تقسیم سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر در روز نرسیدن قاتل‌ و وحشی

اقتصاد ایران: نهمین روز جشنواره فیلم فجر هم دوباره برنامه اعلام نامزدها تغییر کرد هم خبرنگاران با «قاتل و وحشی» روبرو نشدند و از طرفی دیگر «شاه نقش» را با رضا رویگری دیدند و «۱۹۶۸» و «فریاد» هم نتوانست مخاطبان را مثلِ همیشه در سالن نمایش فیلم نگه دارد.

- اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم ـ برنامه پلاتو؛ مجتبی برزگر: جشنواره فیلم فجر در روز نهم خود همچنان داغ و پرهیجان ادامه دارد. در این روز، سه فیلم سینمایی مهم به نمایش در می‌آید که نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرده‌اند: "شاه نقش"، "1968" و "فریاد!". در این گزارش، به مرور فیلم‌ها و حواشی آن‌ها می‌پردازیم.

شاه نقش: تلاشی برای زنده کردن نوستالژی سینمایی

فیلم "شاه نقش" به کارگردانی شاهد احمدلو و با بازی بهرنگ علوی، هومن برق‌نورد و سیروس میمنت، تماشاگران را به سال‌های دور سینمای ایران برده و خاطراتی نوستالژیک را برای علاقه‌مندان به سینما زنده کرد. این فیلم در ژانر درام ساخته شده و تلاش داشت تا با استفاده از حس نوستالژی، تماشاگران را به تماشای خود جذب کند، اما به نظر می‌رسد در این زمینه چندان موفق نبوده است.

شاهد احمدلو کارگردان فیلم در مقابل دوربین پلاتو قرار گرفت و به این نکته اشاره کرد: فیلم "شاه نقش" ادای دینی به تمامی آثار سینمایی است که ما را عاشق سینما کرده‌اند.» او تأکید کرد که: این فیلم برای فیلم‌بازها و عاشقان واقعی سینماست، کسانی که ریشه‌ای به سینما علاقه‌مند شده‌اند.

سیروس میمنت، بازیگر فیلم "شاه نقش" خاطرنشان کرد: «این فیلم نه تنها داستانی جداگانه را دنبال می‌کند، بلکه به نوعی به افرادی اشاره دارد که تمام زندگی و جوانی خود را به عشق سینما سپرده‌اند، اما به جایی که آرزو داشتند، نرسیده‌اند.»

بهرنگ علوی در گفت‌وگو با پلاتو تأکید کرد: «در این فیلم، ما تلاش کردیم تا ادای احترامی به بزرگان سینما داشته باشیم. حضور پیشکسوتانی همچون محمد متوسلانی، رضا رویگری و عنایت‌الله بخشی در فیلم، برای ما برکت و ارزشمند است.»

مینا وحید، دیگر بازیگر این فیلم، در پاسخ به سؤال برنامه پلاتو درباره پیام نوستالژیک فیلم، گفت: «سینمای نوستالژیک پیام خاصی برای مخاطبان دارد و شاید این پیام این باشد که وارد سینما نشوند، چرا که سینما امروز دیگر آن جذابیت و اصالت گذشته را ندارد.»

نسیم ادبی نیز بر این نکته تأکید کرد که افراد عاشق سینما به حق خود در این صنعت نرسیده‌اند و سینما باید بیشتر به آن‌ها توجه کند.

ادای احترام به کسانی که نادیده گرفته شدند

علی قائم‌مقامی، تهیه‌کننده فیلم، در پاسخ به این سؤال که با این فیلم قصد ادای احترام به چه کسانی را داشته است، گفت: «ما در این فیلم می‌خواستیم به کسانی که سال‌ها در سینما زحمت کشیده‌اند و هیچ وقت دیده نشده‌اند، ادای احترام کنیم. این افراد معمولاً به عنوان هنرور و یا "کتک‌خورهای" سینما شناخته می‌شوند، اما هیچ‌گاه جایگاه واقعی خود را نیافته‌اند.»

"1968"؛ درام فوتبالی با چالش‌های فنی و دیدگاه ملی

فیلم سینمایی "1968" که در دومین سانس روز نهم جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، روایتگر یک بازی تاریخی فوتبال ایران مقابل رژیم صهیونیستی است. این فیلم که در فضایی دراماتیک و با حال و هوای فوتبالی ساخته شده، تلاش دارد تا یک رویداد مهم ورزشی را از دیدگاه ملی و اجتماعی به تصویر بکشد.

با وجود جذابیت روایت فیلم، اما در نشست خبری آن، بسیاری از اهالی رسانه به ضعف‌های فنی آن اشاره کردند. اشکالاتی همچون مشکلات در تدوین، اصلاح رنگ و نور، که به گفته عوامل فیلم، به دلیل عجله در تحویل فیلم برای حضور در جشنواره به وجود آمده است.

