روح ایرانی در کالبد پویانمایی "افسانه سپهر"
اقتصاد ایران: با وجود رشد چشمگیر کمی و کیفی تولیدات انیمیشن در سالهای اخیر سینمای ایران و حضور درخشان چندین انیمشین کوتاه و بلند وطنی در جشنوارههای معتبر جهانی، هنوز مشکل اساسی سینمای ایرانی یعنی فیلمنامه، گریبانگیر بسیاری از این تولیدات فرهنگی - هنری است.
تیم سازندگان افسانه سپهر نیز با علم بر این اصل و بر مبنای یک روش کمریسک و مطمئن، توانستهاند به ساخت اثری روی آورده که با تکیه بر دانش نوین و ابزارهای به روز، بر مبنای الگوی کلاسیک سفر قهرمان داستان پسربچهای را بازگو کند که بر خلاف برخی تولیدات کودک و نوجوان، ظرفیت همراهی این مخاطبان را داشته باشد و از جهان کودک امروزی (که دسترسی نامحدودی به آرشیو مفصل سینمای جهان دارد) دور نباشد. از این رو است که تماشای افسانه سپهر در میان این آثار برای مخاطب کودک و نوجوان، شاخصتر و تماشاییتر میشود و توجه این اثر به فیلمنامه منسجمتر، مورد توجه قرار میگیرد. اثری که بدون اشارهای مستقیم و گل درشت، روح حماسی شاهنامه را در خود دارد و با نگاه ویژهای که به اقوام ایرانی (یزدی و تهرانی و گیلک و شیرازی و...) دارد، در ایجاد حس همدلانه مردم سرزمین به درستی گام برداشته و ضمن توجه به آداب، اِلمانها و مؤلفههای زندگی ایرانی، از نمایش نمادهای جهانی این سرزمین همچون یوز ایرانی با نام بابو (که نقشی مهم و اساسی در همراهی سپهر (قهرمان داستان) در رسیدن به موفقیت دارد) نیز غافل نشده است.
لوگو موشن افسانه سپهر
نکته قابل توجه دیگر در مورد افسانه سپهر، شخصیت پردازی صحیح و چیدمان درست شخصیتهای آن است. در واقع سازندگان این انیمیشن، با بهرهگیری از روش شخصیتپردازی صریح و مستقیم، به تبعیت از بسیاری از نمونههای موفق جهانی و در رویارویی با مخاطب کودک و نوجوان خود، شفاف و بیپرده به تعریف مشخصات قهرمانها و ضدقهرمانهای خود پرداخته و در طراحی شخصیتهای اصلی، روح کنشگری را ملحوظ کرده است.
از این رو این اثر، به راحتی در موقعیتی همدلیبرانگیز مخاطب را با خود همراه کرده و مسئله و نیاز شخص اول را به دغدغه مخاطب کودک بدل میکند و با این شیوه، شخصیتپردازی دراماتیک و باورپذیری را به همراه میآورد. این بیان صریح موجب شده در رویارویی سپهر با بدمنهای داستان (همانند شرشره، آلاسکا، پاگنده و ...) مخاطب در نقطه درست مبارزه ایستاده و حتی در مواجهه با تصویر کاراکتر آدم برفی غول پیکر نیز به ترد الگوها و آموختههای فانتزی خود برآید و در زمان رویارویی سپهر (و بابو) شرور / سپهر (و بابو) سلیم در جایگاه درست قصه ایستاده باشد.

از سویی دیگر، با وجود برخی ایرادات افسانه سپهر، مخاطب شناسی این انیمیشن تا اندازهای دقیق و فکر شده است که رویکرد اخلاقمدارانه و دلسوزانه اثر در مواجه با تماشاگر، به دور از شعارزدگی و استفاده از الگوهای کلیشهای از مدافتاده شده و از این رو انتظار میرود فیلم در اکران عمومی نیز مورد توجه گروه سنی الف تا ج قرار گیرد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه