دیدگاه مخالفان و موافقان درباره طرح جدید ترافیک

اقتصاد ایران: در جلسه روز شنبه شورای شهر تهران، غیر از تعیین عوارض برای خودروهای پلاک غیربومی، نرخ ورودی پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران هم نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش پیدا کرد؛ به این ترتیب نرخ ورودی در پارکینگ‌های رده یکم برای خودروهای سواری 13 هزار و 800 تومان، پارکینگ‌های رده دوم 11 هزار تومان و پارکینگ‌های رده سوم، هشت هزار و 100 تومان تعیین شده است. حال این افزایش تعرفه ها چه تأثیری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد موضوعی قابل بحث است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هم میهن، درست در روزهایی که شورای شهر تهران از درخواست ملی برای نجات تهران می‌گوید، مصوبه‌ای برای نرخ ورودی پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران، محدودیت تردد پلاک‌های شهرستان در محدوده طرح ترافیک تهران و دریافت عوارض از آنها تصویب شد.

در جلسه روز شنبه شورای شهر تهران، غیر از تعیین عوارض برای خودروهای پلاک غیربومی، نرخ طرح ترافیک تهران برای سال آینده 50 درصد افزایش داشت؛ به این ترتیب نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش این عدد به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، یعنی به‌ازای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.

حالا آنطور که اعضای شورای شهر تهران می‌گویند، اگر شهروندان طرح ترافیک رزرو کنند، باید ۱۱۲ هزار تومان بپردازند و در صورت رزرو نکردن طرح، ۵۰۰ هزار تومان براساس جریمه تعیین‌شده، در نظر گرفته خواهد شد.  با این مصوبه که اسکندر مومنی، وزیر کشور هم با آن مخالفت کرده، عوارض ویژه‌ای برای خودروهای پلاک شهرستان در نظر گرفته شده که طبق آن تا سه روز طبق عوارض تعیین‌شده توسط شورای شهر تهران تصویب شده و می‌توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند اما از سه تا هفت روز باید 1/5 برابر ماشین‌های پلاک تهران، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت کنند.

اگر این خودروها بیش از 10روز تردد در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، عوارض آنها سه برابر افزایش پیدا می‌کند؛ مصوبه‌ای که ادعا می‌شود با اجرای ‌آن بار آلودگی و ترافیک هوای تهران کاهش پیدا می‌کند، اما با دریافت عوارض به شیوه طرح ترافیک این شهر که خودش هم نمره قبولی نگرفته است، حالا موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی درباره این مصوبه مطرح شده و باتوجه به مخالفت وزیر کشور با آن، مشخص نیست فرمانداری تهران در بررسی نهایی، آن را تایید خواهد کرد یا رد. آن هم در شرایطی که بعضی از اعضای شورای شهر، تمام‌قد پشت مصوبه‌شان ایستاده‌اند، ازجمله مهدی چمران، رئیس شورا که در این باره گفته است: «نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک براساس نرخ تورم بوده و نگاه‌مان بازدارنده بود و بر همین اساس در ساعات اوج، مبلغ افزایش می‌یابد و از ۷۵ هزار تومانِ سال قبل به ۱۱۲ هزار تومان افزایش یافت.

درباره پلاک شهرستان‌ها نیز ما می‌بینیم که خودروهای پلاک شهرستان، گروهی به تهران می‌آیند و به‌عنوان شغل فعالیت می‌کنند، حتی جای خواب ندارند. شما صحبت تاکسیرانان را هم اگر بشنوید، راننده تاکسی هزینه کرده و آموزش دیده، اما بی‌مسافر می‌ماند و حالا یک خودروی شخصی آن هم بدون شناسایی و شناسنامه شغلی، مسافرکشی می‌کند و بعد از مدتی هم به شهر خود برمی‌گردد.

