فرزین:بانک‎ها در اعطای تسهیلات خرد به مردم سخت‎گیری نکنند

اقتصاد ایران: رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات خرد به مردم از سوی شبکه بانکی تأکید کرد: نرخ مطالبات غیرجاری تسهیلات خرد بسیار پایین تر از تسهیلات کلان است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در پانزدهمین گردهمایی سالانه روسای موفق شعب، این گردهمایی را فرصتی مناسب برای مرور سیاست های نظام بانکی و فعالیت های آن خواند و گفت: دشوارترین فعالیت نظام بانکی، امور مرتبط با شعب است. برای مثل در روزهای تعطیل و در تمام حوادثی که رخ می دهد، کارکنان نظام بانکی و به ویژه شعب در محل کار خود حضور دارند و نسبت به خدمت رسانی به عموم مردم اقدام می کنند.

وی ادامه داد: از این منظر، شعب یکی ازموثرترین موسسات اقتصادی هستند. هر فرد از لحظه ای که متولد می شود تا لحظه مرگ با بانک و نظام بانکی سروکار دارد. لذا شعبه بانکها نمادی از وضعیت اقتصادی کشور و خدمت رسانی به فعالان اقتصادی است. بنابراین کارکنان شعب خط مقدم اقتصاد کشور محسوب می شوند و مردم چهره و تصویر نظام بانکی را در نوع خدمت رسانی و تعاملات کارکنان شعب می بینند. از این رو و به جهت آنکه کارکنان شعب با مردم در ارتباط هستند، آگاهی از نظرات کارکنان شعب بسیار حائز اهمیت است.  

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر دریافت بازخوردها و نظرات مشتریان درخصوص روسای شعب تصریح کرد: در حال حاضر روسای برتر و موفق شعب براساس نظر ما انتخاب می شوند. اما مناسب است که نظر مشتریان بانک ها نیز درباره شعب اخذ شود.

لزوم اعطای اختیارات به شعب در زمینه اعطای تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی عنوان کرد: یکی از موضوعات حائز اهمیت در قانون جدید بانک مرکزی، توزیع مناسب درآمد در جامعه است و در این باره رفتار نظام بانکی و نظام مالی در توزیع درآمد تأثیرگذار است. البته با نگاهی به برخورداری استان های مختلف از تسهیلات، می توان تفاوت میان آنها را درک کرد. 

وی خاطرنشان کرد: مطلوب است از سوی همکاران شبکه بانکی و بانک مرکزی، اختیارات بیشتری به استانها اعطا شود. در این زمینه انتقاداتی ها مبنی بر انتقال منابع استانها به شعب تهران عنوان می شود به ویژه درخصوص برخی بانک های خصوصی که در برخی استانها شعبه ندارند و اگر شعب محدودی نیز در استانها دارند، بیشتر سپرده های آنها تبدیل به تسهیلات نمی شود و تسهیلاتی در آن استان اعطا نمی شود.

 محمدرضا فرزین با بیان اینکه دلایل بسیاری در این باره وجود دارد، گفت: یکی از دلایل در این زمینه آن است که شعب استانها از اختیارات لازم برخوردار نیستند و شرکت های مستقر در استانها نیز برای دریافت تسهیلات به شعب تهران مراجعه می کنند. به همین دلیل نیز باید تلاش شود اختیارات لازم به شعب بانکها در استانها اعطا شود. برای مثال در صورتی که واحد تولیدی بزرگی در یک استان وجود دارد، باید بتواند نیازهای خود را در شعب آن استان تأمین کند و نیازی به دریافت تسهیلات و سپرده گذاری در شعب تهران نداشته باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که اقتصاد استان به واحدهای تولیدی خاصی وابسته است، باید شرایطی فراهم شود که منابع در استان باقی بماند و آن واحدهای تولیدی نسبت به عملیات بانکی در استان خود اعم از سپرده گذاری و دریافت تسهیلات اقدام کنند. البته در این باره درخواست کرده ام که معاونت سیاست گذاری پولی تصویری از این موضوع استخراج کند و راهکارهایی را در این باره ارائه شود. لذا این امر باید هم در نظارت بانک مرکزی جدی تر دنبال شود و هم در توسعه شعب نظام بانکی و اعظای اختیارات و درجه بندی شعب لحاظ شود.

افزایش سهم تسهیلات خرد منجر به گسترش شمولیت مالی شده است

رئیس هیأت عالی با بیان اینکه تسهیلات خرد در سالیان اخیر در نظام بانکی افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر سهم این تسهیلات از حدود 13 درصد به حدود 22 درصد افزایش یافته است. معتقدم تسهیلات خرد در افزایش رضایت مردمی تأثیرگذار است؛ چراکه علاوه بر بازرگانان، تجار و سرمایه داران که به واسطه دریافت تسهیلات کلان با شعب بانکها سروکار دارند، عامه مردم نیز با برای رفع نیازهای روزمره و نیازهای اساسی خود به شعب بانکها مراجعه می کنند.

