موفق کنیم و علاوه بر تمرکز بر درس و المپیاد به جنبه‌های تربیتی هم تأکید کنیم. یکی از اقدامات خاص مدرسه، برگزاری سوگواره شعر فاطمی است که با مشارکت دانش‌آموزان و مدارس دیگر منطقه برگزار می‌شود و به عنوان تابلوی مدارس سمپاد منطقه یک شناخته می‌شود. تمام مراحل این برنامه، از طراحی پوستر و کلیپ گرفته تا اجرای سوگواره، توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود. حدود 60 نفر از دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم درگیر این پروژه بودند.

دانش‌آموزی که فقط در المپیک مدرسه دیده شد

مدیر دبیرستان علامه حلی سه بیان کرد: المپیک مدرسه، با 36 رشته در چهار حوزه ورزشی، فرهنگی، مهارتی و تفریحی از دیگر اقدامات خاص مدرسه است که باعث دیده شدن دانش‌آموزان با استعدادهای مختلف می‌شود.

در المپیک مدرسه، هر کلاس موظف به تشکیل یک تیم و شرکت در یکی از رشته‌های مسابقات است و هیچ دانش‌آموزی نمی‌تواند از شرکت در آن امتناع کند. برای مثال، دانش‌آموزی که از نظر درسی کاملاً معمولی است و نمره‌ 18 دارد و در ورزش هم ضعیف است، در مسابقهٔ کاپ و چین برای کلاس خود مدال طلا کسب کرد. همکلاسی‌هایش او را روی شانه‌های خود گذاشتند و دور مدرسه چرخاندند. این دانش‌آموز که در هیچ جای دیگری دیده نمی‌شد، در این مسابقات فرصت بروز استعداد خود را یافت.

وی ادامه داد: بخش مهارتی‌ هم داریم که رشته‌های جذابی همچون پنچرگیری، اتو کردن لباس، واکس زدن، دریل‌کاری، برق کاری و... دارد.

20 میلیون تومان برای اردوی دانش‌آموزی

به هر کلاس برنده در المپیاد مدرسه، مبلغ 20 میلیون تومان به عنوان کمک هزینه اردوی دانش‌آموزی تعلق گرفت. دانش‌آموزان خودشان مقصد اردو را انتخاب می‌کنند؛ برای مثال، امسال اردوی اوپارک را برگزیدند.

دهرویه بیان کرد: پویش بغل دستی که از 9 سال پیش آغاز شده، با هدف کمک به دانش‌آموزان ضعیف‌تر، به طرح کلی سمپاد در کشور به نام همیار سمپاد تبدیل شده است.

همیار سمپاد برای کمک به سایر مدارس

همیار سمپاد در دوران کرونا و پس از آن، با هدف کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم، در حال اجرا است و به عنوان الگویی برای سایر مدارس سمپاد در کشور تبدیل شده است.

مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , دانش‌آموزان ,

در ادامه، طرح خواهرخواندگی بین مدارس منطقه 1 تهران و مدارس استان سیستان و  بلوچستان رقم خورد. مدرسه ما نیز مدرسه شبانه‌روزی توحید در منطقه مرزی کورین نصرت‌آباد بلوچستان را انتخاب کرد و بنده 6 بار به این منطقه سفر کردم و هربار با تعدادی از اساتید و دو بار نیز با گروهی از دانش‌آموزان با ما همراه شدند، دانش‌آموزانی که عموماً تصور می‌شود فقط به درس اهمیت می‌دهند، با حضور خود در این سفرها نشان دادند که به مسائل اجتماعی نیز توجه دارند.

دانش‌آموزان مدرسه علامه حلی 3 با حضور در مدرسه شبانه‌روزی توحید، برای دانش‌آموزان آنجا کارگاه‌های آموزشی برگزار کردند و لوازمی مانند کفش و لوازم‌التحریر به آنها اهدا کردند. همچنین بخشی ساختمان مدرسه را نقاشی و بازسازی کردند.

