بدون صنعت خودرو نمیتوانیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم/ تامین ارز مورد نیاز خودروسازان ضروری است
اقتصاد ایران: عصر خودرو- معاون وزیر صمت گفت: یکی از صنایع بسیار مهم و پیشرو که میتواند بخشی از رشد اقتصادی هشت درصدی کشور را محقق کند، صنعت خودرو است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایکوپرس، سید حامد عاملی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت امروز(دوشنبه) با حضور در ایران خودرو و نشست با مدیرعامل این گروه صنعتی و انجمن خودروسازان، از نزدیک با مشکلات و مسایل این صنعت آشنا شد و همچنین از سالن های تولید این خودروساز بازدید کرد.
در این نشست عاملی با بیان اینکه تاکنون برنامه عملیاتی برای رشد صنعت خودرو نداشتهایم، افزود: اگر صنعتی را پرورش ندهیم، نمیتوانیم انتظار رشد آن را هم داشته باشیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امروز مراکز علمی و آیندهپژوهی در دنیا برنامهریزی میکنند که صنعت خودرو در چه مسیری باید پیش برود و به چه نقطهای برسد و این تصور بیهودهای است که فکر کنیم این صنعت خود به خود رشد مییابد و بخش عمدهای از این وظیفه بر عهده سیاستگذار و برنامهریز است.
عاملی تاکید کرد: اگر میخواهیم به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم نباید از صنعت خودرو غافل شویم.
وی با بیان اینکه امکان کنار گذاشتن صنعت خودرو وجود ندارد، افزود: تنها مسیر موجود آن است که با کمک و همفکری دولت و خودروسازان، یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای رشد صنعت خودرو تهیه شود.
عاملی درباره تامین ارزی خودروسازان، با بیان اینکه آنها باید بتوانند بخشی از ارز مورد نیازشان را تامین کنند، گفت: در این زمینه بحث تهاتر را پیگیر هستیم. توافقی صورت گرفته و مجموعهها پذیرفتهاند که این تهاتر را با معاونت معدنی در دستور کار قرار دهیم و ما هم بهعنوان وزارت صمت موظفیم ارز مورد نیاز را تامین کنیم.
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، درباره برنامه کلان دولت چهاردهم در خصوص صنعت خودرو گفت: این صنعت در پایان این دولت در سال 1407 باید در نقطهای بایستد که جمع بندیهای آن اکنون انجام شده و هفته آینده به خودروسازان ارایه خواهد شد.
وی با بیان اینکه سال 1404 آغاز حرکت ما در این مسیر است، افزود: برای اینکه بتوانیم به این هدف برسیم باید با همفکری روی برنامهها به تفاهم برسیم. باید ببینیم برنامه خودروسازان برای رسیدن به رشد خودروسازی در چهار سال آینده چیست و ما چه حمایتهایی می توانیم داشته باشیم.
عاملی خاطرنشان کرد: اتفاقات مهم در مقوله نیرو محرکه هیبریدی، تبادل اطلاعات بین خودرو و محیط، هوش مصنوعی و خودروهای خودران، همگی فرصتهایی هستند که اگر با آنها همگام نشویم فرصت رشد و تحول را از دست خواهیم داد.
معاون وزیر صمت گفت: این موضوع را هم سیاستگذاران و هم دولتمردان باید درک کنند و این فرصت استثنایی را باید غنمیت بشماریم.
عاملی ضمن درخواست از تمام خودروسازان برای ارایه پیشنویس یک برنامه برای رشد و توسعه صنعت خودرو طی چهار سال آینده، گفت: دولت نیز جمعبندیهای خود را درباره نقطهای که باید به آن برسیم تبیین خواهد کرد و با هم به توافق خواهیم رسید.
عاملی درباره سقف ارزی که برای برخی خودروها گذاشته شده گفت: این موضوع به برنامهای که دولت و خودروسازان در مورد آن به توافق میرسند، بستگی دارد.
وی گفت: ما در صادرات خودروهای اقتصادی توان رقابتی داریم و خودروسازان باید در این زمینه برنامههای خود را اعلام کنند.
عاملی با بیان اینکه صادرات پنج درصدی خودرو برای سال آینده تعریف شده، خاطرنشان کرد: رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال 1407 یک هدفگذاری مهم است و نیازمند این است که از همین حالا به فکر بازارهای صادراتی باشیم.
معاون وزیر صمت درباره موضوع عمق داخلیسازی خودروها طی چهار سال آینده گفت: خودروسازان برنامههای خود را در این خصوص به وزارت صمت ارایه دهند.
وی ضمن با اهمیت خواندن بحث همافزایی در خودروسازی گفت: اگر تحولات در حوزه خودروسازی در کشور در جهان با سرعت زیاد پیش می رود، به دلیل هم افزایی است.
عاملی گفت: هم افزایی یعنی اینکه همه خودروسازها نمیتوانند سازنده موتور یا گیربکس خودرو باشند و باید چند خودروساز جمع شوند و مجموعهای را راهاندازی کنند و مثلا سالانه یک میلیون دستگاه موتور خودرو تولید کنند.
معاون وزیر صمت با تاکید بر نقش ویژه انجمن خودروسازان در زمینه ایجاد همافزایی گفت: این موضوع نیازمند تدبیر و کمک خودروسازان است و ارتقای کیفی خودروها، رضایت مشتری و کاهش دخالت دولت در خودروسازی همگی از این مسیر تحقق پیدا می کند.
وی گفت: مسیری که برای ثبت سفارشها تعیین شده اشتباه است و باید اصلاح شود و این دستورالعمل را برای سال آینده اصلاح خواهیم کرد.