تامین ۱۹۰۰ اتوبوس از طریق قراردادهای داخلی
اقتصاد ایران: برای تامین ۵هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد شده که ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است
قرار استدر سالهای نزدیک تهران شاهد چشمانداز جدیدی از حملونقل عمومی بهویژه در بخش اتوبوسرانی باشد. بنا بر آنچه علیرضا زاکانی از عملکرد شهرداری تهران عنوان کرده است، بهزودی بخش بزرگی از نیاز این کلانشهر به اتوبوس تامین میشود. این در حالی است که گفته میشود در بخش مسافری این شهر، ونها نیز به زودی سروسامان میگیرند و خودروهای فرسوده فعال در این بخش با مدلهای وارداتی جایگزین میشوند.
در این زمینه، شهردار تهران عنوان کرده که چهار نمونه ون هم برای انتخاب و جایگزینی با ونهای فرسوده وارد شده، این در حالی است که به نظر میرسد در یک سالونیم گذشته شهرداری تهران، تلاشهایی را برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت انجام داده که ازجمله آنها به نقل از زاکانی میتوان به انعقاد تفاهمنامههای داخلی و خارجی برای تامین بیش از ۵هزار دستگاه انواع اتوبوس اشاره کرد که تا امروز بخشی از آنها به اتوبوسرانی تهران رسیده و بخش بزرگی از آنها نیز در انتظار ورود به ناوگان شهری است.
چه چشماندازی در انتظار اتوبوسرانی پایتخت است؟
تهران بیشاز همیشه نیاز به اتوبوسهای تازهنفس دارد؛ افزایش جمیعت، گسترش این کلانشهر و افزایش آلایندههای زیستمحیطی، همه تنها برخی از علل نیاز مبرم پایتخت به اتوبوسهای جدید و توسعه سایر بخشهای حملونقل عمومی است.
در همین راستا، علیرضا زاکانی با بیان اینکه ابتدای دوره از یکهزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس، ۸۶۰ دستگاه در خطوط فعال بود، گفت: «امروز ۳هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و در ماههای آینده شاهد یک رشد جدی در این زمینه خواهیم بود.»
وی با اعلام اینکه برای تامین ۵هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد شده که ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است، افزود: «ما شاهد فعالیت ۴هزار و ۹۶۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۸۹ بودیم. بر این اساس، امروز ما یک گام نسبت به گذشته جلوتر برمیداریم. با اینحال، تهران ۱۱هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. تلاشها باید به جایی برسد که معادله درصد استفاده از حملونقل عمومی و شخصی را جابهجا کند.»
واردات چهار نمونه ون برای نوسازی ونهای فرسوده
در حالی شهرداری برای بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران گام برمیدارد که توسعه حملونقل این شهر تنها منوط به این بخش نیست و در سایر بخشها از جمله تاکسیرانی و مترو نیز باید فکری به حال پایتخت شود تا گامی در مسیر رهایی از آلودگیهای زیستمحیطی برداشته شود.
در همین راستا، شهرداری تهران بهتازگی مدعی شده که قرار است بهزودی ونهای مسافری شهر تهران نیز نوسازی شوند.
به گفته وی، در همین خصوص، «چهار نمونه ون برای انتخاب و جایگزینی ونهای فرسوده وارد شده است.»
علیرضا زاکانی همچنین با بیان اینکه ۶هزار دستگاه ون از ۱۵ سال پیش فعال است، تصریح کرد: «امروز بیش از ۲هزار دستگاه ون در شهر فعالیت میکنند که از استاندارد خارج شدهاند. در این راستا، برای ۱۰هزار دستگاه ون تفاهم و چهار نمونه وارد شده است تا انتخاب نهایی بین آنها انجام شود.»
۱۹۰۰ اتوبوس از طریق قراردادهای داخلی تامین میشود
از بیش از ۵هزار اتوبوسی که برای تهران در قالب قراردادهای داخلی و خارجی خریداری شده، تا امروز بخش کمی به ناوگان این شهر رسیده، اما از سوی برخی از مسئولان وعده داده شده است که بهزودی چهره شهر با ورود بخش اعظمی از این اتوبوسها تغییر خواهد کرد.
در همین راستا نیز رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران بهتازگی اظهار کرد که «در بخش اتوبوس، قراردادهای بسیار خوبی در شهر تهران منعقد شده، اما برخی از این قراردادها زمانبر است.»
سیدجعفر تشکریهاشمی با اشاره به نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تصریح کرد که «علاوه بر قرارداد با شرکتهای داخلی برای تامین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی که بخش اعظم آن تحویل شده و تا دو، سه ماه آینده کامل میشود، برای ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیگر نیز قرارداد بستهایم که قول داده شده است تا اردیبهشت یا نهایتا خرداد سال آینده به ناوگان اضافه شود.»
اما قراردادهای خرید اتوبوس برای پایتخت تنها مربوط به مدلهای داخلی نیست و قرار است بخش بزرگی از این اتوبوسها از طریق خرید از چینیها تامین شود که به گفته تشکری هاشمی؛ «قرارداد خرید اتوبوسهای برقی از چین در حال نهایی شدن است و حدود ۱۸۰ دستگاه از این اتوبوسها به کشور رسیده که پس از آمادهسازی در خطوط شهری تهران خدماترسانی خواهند کرد.»