مدیر دبیرستان علامه حلی سه بیان کرد: در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دبیرستان علامه حلی 3 اقدام به تأسیس «مدرسه جهان اسلام» کرد. این مدرسه کاملاً مجازی و به زبان انگلیسی بود و 60 دانش‌آموز دختر و پسر از 6 کشور جهان (عراق، سوریه، ایران، لبنان، افغانستان، پاکستان و هند) به مدت دو ماه (آبان و آذر 1399) در آن شرکت داشتند.

مدرسه جهان اسلام شامل 6 رویداد بود که در آن‌ها دانش‌آموزان فعالیت‌های میان‌رشته‌ای برای آشنایی با یکدیگر انجام می‌دادند. محور اصلی این برنامه، آشنایی دانش‌آموزان با منطقهٔ خاورمیانه، موضوع داعش، حضور آمریکا در خاورمیانه و دخالت‌های آن بود.

دهرویه مطرح کرد: در دبیرستان دوره متوسطه دوم نیز فعالیت‌های دیگری انجام شد. دانش‌آموزان یک ربات در پیام‌رسان بله به نام «جزوه سرا» راه‌اندازی کردند که بهترین جزوه‌های آموزشی در آنجا قرار داده می‌شود و هر دانش‌آموزی از سراسر کشور می‌تواند از این جزوه‌ها بهره ببرد. این ربات توسط یکی از دانش‌آموزان رشته المپیاد کامپیوتر طراحی و ایجاد شده است. برای دسترسی به این جزوه‌ها می‌توانید به آدرس @jozvesarabot مراجعه کنید.

در بخش دیگری از این بازدید، مدیر دبیرستان علامه حلی 3 به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

معدل کمتر از 15 و اخراج از مدرسه

یکی از پرسش‌های مطرح شده دربارهٔ قوانین و معیارهای اخراج دانش‌آموزان از مدارس سمپاد بود. دهرویه در پاسخ به این پرسش گفت: دانش‌آموزان برای ماندن در مدرسه سمپاد باید حداقل معدل 15 داشته باشند و نمرهٔ هیچ یک از دروسشان کمتر از 10 نباشد. در صورتی که دانش‌آموزی این شرایط را نداشته باشد، از مدرسه اخراج می‌شود و دیگر نمی‌تواند به مدرسه بازگردد، مگر اینکه برای ورود به پایهٔ دهم مجدداً در آزمون ورودی شرکت کند و قبول شود.

مدیر مدرسه افزود: برای دانش‌آموزانی که شرایط ویژه‌ای دارند (برای مثال، اتفاق ناگواری برایشان رخ داده است)، معمولاً چند ماه قبل از اخراج به آنها اطلاع داده می‌شود.در این موارد، کمیسیون سازمان سمپاد تشکیل جلسه می‌دهد و پس از بررسی شرایط، تصمیم‌گیری می‌کند. ممکن است به دانش‌آموز فرصتی داده شود تا نمرات خود را بهبود ببخشد و معدلش را به حد نصاب برساند.

دهرویه همچنین به مشکلی که سال گذشته برای برخی از دانش‌آموزان پیش آمده بود، اشاره کرد و گفت: سال گذشته، تعدادی از دانش‌آموزان معدلی بین 14 و 15 داشتند. دلیل پایین بودن معدل آنها، سختگیری دبیران در نمرات مستمر کلاسی بود. دبیران انتظارات بیشتری از دانش‌آموزان سمپاد داشتند و به همین دلیل نمرات مستمر آنها پایین بود، در حالی که نمرات برگهٔ امتحاناتشان خوب بود.در نهایت، کمیسیون تصمیم گرفت که از این دانش‌آموزان مجدداً امتحان گرفته شود و در صورتی که معدل آنها به 15 برسد، بتوانند به تحصیل خود در سمپاد ادامه دهند.

