پاسخ علی اوجی به همکاری با نرگس محمدی در فیلم «دست تنها»
اقتصاد ایران: علی اوجی به سؤالی درباره حضور نرگس محمدی در فیلم «دست تنها» که تهیهکننده اش است، پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «دست تنها» در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نشست خبری آن با حضور کارگردان اثر امیرحسین ثقفی، علی اوجی (تهیهکننده) و سایر عوامل آن برگزار شد.
علی اکبر ثقفی، تهیهکننده این فیلم گفت: وقتی متن امیرحسین ثقفی را خواندم، پسندیدم و تصمیم به ساخت کار گرفتم.
علی اوجی، تهیهکننده دیگر این فیلم نیز گفت: پیشتر با امیرحسین ثقفی کار کرده بودم و در یکی از مکالمات فهمیدم مجید مظفری چند ماهی است که راکورد خود را برای حضور در این فیلم سینمایی نگه داشته است. این گونه شد که تصمیم گرفتم در این کار حضور پیدا کنم.
ثقفی، کارگردان دست تنها گفت: در سینمای من انگیزهها بیشتر از بودجه کار میکنند و فیلمهایی که میسازم کمهزینه هستند. گروه ما کوچک بود اما با دل خود کار کردیم.
مجید مظفری، بازیگر این اثر سینمایی خاطرنشان کرد: خانواده ثقفی را از 30 سال پیش میشناسم. خاطرم هست روزی در دفتر پدر او فیلمنامه ای به به من دادند که اسمش کوچه ژاپنیها بود. وقتی آن را خواندم متوجه شدم که به کاراکتر من بسیار نزدیک است و انگار برای من نوشته شده است. همیشه تلاش میکنم در نقشهای متفاوتی حضور داشته باشم و زمانی که فیلم «دست تنها» به من پیشنهاد شد، بدون اینکه فکر کنم آن را پذیرفتم.
ثقفی خاطرنشان کرد: زمان فیلمسازی بهدنبال پیام نمیگردم؛ سینما برای من جوششی است، نه پویشی و اخلاق برایم اهمیت بسیار زیادی دارد.
نرگس محمدی، بازیگر این فیلم سینمایی به تجربه حضورش در این فیلم اشاره کرد و گفت: قبل از کار کردن من در این پروژه سینمایی، همسرم، علی اوجی در «کوچه ژاپنیها» با عوامل این فیلم همراه بود. من از این طریق با گروه آشنا شدم و بعد به کار پیوستم.
علی اوجی، به سؤالی درباره حضور نرگس محمدی در فیلم پاسخ داد و گفت: اگر کارگردانی نرگس محمدی را برای بازی پیشنهاد دهد، من از این ماجرا استقبال میکنم، اما اینطور نیست که حضور او را به کسی تحمیل کنم؛ به هیچ وجه او را برای حضور در این فیلم پیشنهاد نکردم.
شکیب شجره، دیگر بازیگر این فیلم هم درباره حضور خود در این فیلم گفت: زمانی که علی اوجی با من تماس گرفت و گفت فیلمنامه برای امیرحسین ثقفی است، بسیار خوشحال شدم و برای همکاری به دفتر او رفتم. زمانی که درباره نقش شنیدم، غرق در آن شدم. تلاش من در بازیگری این است که هویتی از کاراکتر درون خود بسازم که دیگر شکیب شجره رنگ ببازد و مثل نی توخالی اجازه بدهم که نقش در من بدمد.
وی اضافه کرد: برای نزدیک شدن به نقش بعد از دریافت لباسها شروع به کار پشت بازار سید اسماعیل کردم؛ حدود پانزده کیلو از وزنم نیز کم شد و رفته رفته به کاراکتر نزدیک و نزدیک شدم.
امیرحسین ثقفی درباره یکی از صحنههای این فیلم و نمایش سگهای مرده گفت: شهرداری تشکیلاتی دارد که جسد این حیوانات را جمعآوری میکند. ما آنها را گرفتیم. به نظرم اشکالی ندارد اگر تصویر آزاردهنده باشد، چرا که سینما برای من بزک نیست. سینما برای من مسئله است و برایم کارکردی مثل تراپی دارد. سینمای من سینمای خرده پیرنگ است. من از فیلم اولم تا به امروز، لوکیشن برایم از قصه مهمتر بوده است.
وی ادامه داد: نام فیلم در ابتدا «کبوتر کشی» بود. اما بهدلیل اصلاحیههایی که فیلم با آن روبهرو شد نامش را به «دست تنها» تغییر دادیم.
مجید مظفری، در پاسخ به سوالی درباره سرمایهگذاری در این فیلم گفت: میدانستم که امیرحسین ثقفی پای فیلمش میایستد و زمانی که دیدم دغدغه بودجه دارند، تصمیم گرفتم سرمایه و دستمزد خود را در کار بگذارم و بعد از گیشه سهم بردارم.
علی اوجی نیز در پاسخ به همین سوال گفت: امسال با عنوان سرمایهگذار در بخش خصوصی، دو فیلم «دست تنها» و «شوهر ستاره» را در جشنواره فجر دارم. سینمای امیرحسین ثقفی را دوست دارم و باوجود این که سرمایهگذاری در این فیلم ریسک است، تصمیم گرفتم کمک کنم. دیگر سرمایهگذار این کار بهجز مجید مظفری، فریبا نادری است. البته این اقدام ژست نیست و در جهت حفظ سینمای مستقل، خصوصی و غیرفرمایشی است.
علی اکبر ثقفی با اشاره به اینکه سینمای اجتماعی در حال قربانی شدن است، گفت: این روزها بهدلیل بحث اقتصادی، سینمادار فیلم را انتخاب میکند و پخشکننده نیز با آنها همراهی میکند.
علی اوجی نیز در این زمینه گفت: اگر «مست عشق» را از آثار اجتماعی که سال گذشته پخش شدند حذف کنیم، مجموع فروش آثار اجتماعی چیزی در حدود 110 میلیارد بود.
انتهایپیام/