۱۶۸ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی
اقتصاد ایران: معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۴.۷۵ درصد دانشآموزان دوره ابتدایی اتباع هستند، گفت: در کل دوره ابتدایی یعنی ۶ پایه تحصیلی ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر بازمانده از تحصیل داریم و ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از آنها با آغاز سال تحصیلی به مدارس جذب شدهاند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیم زاده امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: 438 هزار نفر از این دانشآموزان اتباع هستند که 4.75 درصد دانشآموزان دوره ابتدایی را تشکیل میدهند.
وی افزود: 6هزار و 47 کلاس داریم که تعداد جمعیت دانش آموزان آنها بیش از 40 نفر است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد بازماندگان از تحصیل خاطر نشان کرد: تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیلهای ما در کل دوره ابتدایی یعنی 6 پایه تحصیلی 168 هزار و 881 نفر است.
حکیم زاده تاکید کرد: بازماندگان از تحصیل پایه اول 71 هزار 61 نفر هستند.
وی خاطر نشان کرد: در دوره ابتدایی، تعداد کل دانشآموزان بازمانده از تحصیل شناساییشده به 76 هزار و 175 نفر میرسد و 24 هزار و 849 نفر از آنها با آغاز سال تحصیلی به مدارس جذب شدهاند. همچنین، برای شش سال تمام، حدود 15 هزار و 680 دانشآموز شناسایی و جذب کلاسهای درس شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از مجموع دانشآموزان بازمانده در پایه اول، آمارها نشان میدهد که حدود 100 هزار دانشآموز وضعیتشان پیگیری شده است. این اطلاعات در سامانهای مشخص ثبت شده و اقدامات اولیه برای شناسایی و جذب آنها انجام شده است. برخی از این دانشآموزان به مدارس بازگشتهاند و پیگیری وضعیت سایرین نیز ادامه دارد.
حکیم زاده ادامه داد: در معاونت آموزش ابتدایی، برنامههای ما بر اساس سه محور اصلی توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی، ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی، و تقویت هویت و احساس تعلق و ارزشمندی در دانشآموزان. برای هر یک از این اهداف برنامههای دقیقی تعریف شده است که جزئیات آنها در آینده ارائه خواهد شد.
وی افزود: در ارتباط با اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش، نقشه راه سند تهیه شده و دستورالعملهای مربوط به مدارس نیز تدوین شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تاکید کرد: هدف ما این است که با اجرای سند تحول، مدرسهای پویا و خلاق ایجاد کنیم که در آن دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت کنند. این مدرسه باید با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی و فناوریهای روز به پرورش تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله بپردازد.
حکیم زاده گفت: از نظر تربیتی نیز مدرسه باید محیطی صمیمی باشد که ارزشهای اسلامی و تعلق به هویت ملی را در دانشآموزان نهادینه کند. توجه به تربیت تمامساعتی دانشآموزان نیز یکی دیگر از اهداف ماست تا آنان بتوانند علاوه بر رشد علمی، در ابعاد اجتماعی و عاطفی نیز پیشرفت کنند.
وی یادآورشد: ویژگیهای آموزشی و تربیتی مورد نظر ما بر اساس گزارههایی استخراج شده است که رویکردهای اصلی ما را بیان میکند. تمامی ادارات مناطق آموزشوپرورش نسخهای از این برنامهها را دارند تا همگان بدانند مقصد نهایی چیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ا رویکردهای مهم ما توجه به خانوادهها به عنوان شرکای یادگیری است، بیان کرد: نقش تربیتی معلمین به عنوان الگوهای تأثیرگذار بر سلامت روانی آنان، ارتقاء شایستگی سواد پایه دانشآموزان، تقویت حس تعلق به مدرسه و ایجاد محیط مثبت یادگیری برای تمامی دانشآموزان است.
حکیم زاده خاطر نشان کرد: همچنین ترویج وفاق ملیت از طریق فعالیتهای کنونی و یادگیری مشارکتی نیز مدنظر قرار دارد تا صدای ذینفعان خصوصاً خود دانشآموزان شنیده شود؛ چراکه نسل امروز ویژگیها و نیازهای خاص خود را دارد.
ادامه دارد
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در راستای بهبود برنامههای آموزشی و ارتقاء کیفیت یادگیری کودکان، بر اهمیت مشارکت در فعالیتهای گروهی و رقابتی تأکید میکنیم. در دوره گذشته نیز بر این موضوع تأکید شد و در این دوره نیز به توسعه مدارس کارآمد و متناسب با نیازهای صنعتی توجه ویژهای داریم.
حکیم زاده یادآورشد: از جمله نکات حائز اهمیت، توجه به اقتضائات دوره کودکی و بهرهگیری از بسترهای مناسب مانند داستان، هنر، ادبیات، نمایش و بازی است. همچنین، ایجاد شبکهسازی نظاممند در اجتماعات یادگیری از دیگر اولویتهاست.
وی عنوان کرد: در این دوره برای نخستین بار شناسنامه جامع عملکردی برای دوره ابتدایی تدوین شده است که شامل تمامی شاخصهای کلیدی این دوره است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هدف ما این است که اطلاعات مربوط به نرخ تکرار پایه، نرخ ترک تحصیل، تعداد دانشآموزان جذبشده در سن 6 سالگی و تعداد بازماندگان را به تفکیک استانها و مناطق مختلف کشور جمعآوری کنیم تا بتوانیم برنامهریزی بهتری برای استانها انجام دهیم.
حکیم زاده بیان کرد: به همین منظور، تفاهمنامهای میان معاونتهای آموزش کل استانها طراحی شده است که نیازهای هر منطقه را شناسایی کرده و هدفمند به ارتقاء کیفیت شاخصها منجر شود. اطلاعات زمینهای نیز برای اولین بار به طور کامل در اختیار استانها قرار گرفته است.
وی افزود: لازم به ذکر است که پس از 2 سال تأمل در وزارتخانه و بازگشت مجدد به مسئولیتها، سعی کردهایم برنامههایی را تدوین کنیم که واقعاً قابلیت اجرا داشته باشند.
آموزش قرآن به معلمان با سابقه کمتر از 10 سال
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از برنامههای جدی ما توانمندسازی معلمان جدیدالورود است. همچنین طرحی داریم که هدف آن ارتقای توانمندیهای قرآنی آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی است. این طرح که در دوره قبل نیز اجرا شده بود، با پیگیری کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور مجدداً در چهار استان خراسان رضوی، سمنان، قزوین و زنجان برای معلمانی با سابقه کمتر از 10 سال پیادهسازی خواهد شد.
انتهای پیام/