وزیر ارشاد:
پیام قرآن کریم را از کنار امام رئوف عرضه کنیم
اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیام قرآن کریم را از کنار امام رئوف به جهانیان عرضه کنیم. پیامی که با سلفیت، خشونت و قساوت فاصلههای زیادی داشته و دارد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه (۱۲ بهمن) در آیین پایانی چهلویکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهد مقدس شایستهترین مکان برای برگزاری آیین چهلویکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی است.
صالحی افزود: برداشت من از تاریخ انقلاب اسلامی این است که بخش قابل توجه معارف قرآنی در ایران و در دوره معاصر به مشهد مقدس اتصال دارد، و در دهههای اخیر به ویژه در دو دهه نزدیک به انقلاب اسلامی، مشهد پایگاه مهم معرفت قرآنی بوده است.
وی گفت: سیدعباس صالحی روز جمعه (۱۲ بهمن) در آیین پایانی چهلویکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به حسن سلیقه و انتخاب همکاران عزیزم در سازمان اوقاف که امسال چهل و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم را در این مکان متبرک برگزار کردهاند درود میفرستم و از همکاریِ عزیزانمان در آستان قدس رضوی و دیگران سپاسگزار هستم؛ این اقدام نباید متوقف در یک سال باشد و امسال را میتوان مبنای این سنت حسنه قرار داد تا پایگاه این مسابقات پراثر و تاثیرگذار در جهان اسلام، همین آستان مقدس باشد.
صالحی گفت: نخست اینکه برداشت من از تاریخ انقلاب اسلامی این است که بخش قابل توجه معارف قرآنی در ایران و در دوره معاصر به مشهد مقدس اتصال دارد، در دهههای اخیر به ویژه در دو دهه نزدیک به انقلاب اسلامی، مشهد پایگاه مهم معرفت قرآنی بوده است.
وی با اشاره به خدمات رهبر فرزانه انقلاب در دهههای ۴۰ و ۵۰ و تلاشهای قرآنی ایشان افزود: رهبر انقلاب هم به انسافزایی با متن قرآن کریم و هم به معارف قرآن کریم توجه داشتند؛ بیتردید آنچه ایشان در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) و در مسجد کرامت (که محصولات آن در دسترس است) ارائه کردند پایه قابل توجهی برای حیات قرآنی انقلاب اسلامی ایران شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این سخن گزاف نیست و کاملا قابل ارجاع است که چگونه جوانههای تفکر قرآنی انقلاب اسلامی (که در دوره رهبری ایشان امتداد یافته است) در این شهر مقدس و متاثر از قدسیت این مکان شکل گرفت، در همین راستا به سخنرانیهای طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن و آثار تفسیری متعدد ایشان و خطابههای مختلفشان که ملهم از قرآنکریم بود، میتوان توجه کرد.
صالحی با اشاره به اینکه مشهد مقدس در دوران اخیر پایگاه جدی معارف قرآنکریم بوده است، افزود: در همین زمینه باید به نام بزرگانی مثل آیتالله میرزا جواد تهرانی، آیتالله سیدهاشم نجف آبادی، استاد محمد تقی شریعتی، آیتالله واعظزاده و شخصیتهای دیگری که در دهههای متوالی معرفت و معارف قرآنی را در در ایران عزیز ارتقاء دادند، اشاره کرد و البته در اوج آنان باید به رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد که با نگاههای مبنایی و جامعی که داشتند در این عرصه موثر واقع شدند.
وی در بخش دیگری از سخن با اشاره به موضوع ثقلین در اسلام گفت: ما از نعمت مجاورت با امام رضا (علیه السلام) به عنوان پایتخت معنوی ایران و شیعیان برخوردار هستیم، برهمین اساس باید وجه قرآنی امام رضا (ع) را بیشتر بشناسیم و این وجهه جزو وجوه بسیار بسیار متعالی حضرت هست که گاهی از آن غفلت میکنیم.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: بارها این روایت را شنیدهایم که امام رضا (ع) هر سه روز یکبار ختم قرآن میکردند و "هر سه روز یک بار" شیوه امام در ختم قرآنکریم بود؛ این نکته کمی نیست که امام چنین انسی با قرآن مجید داشتند که حتی در دورههایی که مسئولیتهای جمعی و اجتماعی امامت هم داشتند نیز به ختم سه روزه قرآن کریم اهتمام میورزیدند.