اگر خودرویی با پلاک شهرستان می‌خواهد وارد محدوده ‌شود، رقم افزایشی آن متفاوت خواهد بود؛ نرخ طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان برای ۵، ۷ و ۱۰ روز به‌بالا متفاوت است. اگر این خلاف قانون باشد، باید بگویند که کدام بخش آن خلاف است. ممکن است برخی هراس داشته باشند که این موضوع به تمام شهر تسری پیدا کند، اما درباره آن هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.» 

بعد از واکنش وزیر کشور  به مصوبه اخیر شورای شهر و مخالفت با آن، ناصر امانی،‌ عضو این شورا گفته است وزیر کشور باید مشخص کند که با استناد به کدام بند قانون با مصوبه مخالفت کرده‌اند؟ چون در این هیئت مصوبات شورا را براساس قوانین بالادستی بررسی می‌کنند و در صورت مغایرت آن با قوانین بالادستی، هیئت تطبیق مصوبه را رد می‌کند.

در جلسه روز شنبه شورای شهر تهران، غیر از تعیین عوارض برای خودروهای پلاک غیربومی، نرخ ورودی پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران هم نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش پیدا کرد؛ به این ترتیب نرخ ورودی در پارکینگ‌های رده یکم برای خودروهای سواری 13 هزار و 800 تومان، پارکینگ‌های رده دوم 11 هزار تومان و پارکینگ‌های رده سوم، هشت هزار و 100 تومان تعیین شده است.

همچنین در پارکینگ‌های رده یکم برای هر نیم‌ساعت بعد از ساعت اول تا 12 ساعت، 2 هزار و 700 تومان، هر نیم‌ساعت از 12 ساعت تا 24 ساعت هزار و 900 تومان و برای یک‌روز کامل 119 هزار تومان پیش‌بینی شده است. طبق دستورالعمل شهرداری تهران هم نرخ پارک در پارکینگ‌های عمومی و پارک حاشیه‌ای در مناسبت‌های مذهبی، رایگان خواهد بود. نرخ ورودی و حق توقف موتورسیکلت هم چهار هزار و 400 تومان تعیین شده که به‌ازای هر نیم‌ساعت هزار و 500 تومان به آن افزوده خواهد شد. درنهایت لایحه تعیین نرخ ورودی و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال 1404 با حداکثر آرای موافق تصویب شد. 

محدودیت تردد خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک در شرایطی پیش کشیده می‌شود که این استان رتبه اول مهاجرپذیری را دارد و بخش زیادی از مهاجرت‌ها به آن برای معیشت بهتر و تحصیل است و مراجعه برای دریافت خدمات اداری و درمانی به آن متوقف نمی‌شود. بخش بزرگی از این خدمات هم در همان محدوده‌ای قرار دارد که شورا تصمیم دارد عوارض بیشتری بابت ورود به آن توسط خودروهای غیرتهرانی پرداخته شود؛ یعنی مرکز تهران.   

این داده‌هایی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره دلایل مهاجرت‌های داخلی در کشور است که درباره تهران هم صدق می‌کند: در بازه زمانی سال‌های 1375 تا 1400 عوامل اقتصادی مثل یافتن شغل از مهم‌ترین دلایل مهاجرت‌های داخلی در ایران بوده است و بعد از آن نابرابری در توسعه آموزش، بهداشت و رفاه قرار دارد.

حالا در استان تهران، به‌عنوان شهری مهاجرپذیر در فاصله سال‌های 1390 تا 1395، بیش از 844 هزار و 925 نفر جابه‌جا یا از استان‌های دیگر و خارج کشـور، وارد شده‌اند. از این تعـداد 515 هزار و 922 نفر از استان‌های دیگر به این استان مهاجرت کرده‌اند؛ برای یافتن کار، تحصیل یا به امید رسیدن به زندگی بهتر. فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی بخشی از همین مسیر برای به‌دست آوردن کاری تازه در پایتخت است؛ تاکسی‌هایی که تعدادی از رانندگان‌شان شب‌ها را در آنها سر می‌کنند؛ چون خانه و خانواده‌ای در تهران ندارند و با کار کردن با خودروهای‌شان، برای آنها پول می‌فرستند.  

