رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی برای تهرانیها در دهه فجر
اقتصاد ایران: عصر خودرو- سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی در دهه فجر گفت: تقویت زیرساختهای حملونقل همچنان مهمترین اولویت مدیریت شهری است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به رونمایی از 179 دستگاه اتوبوس برقی در دهه فجر، اظهار داشت: با ورود این دستگاهها به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، رکورد خریداری اتوبوس توسط مدیریت شهری در همه تاریخ بلدیه شکسته خواهد شد.
وی با اشاره به آنکه طبق قانون هوای پاک خریداری و تزریق ناوگان تازهنفس اتوبوسرانی از وظایف دولت و وزارت کشور است، ادامه داد: در سنوات گذشته نیز در برخی دورهها دولتهای مستقر با عمل به این تکلیف قانونی، اقدام به خریداری اتوبوسهای جدید کرده و به این ترتیب ناوگان اتوبوسرانی تهران ارتقا مییافت.
سخنگوی شهرداری تهران نقطه اوج خرید و ورود اتوبوسهای جدید توسط دولت را سالهای پایانی دهه 80 دانست و افزود: در آن سالها دولت وقت (دولت نهم و دهم) بعضاً تا 1000 دستگاه اتوبوس جدید در یک سال خریداری و تحویل شهرداری تهران میداد. مثلاً در سال 84 حدود 690 دستگاه، سال 85 حدود 1100 دستگاه، سال 86 حدود 600 دستگاه، سال 87 حدود 800 دستگاه، سال 88، 160 دستگاه و سال 89، 473 دستگاه توسط دولت خریداری شد.
محمدخانی با تأکید بر اینکه عمده اتوبوسهای ناوگان تهران توسط دولت خریداری شده، گفت: البته ادوار مختلف مدیریت شهری نیز در دورههای مختلف نسبت به خریداری اتوبوس با بودجههای داخلی شهری (مستقل از نفت) نیز اقدام میکردند. اما این تعداد حتماً قابل مقایسه با خریدهای دولتی نبود.
وی نقطه اوج خرید اتوبوس توسط شهرداری تهران را (مستقل از بودجه عمومی کشور و پول نفت) سالهای 90 و 92 دانست و بیان داشت: در این دو سال بالغ بر 280 دستگاه اتوبوس جدید به صورت کامل توسط شهرداری تهران خریداری شد. در سالهای 86 و 87 هم هر سال حدود 250 دستگاه خریداری شده بود. با این حساب میتوان گفت در همه 12 سال دوران مدیریت جناب آقای قالیباف (از 84 تا 96) حدود 1400 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری شده است.
سخنگوی شهرداری تهران عملکرد دوره پنجم شورا را در تقویت ناوگان اتوبوسرانی بسیار ناچیز ارزیابی و تأکید کرد: در همه چهار سال دوره گذشته، تنها بالغ بر 240 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد که با توجه به نیاز شهر، ترافیک کلافهکننده و آلودگی هوا اصلاً قابل ملاحظه نبود.
محمدخانی با اشاره به آنکه دوره ششم مدیریت شهری از روز نخست با درک نیاز مفرط پایتخت به تقویت ناوگان، اولویت خود را توسعه حملونقل عمومی قرار داد، تصریح کرد: در همین راستا تا امروز بالغ بر 1300 دستگاه اتوبوس جدید بهصورت کامل توسط شهرداری تهران (مستقل از پول نفت و بودجه دولت) خریداری و وارد خیابانهای شهر شده است. این اتوبوسها با استیکرهای «تهران دوستداشتنی» برای صحتسنجی پیش چشمان شهروندان است.
وی اضافه شدن قریبالوقوع حدود 200 دستگاه اتوبوس جدید وارداتی از کشور چین به ناوگان را یادآوری و گفت: با ورود این دستگاههای جدید رکورد خریداری اتوبوس توسط شهرداری تهران که پیشتر مربوط به دوران 12 ساله عملکرد جناب آقای دکتر قالیباف بود، در چهارمین سال فعالیت شورای ششم شکسته خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که نیاز شهر به اتوبوسهای جدید با توجه به فرسودگی ناوگان، آلودگی هوا و ترافیک کلافهکننده بسیار بیشتر از اینها است، بیان داشت: تقویت زیرساختهای حملونقل همچنان مهمترین اولویت مدیریت شهری است و در همین راستا بالغ بر 50 درصد لایحه بودجه پیشنهادی سال 1404 نیز به همین موضوع اختصاص یافته است.
محمدخانی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با ورود اتوبوسهای تمام برقی چینی به خیابانهای شهر، گامی هرچند کوچک در راستای ارتقای خدمترسانی ناوگان حملونقل عمومی، کنترل آلودگی هوا و جلب رضایت شهروندان برداشته شود.