صالحی گفت: شیخ طوسی در امالی از برادر زاده دعبل خزاعی و او از پدرش نقل میکند که پدرم به من گفت که من و عمویت (دعبل) در سال ۱۹۸ هجری به مرو رفتیم و دو سال آنجا بودیم زمانی که قصد بازگشت به قم داشتیم، نزد امام رضا (ع) برای خداحافظی رفتیم و امام (ع) هدایایی به دعبل میدهند: یک انگشتر عقیق، مقداری سکه ضرب شده به نام امام و یک پیراهن پشمینه سبزرنگ، امام راجع به درهمها و انگشتر چیزی نفرمودند، اما راجع به پیراهنی که به دعبل هدیه داده بودند میفرمایند که قدر این پیراهن را بدان، چون که در این پیراهن هزار ختم قرآن کردهام؛ این نکته سادهای نیست چرا که امامی داشتهایم که با قرآن به این میزان انس داشته است.
وی گفت: اینکه چرا و چگونه در رفتار امام چنین انسی میبینیم به نگاهی که امام (ع) به قرآن دارند باز میگردد و با نگاه ما انسانهای عادی فاصله زیادی دارد در این قسمت نیز خیلی میتوان صحبت کرد که قرآن در نگاه امام علی (ع) و ائمه و امام رضا (علیهم السلام) چه فاصله مقامی با نگاه افراد عادی دارد که ممکن است ما هم آن را یک کتاب مقدس بدانیم، اما باید توجه داشت کتاب مقدس با کتاب معجزه متفاوت است.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: نگاه خیلی از ما به قرآنکریم در بالاترین شکلش در حد یک کتاب مقدس است ولی باید توجه کرد تفاوت زیادی بین کتاب مقدس و کتاب معجزه وجود دارد؛ عدهای از انبیای پیش از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) کتاب داشتند که قرآن کریم نیز از آنها یاد میکند و از جمله آنان میتوان به پیامبران اولوالعزم اشاره کرد ولی باید توجه داشت که کتابهای آنها نور و هدایت بود، اما معجزه نبود، معجزات آنها در قالبهای دیگری بود، تورات و انجیل کتابِ مقدس بود، اما کتابِ معجزه نبود؛ آن هم معجزهای جاودان.
صالحی گفت: نگاه امام رضا علیه السلام به قرآن کریم در افق لفظ و معنا قابل توجه است؛ این حدیث شریف را از امام رضا (ع) شنیدهایم که در بخشی از آن میفرمایند فهُو فی کلِّ زَمانٍ جَدیدٌ، و عِند کُلِّ قَومٍ غَضٌّ إلى یَومِ القِیامَةِ اگر فردی به این باور داشته باشد که فی کلِّ زَمانٍ جَدیدٌ نگاه دیگری به قرآن کریم خواهد یافت و نیز اینکه عِند کُلِّ قَومٍ غَضٌّ إلى یَومِ القِیامَةِ نیز بیان میکند که برای هر گروه و جامعهای تا روز قیامت طراوت دارد، باور داشتن به اینکه قرآن معجزه معنایی و مفهومی است و هر قدر به آن نزدیکتر شویم عمقهای جدیدی برای آن کشف میکنیم بر نگاه انسان به قرآن کریم تاثیرگذار است.
وی افزود: با این نگاه است که امام رضا (علیهالسلام) میفرمایند که هر زمان به آیهای رسیدم از آن عبور نکردم مگر اینکه در آن تدبر کردم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: نکات قابل توجهی هم در حوزه رفتار و هنجارهای فردی و اجتماعی مبتنی بر قرآن مجید در سیره امام رضا علیه السلام دیده میشود که یکی از آنها تربیت شاگردان قرآنی است.
صالحی افزود: در اصحاب امام رضا (علیه السلام) مفسران برجسته قرآن کریم میبینیم که یکی از آنها فضل بن شاذان است و همه اینها ایجاب میکند که اگر میخواهیم ثقلین را به جهان نشان دهیم یکی از فرصتهای مناسب این است که پیام قرآنکریم را از کنار امام رئوف عرضه کنیم، پیامی که با سلفیت، خشونت و قساوت فاصلههای زیادی داشته و دارد.