فرزین با بیان اینکه افزایش سهم تسهیلات خرد در نظام بانکی منجر به افزایش شمولیت مالی در شبکه بانکی شده است، اظهار کرد: افزایش درجه شمولیت مالی نکته مثبتی است که محقق شده است. برای مثال در حال حاضر برای دریافت وام ازدواج در سراسر کشور، همه افراد بدون توجه به امتیاز خاصی می توانند به شعب مراجعه کنند و نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

وی افزود: البته صف وام ازدواج افزایش یافته بود، دغدغه ما کاهش صف وام ازدواج بود، لذا سقف اعتبار پیش بینی شده برای وام ازدواج با همکاری مجلس شورای اسلامی افزایش یافت. اما باید در نظر داشت که نفس اعطای وام ازدواج و تسهیلات خرد بسیار خوب و مطلوب است و به کاهش محرومیت در جامعه بسیار موثر است و شمولیت مالی را افزایش می دهد و جز اهداف بانک مرکزی است. 

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تضامین دریافتی از مراجعین تسهیلات خرد تأکید کرد: افرادی که به منظور دریافت تسهیلات خرد مانند وام ازدواج به شعب مراجعه می کنند، بعضاً دو یا سه ضامن از سوی شعب از متقاضی درخواست می شود. لازمه برطرف کردن بخشی از این مشکل، اعطای اختیارات بیشتر به شعب است. همانطور که در سلامت تسهیلات قابل مشاهده است، نرخ مطالبات غیرجاری تسهیلات خرد بسیار پایین تر از تسهیلات کلان است. 

دکتر فرزین یادآور شد: در بخشنامه ای که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، تأکید شده است که تسهیلات خرد می تواند با یک ضامن پرداخت شود. البته باید در نظر داشت که همواره در اعطای تسهیلات این امکان وجود دارد که فردی بدحساب باشد اما باید از استثناها عبور کرد. لذا نباید سخت گیری زیاد بر عموم مردم درخصوص دریافت تسهیلات خرد اعمال شود و باید سعی کنیم سرعت اعطای تسهیلات افزایش یابد. 

تسهیل گری در اعطای تسهیلات خرد را به فرهنگ شعب تبدیل کنید

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نوع برخورد روسای برتر و موفق شعب می تواند الگوی سایر شعب در استانها باشد.خطاب به روسای منتخب سراسرکشور گفت: ضروری است که تسهیل گری در زمینه اعطای تسهیلات خرد به یک فرهنگ در استان تبدیل شود و آن شعبه در استان مذکور به گونه ای شناخته شود که نیازهای مشروع و قانونی عموم مردم را به سرعت پاسخ می دهد.

وی درباره نظام پاداش شعب با توجه به تسهیلات خرد تأکید کرد: به مدیران بانک ها توصیه می کنم یکی از شاخص هایی که به عنوان پاداش در زمینه تسهیلات خرد برای شعب در نظر گرفته شود، توجه به تعداد تسهیلات گیرندگان در کنار مبلغ تسهیلات اعطایی است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اهمیت اعطای تسهیلات قرض الحسنه یادآور شد: در طرح ساماندهی صندوق های قرض الحسنه 3806 موسسه شناسایی شد و در سه دسته خرد، متوسط و بزرگ تقسیم بندی شدند. سرمایه عموم صندوق های قرض الحسنه زیر 100 میلیون تومان است و مشتریان بسیاری زیادی دارند و شبکه مویرگی تأمین مالی کشور در میان عموم مردم جامعه وجود دارد. معتقدم تأمین مالی از طریق شبکه قرض الحسنه کشور بسیار موثر است و بسیاری از بانکها نیز در زمینه قرض الحسنه فعال هستند و نیاز است به این نکته نیز توجه کنند. 

فرزین در پایان ضمن تأکید بر دریافت بازخوردها و نظرات کارکنان شعب بانکها، از روسای شعب و مدیران شبکه بانکی درخواست کرد تا 5 سیاستی را که موجب افزایش رضایت مردم از نظام بانکی می شود در قالب پیشنهاد برای وی ارسال کنند.

وی گفت:‌ پیشنهادات ارسالی تا یک ماه آینده این موارد بررسی می شود و از پیشنهادات برگزیده تقدیر به عمل می آید و تلاش می کنیم به سمت اجرایی شدن آنها حرکت کنیم.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