امیر نوروزی، بازیگر فیلم در مقابل دوربین پلاتو قرار گرفت و گفت: «این فیلم یک فضای جدی‌تری دارد و در ژانر دیگری ساخته شده است. تلاش کردیم تا آن را به جشنواره برسانیم، اما به نظر من شاید نیاز به زمان بیشتری داشت تا پس از تولید و انجام ویژوآل افکت‌ها و اصلاحات دیگر، به کیفیت مطلوب برسد.»

ایرج محمدی، تهیه‌کننده فیلم نیز در ادامه به اهمیت بازی‌های تاریخی ایران اشاره کرد و افزود: «برای من چیزی که در این فیلمنامه جذاب بود، به ویژه بازی ایران با اسرائیل و سپس بازی ایران و استرالیا بود. این دو بازی نقش بسیار مهمی در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران داشته‌اند.»

امیرمهدی پوروزیری، کارگردان فیلم، نیز در توضیح بیشتر درباره نگاه ملی خود به این پروژه گفت: «برای من، مهم‌ترین نکته در این فیلم، ملی بودن آن است. این یک اثر ملی است و در شرایطی که ممکن است کشورمان هدف نگاه‌های منفی قرار گیرد، این فیلم برای من و همه ما به نوعی ادای احترام به وطن و تاریخ ملی‌مان است.»

فیلم "فریاد"؛ نقد اجتماعی با نگاه امیدبخش

محمدرضا اردلان، کارگردان فیلم سینمایی "فریاد"، در آخرین سانس روز نهم جشنواره فیلم فجر به برج میلاد آمد تا اثر خود را برای تماشاگران به نمایش بگذارد. این فیلم، همانطور که از نام آن پیداست، نگاهی نقادانه به مسائل اجتماعی دارد و به دلیل مضمون تلخ خود ممکن است برچسب "فیلمی با فضای تاریک" دریافت کند.

با این حال، اردلان در نشست خبری فیلم به صراحت تلخ بودن فیلمش را رد کرد و تأکید کرد که پایان‌بندی فیلم به‌طور عمدی با پیام‌های امیدبخشی همراه است.

محمدرضا اردلان در پاسخ به سوالی درباره پیامی که از طریق فیلم "فریاد" قصد داشت به مخاطبان منتقل کند، اظهار داشت: «این فیلم داستان‌گویی است که در نهایت به مفهومی خاص می‌رسد. نمی‌توان از قصه‌گویی صرفاً برای انتقال مفهوم عبور کرد؛ زیرا در این مدیوم سینماست که مفاهیم شکل می‌گیرند. این خود مدیوم سینماست که در تلاش است تا معنا را به مخاطب منتقل کند.»

مهرداد ضیایی، بازیگر فیلم، نیز در پاسخ به سوالی درباره پیام فیلم گفت: «قصه "فریاد" داستان زوال است. فضایی که ما در آن، آدم‌های گذشته و تصویری از یک ارباب و بزرگی‌های توخالی را می‌بینیم. داستان درباره پسر بچه‌ای است که از همه جا رانده شده و وارد دنیای ارباب‌ها می‌شود و اضمحلال آن را از گذشته به امروز منتقل می‌کند. به نوعی، می‌توان گفت این فیلم نگاه نسل جوان به اضمحلال گذشته است و شاید بتوان آن را قصه‌ای از مدرنیته دانست.»

گزارش خبری از حواشی و اخبار جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر در کنار نمایش فیلم‌ها و رقابت‌های سینمایی، شاهد برخی تغییرات و حواشی بود که توجه بسیاری از اهالی رسانه را جلب کرد.

تعویق اعلام نامزدها به دلیل کسالت یکی از داوران

براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، قرار بود اسامی نامزدهای جشنواره امروز اعلام شود؛ اما به دلیل کسالت یکی از اعضای هیئت داوران و عدم تکمیل فرایند جمع‌بندی، اعلام نامزدها به فردا موکول شد. این تأخیر در اعلام نتایج، سوالات و گمانه‌زنی‌هایی را درباره روند تصمیم‌گیری و چالش‌های موجود در هیئت داوران برانگیخت.

خروج بهرام رادان از هیئت داوران و شائبه‌های اختلافات در هیئت داوری

یکی از مهم‌ترین حواشی امروز، خروج ناگهانی بهرام رادان از ترکیب هیئت داوران جشنواره بود. این اتفاق موجب بروز شائبه‌هایی در خصوص اختلافات احتمالی بین داوران جشنواره شد که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. این موضوع باعث شد تا توجه بیشتری به فضای پشت پرده داوری‌ها جلب شود.

