به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، همین روز گذشته بود که عبدالکریم حسینزاده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیسجمهور خبر از کلید خوردن سامانه نظارت و پایش این معاونت داد تا نظارت و گزارشگیری مستقیم، لحظهای و تصویری بر تمام پروژههای پویش عدالت آموزشی دولت چهاردهم از طریق این سامانه انجام شود.
دولتی که در همان ابتدای کارش، آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی با رویکرد کیفیتبخشی به مدارس را در صدر اولویتهای خود قرار داده وحالا با ایجاد چنین سامانهای باید منتظر نتایج عملیاتی شدن آن باشیم.مسعود پزشکیان بارها از ناعدالتی آموزشی میان دانشآموزان مناطق برخوردار و نابرخوردار گلایه کرده و تامین عدالت آموزشی در سراسر کشور را از اولویتهای اصلی خودبرشمرده است.
حتی او درجلسه اخیرش درباره محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی، با اشاره به رویکرد دولت در اجرای طرح بزرگ ملی عدالت آموزشی گفت: «رویکرد دولت، پایین به بالا و مردممحور است. ویژگی مهم این طرح حذف بروکراسی اداری، عدم اتکا به بودجههای دولتی وجلب مشارکت و همکاری مردم از تامین منابع مالی تا ساخت و ساز در کنار کمک دیگر نهادهای حمایتی است.» گویا در سامانه نظارت و پایش پروژههای پویش عدالت آموزشی هم به ساخت مدارس توجه ویژهای شده و با استفاده از آن میتوان بر روند پیشرفت پروژه و محرومیتزدایی آموزشی در سراسر کشور نظارت کارآمد و مستقیم داشت. سامانهای که قرار است طبق وعده یکساله، کمی از نابرابری عدالت آموزشی بکاهد.
مدارس دولتی، هدف اجرای عدالت آموزشی
آقای رئیسجمهور زمانی که در بین صحبتهایش از عدالت آموزشی سخن بهمیان میآورد، به مدارس دولتی عادی توجه ویژه دارد.عدالتی که حالا به یکی از محوریترین صحبتها و اقدامات پزشکیان تبدیل شده و باید نتیجه آن را در سامانه نظارت و پایش پروژههای پویش عدالت آموزشی جستوجو کنیم. البته دکتر هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت با اشاره به این سامانه میگوید: «وضعیت عدالت آموزشی در ایران امروز، بهویژه در سه، چهار سال اخیر به وضعیت بسیار حادی رسیده و نیاز به یک درمان فوری دارد. اقدامی که رئیسجمهور برای این سامانه و تعامل نزدیکتر با مردم کرده، ستودنی است اما یک پروسه به حساب میآید و نمیتوان انتظار داشت که ظرف چند ماه آینده نتیجه آن حاصل شود.»
وضعیت فعلی عدالت آموزشی کشور
مدارس غیردولتی و رشد بیرویه این مدارس دراقصینقاط کشور، یکی ازمصادیق بارز نابرابری آموزشی و بیعدالتی است. «باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف وبیعدالتی آموزشی درکشورنشوند.به موازات این باید تلاشها معطوف به ارتقای جهشوار در کیفیت این مدارس باشد.» این بخشی از صحبتهای مسعود پزشکیان در بیستمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران است. البته اینها همه ماجرای بیعدالتی آموزشی نیست؛ چراکه خانواده عیالوار آموزش و پرورش با مشکلات متعددی همچون کمبود معلم و مسائل معیشتی آنان، بحث فرونشستهای مدارس و ایمنیشان، داوطلبان کنکوری و مصوبه جنجالی تاثیر قطعی معدل، کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس و... دست و پنجه نرم میکند.
مسائلی که هامون سبطی هم بدان اشاره میکند و میگوید: «اکنون ما در مشکلات ناشی از تاثیر قطعی معدل در مدارس مناطق محروم و حتی مدارس دولتی مناطق برخوردار، همچنین در برخی از رشتهها و دانشگاهها و پذیرش در آنها یا درمورد وضعیت خطرناک دستیاران رشته علوم پزشکی، شاهد وضعیت حادی هستیم که نیاز به درمان فوری دارد.»وی ضمن بیان اینکه این سامانه خیلی خوب است اما نتایج آن را نمیتوان به صورت فوری دید، به ما توضیح میدهد: «انتظار مردم و جامعه فرهیخته کشور از رئیسجمهور این است که تا پیش از نوروز یک تصمیم فوری و عاجل در این موارد بگیرند و اجازه ندهند که فاجعه بیش از این عمیق شود».
نهضت مدرسهسازی
موضوع کمبود مدارس هم از آن دست موضوعاتی است که کمک شایانی به برقراری عدالت در کشور میکند. همین یک هفته پیش بود که رئیسجمهور در سفر استانیاش به خوزستان با لباس کارگری، نخستین خشت طرح ملی نهضت مدرسهسازی مردمی را در این استان بنا کرد.
دکتر سبطی با اشاره به اینکه هرکسی بتواند سنگی روی سنگ بگذارد تا مدارس در ایران گسترش پیدا کند، به ما میگوید: «بحث مدرسهسازی که رئیسجمهور در سالهای بسیار دور به صورت مستقیم در آن دست داشتند و خودشان و فرزندانشان با دست مدرسه میساختند. وقتی کسی در گذشته این کار را میکرده، اگر در زمان حال در لباس ریاست جمهوری هم باشد و دوباره به این کار دست بزند، ازنظر من، کار نمایشی نیست بلکه اقدامی هوشمندانه است.»
او همچنین میافزاید: «تصویری هم که از رئیسجمهور در حال ساختن مدرسه پخش شد، حاکی از آن است که ایشان از جوانی دغدغه ساخت مدرسه را داشتند و حالا که به مقام ریاست جمهوری رسیدند هم، همچنان این دغدغه را دارند. من بسیار به این شیوه امیدوارانه نگاه میکنم تا در طول مسئولیتشان، تعداد و کیفیت مدارس افزایش پیدا کند.» به نظر میرسد که وفاق دولت با مردم مخصوصا در راستای ایجاد عدالت آموزشی، یکی از خلاقیتهای دولت مسعود پزشکیان است. حالا باید منتظر همین سامانه اخیر در اینخصوص باشیم تا با نتایج حاصل از آن، بتوانیم از موانع این نابرابریها عبور کنیم.