اجازه اعمال محدودیت در تردد خودروهای پلاک شهرستان را نخواهم داد
اقتصاد ایران: شهرداری تهران در ماههای پایانی هر سال، لایحه بودجه سال بعد را تحویل شورای شهر میدهد که در این لایحه نرخ جدید عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر را که طرح ترافیک نامیده میشود، عنوان کرده و در کمیسیون تخصصی شورای شهر مورد بررسی قرار میگیرد.
اما امسال در مورد تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک قوانینی تصویب شد که این روزها بحث برانگیز شده است.
شهر؛ اداره نیست!
تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران درباره طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان گفت: برخی از این خودروها برای کسب و کار به تهران میآیند و محدودههای طرح ترافیک را دچار اختلال میکنند. برهمین اساس پیش بینی شده است اگر خودرویی در طول ماه یک تا سهروز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد، افزایش قیمتی نسبتبه شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما اگر ۴ تا ۷ روز تردد داشته باشد؛ با افزایش یک و دو دهم درصدی مواجه میشود و اگر بیشاز ۷روز در طول یکماه در تهران تردد کند؛ این عدد به یکونیم میرسد و در صورت تردد بیشاز ۱۰ روز این ضریب به ۲ برابر میرسد و خودروهای غیر از پلاک تهران باید این عدد را پرداخت کنند.
بعد از رأی مثبت اعضای شورای شهر تهران به این بخش از لایحه و انتشار خبر در فضای مجازی، محدودیت تردد خودروهای پلاک شهرستان و اخذ دو برابری عوارض تردد بحث برانگیر شد.
وزیر کشور بلافاصله به این طرح جدید شورای شهر تهران واکنش نشان داد.اسکندر مومنی در این باره گفت: من هم این خبر را در چند رسانه رسمی دیدم. البته از مجاری رسمی برای ما نیامده ولی اگر اینگونه باشد که خودروهای پلاک شهرستان بیش از هفت روز، عوارضشان یکونیم برابر میشود، قطعا با این تصمیم مخالفیم و این تضییع حقوق شهروندان به دلایل مختلف است. زیرا این مصوبه مشکل ترافیکی و آلودگی هوا را حل نمیکند، چون یک خودرو پلاک شهرستان در صورت تردد بیشاز هفت روز، باید یکونیم برابر خودروهای پلاک تهران عوارض بدهد و ذهن فورا به این سمت میرود که این یک بخش درآمدزاست و ربطی به موضوعات اجتماعی مثل آلودگی هوا یا موضوعاتی مثل انضباط ترافیکی ندارد.
وی افزود: به هرحال مردم حقوقی دارند. خودرویی خریدند و هنگام خرید هم مالیات دادهاند. عوارض میدهند و کسی به آنها نگفته شما محدودیت دارید در بخشی از شهرها تردد کنید. نمیتوانیم قوانین و مقررات را زودبهزود عوض کنیم.
مومنی تاکید کرد: این را به خودمان و به همه آنهایی که قوانین و مقررات تعیین یا تدوین میکنند، میگویم که شهر، اداره نیست و مردم هم کارمند ما نیستند که هر زمان خواستیم، آییننامهها را تغییر بدهیم. مردم میخواهند در شهر آرامش داشته باشند، زندگی باید قابل پیشبینی باشد هر روز تغییرات جدیدی ایجاد نشود تا مردم بتوانند زندگیشان را داشته باشند.
وزیر کشور بیان کرد: حال سوال این است اگر بقیه شهرها هم همین تصمیم را بگیرند، مثلا شهرهای اطراف تهران یا شهرهای شمالی برای خودروهای پلاک تهران که وارد آن شهرها میشوند، عوارض سنگین وضع کنند؛ چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر شهرهای دیگر هم همین کار را بکنند وفاق و همبستگی بین شهرها و شهروندان از بین میرود و یک واگرایی ایجاد میشود و سنگ روی سنگ بند نمیشود.
وی با اشاره به اینکه با دلایلی که عرض کردم این مصوبه قابل اجرا نیست و من به عنوان وزیر کشور هم مخالف هستم و حتما اجازه این کار را نخواهم داد، گفت: موضوعات این چنینی، سراسری و ملی است و یک تصمیم یکپارچه باید گرفته شود. خواهش ما از همه کسانی که در این زمینهها حتی اختیار تدوین قوانین، آییننامه و مقررات را دارند این است که در نظر بگیرند هر روز نمیتوانیم یک قاعده جدید در سر راه زندگی مردم عزیز قرار بدهیم.
صحبت یک تاکسیران را هم باید شنید
پس از اظهارنظر وزیر کشور، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: نرخ طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان برای تقاضای ۵، ۷ و ۱۰روز به بالا متفاوت است.
مهدی چمران در ادامه اظهار کرد: ورود به محدوده مرکزی شهر تهران و طرح ترافیک بحثی است که هرسال در شورای شهر در مورد آن تصمیمگیری میشود. چمران با اعلام اینکه درآمد مطرح نیست و بازدارندگی مدنظر بوده و اگر رقم افزایش یافته بهدلیل همین موضوع است که حضور شهروندان در محدوده کاهش یابد، تصریح کرد: نرخ پایه ورود به طرح ترافیک از ۷۵هزار تومان به ۱۱۲هزار تومان افزایش یافت که البته اقشار خاص ازجمله معلولان، جانبازان و بیماران خاص نیز از تخفیف استفاده میکنند. وی ادامه داد: خودروهای پلاک شهرستان، گروهی به تهران مراجعه میکنند و بیش از ۱۰ روز در تهران میمانند و جای اسکان هم ندارند.
در مواردی میبینیم پس از مسافربری در خودرویشان استراحت میکنند. صحبت یک تاکسیران را هم باید شنید که با مبلغ بالایی امتیاز تاکسی خریداری کرده و مشخصات فنی ثبتشده دارد اما از سوی دیگر فردی با خودرو پلاک شهرستان و بدون مشخصات ثبتشده، مسافربری میکند و پس از چند روز به شهر خود بازمیگردد.
چمران با بیان اینکه خودرو پلاک شهرستانی که میخواهد وارد محدوده طرح ترافیک شود با خودروهای پلاک تهران متفاوت است، یادآور شد: نرخ طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان برای ۵، ۷ و ۱۰ روز به بالا متفاوت است. اگر این موضوع خلاف قانون باشد، باید بگویند کدام بخش آن خلاف است. برخی نگران هستند که این موضوع به تمام شهر تسری پیدا کند اما درخصوص آن هنوز تصمیم نگرفتهایم. در مورد اظهارات وزیر کشور هم چون اطلاع دقیقی ندارم، فعلا اظهارنظر نمیکنم و اگر نیاز بود موضوع را برای ایشان روشن خواهیم کرد.