بهزودی کارتسوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه قفل میشود
اقتصاد ایران: بیمه مرکزی به مالکان وسایلنقلیه فاقد بیمهنامه شخصثالث هشدار داده که کارتهای سوخت آنان به زودی و با گسترش زیرساخت های دیتایی و اتصال به شبکه ستاد حملونقل وسوخت، قفل خواهد شد و این افراد تا زمانی که برای وسیلهنقلیه خود بیمهنامه تهیه نکنند، امکان استفاده از کارتسوخت را نخواهند داشت. در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
ماده۴۸ قانون بیمه شخصثالث چه میگوید؟
یکی از مواردی که در قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایلنقلیه موتوری زمینی در مقابل شخصثالث تاکید شده است، موضوع همگانی شدن استفاده از بیمهنامهها برای تمامی دارندگان وسایلنقلیه موتوری زمینی است که برای حمایت از افراد در برابر حوادث رانندگی است.
این موضوع از آنجا اهمیت دارد که سالانه حدود ۲۰هزار نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند؛ سال گذشته ۲۰هزار و ۴۵ نفر قربانی این حوادث در کشور شدند و میزان مجروحان تصادفات نیز بیشاز ۳۹۱هزار نفر بود.
طبق آمار از ۱۳میلیون موتورسیکلت فعال در کشور، حدود ۱۱میلیون موتورسیکلت فاقد بیمهنامه شخصثالث هستند و در صورت بروز حوادث رانندگی، خسارات جبرانناپذیر جانی و مالی برای دارندگان این وسایل به وجود میآید.
همچنین یکمیلیون خودرو فاقد بیمهنامه شخصثالث در کشور وجود دارد که حدود ۳۰هزار دستگاه آنها تاکسی هستند. برای الزام این گروه از صاحبان وسایلنقلیه به تهیه بیمهنامه، قانونگذار پیشبینیهایی انجام داده است ازجمله اینکه در ماده ۴۸ قانون بیمه شخصثالث آمده است: ستاد مدیریت حملونقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارتسوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایلنقلیه فاقد بیمهنامه خودداری کند. البته به نظر می رسد که برای اجرای این بخش از قانون به زیرساخت های مناسب نیاز است و باید دستگاه های متولی از جمله بیمه مرکزی و ستاد مدیریت حملونقل و سوخت برای اتصال سامانههای خود به یگدیگر تعامل بیشتری داشته باشند.
لزوم تشکیل سامانه جامع حوادث رانندگی
مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی درباره ایجاد زیرساختهای مناسب در این دو بخش، با بیان اینکه مهمترین چالش کشور درخصوص فناوری اطلاعات، تبادل اطلاعات و دیتا میان دستگاههای مختلف است، اظهار کرد: بسیاری از دستگاههای کشور در سامانههای مربوط به خود و زیرمجموعههای شان بهترین امکانات را ایجاد کردهاند، ولی متاسفانه بستر مناسبی برای اتصال این دستگاهها با یکدیگر وجود ندارد. این مورد یکی از مهمترین اشکالات اطلاعاتی کشور است.
مهدی قمصریان با بیان اینکه از سال۹۵ براساس ماده۴۱ قانون بیمهنامه شخصثالث باید سامانه جامع حوادث رانندگی تشکیل شود و همه دستگاههای متولی ازجمله وزارت راه، اورژانس، بیمه، پلیس و ... تمامی اطلاعات خود درباره تصادفات را در این سامانه ثبت کنند، افزود: این قانون اردیبهشت سال ۹۵ تصویب شد اما بهرغم اینکه سامانه راهاندازی شده است ولی هیچگونه اطلاعاتی در آن وجود ندارد.
مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی درباره قطع سهمیه کارتسوخت افراد بدون بیمهنامه شخصثالث گفت: ماده۴۸ قانون بیمه شخصثالث مصوب سال ۹۵، ستاد حمل و سوخت را مکلف کرد که از شارژ و صدور کارتسوخت وسایلنقلیهای که فاقد بیمهنامه هستند، جلوگیری کند ولی همچنان این قانون به شکلی که باید اجرا نمیشود.
قمصریان تصریح داد: البته از ۲سال قبل این قانون برای وسایلنقلیه نفتوگازسوز اجرایی شده، ولی درباره بنزینسوزها نظر بر اجرای مرحلهبهمرحله آن بود که ابتدا با تاکسیها و وانتبارها شروع شد و از میان ۳۶۰هزار دستگاه تاکسی زرد و سبز (بدون احتساب تاکسیهای اینترنتی)، حدود ۳۰هزار تاکسی بیمه شخصثالث نداشتند. این آمار در تاکسیهای اینترنتی به مراتب بالاتر است.
وی بیان کرد: نزدیک به یکمیلیون وانتبار در کشور وجود دارد که کمتر از ۳۰۰هزار دستگاه بیمهنامه شخصثالث ندارند. درحالحاضر ستاد حملونقل سوخت، بیشاز ۲۰۰هزار کارتسوخت مربوط به این خودروها را باطل کرده است.
تکلیف ۴میلیون کارتسوخت موتورسیکلت مشخص نیست
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی تصریح کرد: ۱۳میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و از این تعداد حدود ۱۲میلیون احتمالا در حال تردد هستند و حدود یکمیلیون موتور نیز اسقاطی و از رده خارج است که از این تعداد موتورسیکلت، تنها کمتر از ۲میلیون بیمهنامه ثالث دارند.
وی تصریح کرد: به طور دقیق نمیتوان گفت چه تعداد از این ۱۲ میلیون موتورسیکلت کارتسوخت دارند ولی براساس برآوردها حدود ۶میلیون موتورسیکلت دارای کارتسوخت هستند.
قمصریان با اشاره به اینکه از ۲میلیون موتور سواری که بیمه شخصثالث دارند؛ ممکن است افرادی باشند که کارتسوخت نداشته باشند، اظهار کرد: اگر کارتسوخت این ۲میلیون بیمهنامهدار به سامانه متصل باشد، یعنی همچنان تکلیف کارتسوخت ۴میلیون دیگر مشخص نیست.
وی ادامه داد: به زودی زیرساختهای لازم برای اتصال دستگاههای مختلف متولی سوخت خودروها به یکدیگر ازجمله راهداری، ستاد مدیریت حملونقل و سوخت و بیمه مرکزی تکمیل خواهد شد و به محض اتمام آن، این قانون برای تمامی خودروها اجرایی میشود.
قمصریان با بیان اینکه در صورت نداشتن بیمهنامه، کارتسوخت وسایلنقلیهای که بیمهنامه ندارند بسته خواهد شد، تصریح کرد: البته بعد از تهیه بیمهنامه شخصثالث، کارتسوخت این وسایل دوباره متصل خواهد شد.