دروازه‌های شهر را نبندیم

دی‌ماه سال گذشته بود که جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران گفت که طرح ترافیک فعلی، نه ترافیک را کنترل می‌کند، نه درآمدی برای شهرداری دارد و نسخه کنونی متعلق به دهه 60 و برای امروز ناکارآمد است. همان نتیجه‌ای که سال 1397 یک گروه مطالعاتی به‌دست آورده بود: «بررسی محدوده ترافیکی شهر تهران با تکیه بر معایب طرح موجود» عنوان این پژوهش است که توسط یک تیم دانشگاهی به سرپرستی عباس بابازاده، استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران و با همکاری فرشید واحدیان موحد انجام شد و موثرنبودن طرح ترافیک تهران را اثبات کرد.

این پژوهش در زمانی به شهرداری ارائه شد که تیم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک وقت این شهر مشغول تدوین نسخه جدیدی از این طرح برای اجرا در سال ۹۷ بود. اما شهرداری در تدوین نسخه جدید طرح ترافیک از یافته‌های این پژوهش استفاده نکرد و به محاسبات آن بی‌اعتنا بود. نتایج این بررسی نشان داد که طرح ترافیک حتی نتوانسته به‌شکل موثری به بهبود سرعت در محدوده مرکزی شهر نیز منجر شود و اثر آن نزدیک به صفر است. 

الهام فخاری، عضو شورای شهر پنجم تهران و یکی از مخالفان اجرای طرح ترافیک جدید تهران بود. حالا بعد از مصوبه اخیر شورای شهر تهران  می‌گوید، برای حل مشکل ترافیک تهران باید عوامل ریشه‌ای آن را برطرف کرد و محدودیت برای خودروهای شهرهای دیگر نتیجه‌ای ندارد: «همیشه  وقتی طرحی ارائه می‌شود لازم است توضیح دهیم این طرح برای حل چه مسئله‌ای پیشنهاد می‌شود؟ اگر سیر این موضوع را از سال 1400 تا امروز نگاه کنیم، می‌بینیم که موافقان این طرح‌ها از وضعیت به‌هم ریخته‌ شهر می‌گویند و اعتقاد دارند که حضور رانندگان با پلاک‌های غیربومی تهران به شغل‌های غیررسمی و نیمه‌رسمی فضا می‌دهد، مدیریت و پایش وضعیت دشوارتر است و چرایی این میزان تردد روشن نیست.

به‌علاوه اینکه بحث آلودگی هوا هم بیشتر به‌چشم می‌خورد اما به‌نظر من مسئله بیش از آلودگی هوا، مربوط به وضعیت به‌هم‌ریخته شهری است. در بحث‌هایی که در شورای پنجم هم مطرح شد، قائل به این بودیم که چرایی طرح ترافیک جدید باید روشن باشد، مردم باید بدانند چرا محدودیت دارند چرا پول می‌دهند و این پول چه کمکی به حل مسئله اصلی می‌کند. طبق گزارش‌های نهادهای رسمی چند درصد این آلودگی‌ها مربوط به خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای بزرگ است؟ چه کاری برای این موضوع انجام شده است؟»

دریافت عوارض بابت تردد، راه خوبی برای حل مسائل است؟ فخاری می‌گوید، صرفاً با دریافت پول مشکل ترافیک تهران برطرف نمی‌شود بلکه باید به آن مسئله، پاسخ درستی داد؛ چون مسئله اصلی نابرابری فرصت‌های شغلی و ناپایداری وضعیت اقتصادی است که باعث می‌شود مردم برای گذران زندگی نیاز به دسترسی به پول فوری داشته باشند و به‌نظر می‌رسد، تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را حل کند: «به همین دلیل است که مردم به سمت شهرهای بزرگ‌تر مانند تهران می‌آیند و به‌دنبال آن مسئله اسکان، چگونگی رصد و پایش و چالش‌های امنیت شهری به وجود می‌آید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