از هیچ تلاشی برای حمایت از مدارس سمپاد دریغ نمی‌کنیم

مولایی، معاون آموزش متوسطه منطقه یک نیز در ادامه بازدید خبرنگاران از دبیرستان علامه حلی 3، ضمن ابراز ارادت به دانش‌آموزان مدارس سمپاد و اشاره به تحصیل فرزندان خود در این مدارس گفت: دانش‌آموزان سمپاد جایگاه بسیار حساسی دارند و اگر به درستی آموزش ببینند، می‌توانند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور ایفا کنند.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت از این مدارس افزود: ما در منطقه یک وظایف خود را در این زمینه انجام می‌دهیم و از هیچ تلاشی برای حمایت از مدارس سمپاد دریغ نمی‌کنیم.

وی در ادامه به سطح علمی بالای مدارس منطقه یک اشاره کرد و گفت: رقابت با مدارس برتر غیردولتی در این منطقه دشوار است اما مدارس دولتی ما نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته‌اند و مدارس سمپاد نیز سرآمد مدارس منطقه هستند.

مقصد دوم خبرنگاران به سمت دبیرستان فرزانگان سه در حوالی شرق تهران یعنی خیابان ایران بود.

دبیرستان فرزانگان 3 در مقطع متوسطه اول فعالیت می‌کند و دارای ساختمانی نوساز است. به گفته مدیر مدرسه، این بنا توسط خیر ایرانی مقیم آلمان، آقای سیاوش زرازوند، ساخته شده است.

مدیر مدرسه خانم دهنادی است.

مدرسه نوساز به سمپادی‌ها اختصاص یافت!

نکته جالب توجه درباره این مدرسه آن است که پیش از ساخت مجدد، به عنوان یک مدرسه دولتی عادی فعالیت می‌کرد. پس از تخریب و بازسازی کامل و ساخت ساختمانی جدید، این مکان به مدارس سمپاد اختصاص یافت!

در این مدرسه نمایشگاهی از آثار پژوهشی دانش‌آموزان برپا بود که الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز از این نمایشگاه بازدید داشت.

مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , دانش‌آموزان ,

خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه با تعدادی از دانش‌آموزان صحبت کردند و نظر آنها را در مورد انتخاب مدارس سمپاد پرسیدند. دانش‌آموزان دلایل مختلفی از جمله تعریف زیاد مدارس سمپاد، رتبه‌های برتر کنکور، تشویق والدین و امکانات و جو بهتر مدارس سمپاد را برای انتخاب این مدارس ذکر کردند.

نکته جالب این است که اکثر دانش‌آموزان برای قبولی در آزمون ورودی مدارس سمپاد به کلاس‌های کمک آموزشی و تست‌زنی موسسات خصوصی رفته بودند.

چرا دانش‌آموزان سمپاد را انتخاب کردند؟

در ادامه، گزیده‌ای از صحبت‌های دانش‌آموزان پایه نهم و هشتم این مدرسه ارائه می‌شود:

زهرا دهقانی دانش‌آموز پایه نهم درباره دلیل انتخاب مدارس سمپاد گفت: تعریف زیاد معلمان و دوستانم از  مدارس سمپاد و تشویق والدین از جمله دلایل انتخاب این مدرسه بود. برای قبولی در آزمون سمپاد، در کلاس‌های آمادگی شرکت و تلاش زیادی کردم.

او درباره تفاوت مدارس سمپاد با مدارس عادی بیان کرد: در دوره ابتدایی در مدرسه دولتی عادی بودم و الان که به سمپاد آمدم معتقدم اصلا قابل قیاس نیست و جو خیلی بهتری را شاهد هستیم. معتقدم مدرسه سمپاد قطعا یکی از سکوهای پرتاب ما به سمت موفقیت است. فشار درسی زیاد است اما به نسبت موفقیتی که در آینده خواهیم داشت و اهدافی که داریم، قابل تحمل است.

زهرا تصمیم دارد که در ادامه رشته تجربی را برای تحصیل انتخاب کند.

کلاس تست و کتاب کمک آموزشی برای قبولی در سمپاد

رخساره دانش‌آموز پایه نهم درباره دلیل انتخاب مدارس سمپاد گفت: تشویق والدین و تمایل به تحصیل در مدرسه‌ای با تمرکز بیشتر روی درس و پژوهش دلیل انتخاب سمپاد بود. برای قبولی در آزمون سمپاد، تلاش زیادی کردم، خیلی تست زدم و کتاب کمک درسی خواندم در کلاس‌های آمادگی شرکت کردم.