انتظار برای اکران فیلم "قاتل و وحشی"

با وجود پیش‌بینی‌هایی که حکایت از اکران فیلم سینمایی "قاتل و وحشی" برای اهالی رسانه داشت، این اتفاق رخ نداد. به نظر می‌رسد که این فیلم پس از پنج سال انتظار، قرار است به‌زودی و در شرایط متفاوتی رونمایی شود.

متناسب‌سازی فیلم‌ها برای ناشنوایان: گامی مثبت

در یک اقدام مثبت و ارزشمند، متناسب‌سازی فیلم‌ها برای ناشنوایان که از چند سال پیش آغاز شده، امسال نیز ادامه یافت. به‌ویژه، دو فیلم سینمایی به‌طور کامل متناسب‌سازی شده و در باغ کتاب به نمایش درآمدند. این اقدام نشان از توجه به نیازهای اجتماعی و گسترش دسترسی به فرهنگ و هنر برای تمامی افراد دارد.

امیر تهرانی، مسئول سینما اشاره در مقابل دوربین پلاتو قرار گرفت و به اکران چند فیلم اشاره کرد. وی گفت: «گلاره عباسی و دوستانشان دو فیلم "صدام" و "بازی رو بکش" را برای نمایش اکران کرده‌اند که چند روز پیش به نمایش درآمد. دیروز هم فیلم "صدام" در اینجا به نمایش گذاشته شد.»

ارزیابی فیلم‌های پربازدید و شانس‌های دریافت سیمرغ بلورین

تا این لحظه، 30 فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند و تنها دو فیلم دیگر باقی مانده‌اند: خدای جنگ و گوزن‌های اتوبان. اهالی رسانه و منتقدین که در طی این مدت به تماشای آثار پرداخته‌اند، شانس‌های دریافت سیمرغ بلورین را از نگاه خود بررسی کرده‌اند.

محمد محمدی، روزنامه‌نگار: شانس‌های خوب در بخش کارگردانی و بازیگری

محمد محمدی، روزنامه‌نگار، در ارزیابی خود از فیلم‌های جشنواره فجر اشاره کرد که زیبا صدایم کن یکی از بهترین آثار به نمایش درآمده بوده است. وی گفت: «این فیلم به‌ویژه از لحاظ کارگردانی و بازیگری مرد، می‌تواند کاندیدای سیمرغ بلورین باشد. امین حیایی در این فیلم یکی از بهترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشته است.»

احسان طهماسبی، منتقد و روزنامه‌نگار: شانس‌های برتر در بخش کارگردانی و فیلم‌نامه

احسان طهماسبی، منتقد سینما، به فیلم‌های بچه مردم و آقای صدرعاملی اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد این فیلم‌ها به‌ویژه در بخش‌های کارگردانی و بهترین فیلم، شانس‌های زیادی برای دریافت جوایز دارند. احتمال موفقیت آنها در جشنواره بسیار زیاد است.»

سحر قناعتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما: پیش‌بینی‌ها و شگفتی‌ها

سحر قناعتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در ارزیابی خود به فیلم‌هایی اشاره کرد که شانس دریافت سیمرغ را دارند. وی گفت: «فیلم‌هایی همچون موسی کلیم‌الله از ابراهیم حاتمی‌کیا، خدای جنگ و زیبا صدایم کن از جمله آثاری هستند که شانس بالایی برای دریافت سیمرغ دارند. بچه مردم به نظر من شگفتی‌ساز جشنواره بود و اشک هور نیز فیلمی قابل قبول بود. اگر بخواهیم به‌طور کلی بررسی کنیم، موسی کلیم‌الله بیشترین شانس را برای دریافت سیمرغ بلورین دارد.»

سیدجواد هاشمی، بازیگر و تهیه‌کننده: تحلیل شانس‌ها و ویژگی‌های فیلم‌ها

سیدجواد هاشمی، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان، نیز در ارزیابی خود از فیلم‌ها، به رها و ناتوردشت اشاره کرد و گفت: «فیلم رها فیلم خوبی بود. ناتوردشت به عنوان یک فیلم تمام‌عیار، هم اذیت می‌کرد و هم از نظر ساختاری بسیار خوب و خوش‌ساخت بود. صیاد هم فیلم تأثیرگذار و خوبی بود. هنوز خدای جنگ را ندیده‌ام، اما شنیده‌ام که فیلم خوبی است. زیبا صدایم کن فیلم ساده و صادقی بود که به اعتقاد من آقای صدرعاملی دین خود را به سینمای عاطفی اجتماعی و حتی نوجوان ادا کرده است.»

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