وی درباره تفاوت مدارس سمپاد با مدارس عادی عنوان کرد: اگر به مدرسه سمپاد نیامده بودم، به احتمال زیاد به یک مدرسه غیردولتی می‌رفتم؛ چرا که مدارس دولتی تمرکز کافی روی درس ندارند. مدرسه سمپاد از همان ابتدا دانش‌آموزان را برای دانشمند شدن پرورش می‌دهد و بر آموزش و پژوهش تأکید ویژه‌ای دارد؛ با این حال، باید صادقانه بگویم که حجم درس‌ها در مدارس سمپاد بسیار زیاد و فشار درسی سنگین است. ساعت تعطیلی مدرسه 14.20 است و با اینکه مسیر من تا مدرسه نزدیک است، برخی از دوستانم از راه دور می‌آیند و شاید دو ساعت در راه باشند که واقعاً با کمبود خواب مواجه می‌شوند.

این دانش‌آموز ادامه داد: به طور میانگین روزی 4 تا 5 ساعت درس می‌خوانم و امتحانات هم فشرده و زیاد هستند. علاوه بر این، ما آزمون‌های پایش هم داریم و توقعات معلمان از دانش‌آموزان بسیار بالاست که همین موضوع باعث فشار روانی زیادی می‌شود و تقریباً تمام زندگی‌ام به درس خلاصه شده است. با این وجود، معتقدم شیرینی موفقیتی که در پایان این مسیر در انتظارم است، ارزش این سختی‌ها را دارد چرا که در نهایت به آرزویم که پزشک شدن است، می‌رسم.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف مدارس سمپاد، کم‌رنگ بودن جنبه‌های فرهنگی و پرورشی است؛ ای کاش می‌توانستند به همه ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان در کنار بعد علمی آنها توجه کنند و سایر استعدادهای دانش‌آموزان مانند استعدادهای ورزشی یا هنری را نیز شناسایی و پرورش دهند.

فشار درسی بالا در مدارس سمپاد

ریحانه، دانش‌آموز پایه نهم در مورد تجربه‌ خود از تحصیل در مدارس سمپاد و چالش‌های آن گفت: در خانواده‌مان دانش‌آموز سمپادی داشتیم. خواهرم در مدرسه سمپاد درس خوانده است. برای قبولی در آزمون سمپاد کلاس نرفتم. دو هفته مانده به آزمون، امتحانات پایه ششم تمام شد و من در این دو هفته فیلم‌های آموزشی تماشا کردم و تست زدم و بعد در آزمون شرکت کردم.

وی بیان کرد: خواهرم که دانش‌آموز مدرسه فرزانگان یک بود، الان دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه شاهد است.

این دانش آموز گفت: معتقدم زندگی‌ام به دو بخش قبل از حضور در مدارس سمپاد و بعد از آن تقسیم می‌شود. سمپاد تأثیر زیادی روی شخصیت، درس خواندن و امید به آینده‌ام داشته. شاید در بقیه مدارس اینطور نباشد. فشار درسی خیلی زیاد است و گاهی اوقات از حد تحمل خارج می‌شود اما ارزشش را دارد. دانش‌آموزان قبل از ورود به سمپاد باید خوب فکر کنند و ببینند که آیا می‌توانند شبانه‌روز درس بخوانند یا نه.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دانش‌آموزان در جمع خودشان از فشار درس‌ها گلایه می‌کنند و شکایت دارند اما باز هم اگر بخواهیم انتخاب کنیم، مدرسه سمپاد را انتخاب می‌کنیم.

ریحانه درباره این موضوع که آیا دانش‌آموزان مدرسه به مهاجرت فکر می‌کنند، گفت: بله! برخی از دانش‌آموزان به این موضوع فکر می‌کنند اما بین همه رایج نیست. مثلاً در کلاس ما حدود 40 درصد به مهاجرت فکر می‌کنند و دلیلشان این است که به دنبال تحصیلات عالی هستند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