وجود ۱۲ میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه
اقتصاد ایران: عصر خودرو- نبود اطلاعاتی دقیق درباره تعداد وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه سبب شده تا در زمان اجرای طرحهای بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث، مشخص نباشد که چه تعداد از صاحبان خودروها از اینگونه طرحها که هر سال به مناسبت های مختلف اجرا می شود، استفاده می کنند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بار دیگر طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث از 9 بهمن ماه اجرایی شده است و تا 30 بهمن برای تمامی وسایل نقلیه و تا 30 اسفند 1403 برای موتورسیکلتها اجرا می شود تا مالکان وسایل نقلیهای که بیمه خود را بهموقع تمدید نکردهاند، بدون پرداخت جریمه دیرکرد اقدام به خرید بیمه نامه کنند.
زمستان امسال نیز به سنت سال های گذشته بیمه مرکزی با درخواست رئیس صندوق تامین خسارت های بدنی برای بخشودگی جرائم عدم خرید بیمه نامه شخص ثالث از سوی وسایل نقلیه موتوری موافقت کرده است؛ این اقدام در سال های اخیر دو بار در سال اجرا شده است تا شاید به این مناسبت صاحبان وسایل نقلیه به خرید بیمه نامه ترغیب شوند.
در این راستا امسال نیز «بیمه مرکزی بهمناسبت عید مبعث و دهه فجر، جریمه وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث را به شرط خرید بیمهنامه یک ساله به پیشنهاد صندوق تامین خسارت های بدنی می بخشد. به همین دلیل مبلغ جرایم مرتبط با موتورسیکلتها بهمدت 52 روز و برای سایر وسایل نقلیه زمینی و ریلی، بهمدت 22 روز بخشیده میشود. شرکتهای بیمه مکلفند در این بازه زمانی از دریافت جریمه حقبیمه خودداری کنند. در صورتی که این وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه تا پایان این بازه زمانی بیمه نشوند، کارت سوخت آنها باطل خواهد شد.»
طبق قانون، ستاد مدیریت حملونقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه خودداری کند.
براساس بند ب ماده 24 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (بیمه شخص ثالث) تمامی جرایم مربوط به خرید بیمه نامه ها جزء درآمدهای صندوق تامین خسارت های بدنی محسوب شده و باید براساس قانون که هرساله این صندوق گزارشی از عملکرد خود به نمایندگان سه قوه که جزء هیات امنا این صندوق هستند، ارایه دهد.
درآمدهای ناشی از جریمه خرید بیمه نامه ها نیز باید در این محاسبات در نظر گرفته شود که با توجه به نبود اطلاعات دقیق درباره تعداد دقیق خرید اینگونه بیمه نامه ها، نمی توان اظهار نظری درباره میزان درآمدهای صندوق تامین خسارت های بدنی نیز از این محل داشت.
مسئولیت آمار با بیمه مرکزی است/مشکل کشور متصل نبودن اطلاعات به یکدیگر است
در این رابطه «مهدی قمصریان» مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تعداد افرادی که در زمان بخشودگی جرایم بیمه نامه شخص ثالث برای خرید اقدام می کنند و میزان موفقیت و استقبال از آن گفت: اطلاعات بیمه نامه ها در سامانه سنهاب نزد بیمه مرکزی ثبت می شود و صندوق تامین خسارت های بدنی هر بار بعد از بخشنامه بخشودگی از بیمه مرکزی درخواست اطلاعات می کند، ولی آخرین آمار، سال گذشته داده شد و اطلاعات جدیدی در این زمینه نداریم.
وی با بیان اینکه البته این آمار برای صندوق تامین خسارت های بدنی اهمیت فوق العاده ای دارد، چون این بخشودگی موجب کاهش درآمدهای مستقیم صندوق تامین خسارت های بدنی می شود، اظهار داشت: البته در یک تا دو سال اخیر بخشودگی ها هدفمند شده و پیشنهاد کردیم که هرکس توانست گواهینامه رانندگی موتورسیکلت دریافت کند، در صورتی که جریمه بیمه نامه موتوری داشته باشد و اقدام به خرید بیمه نامه کند، جرایم پیشین آن نیز بخشیده شود.
قمصریان ادامه داد: البته صندوق تامین خسارت های بدنی در سه سال اخیر با همکاری نزدیکی که بین این صندوق و ستاد حمل و نقل سوخت دارد، پیشنهاد کرده که بخشودگی در راستای ماده 48 باشد یعنی ممکن است از ابتدای سال آینده سهمیه سوخت دارندگان تمامی وسایل نقلیه ای که فاقد بیمه نامه هستند، بطور کامل بسته شود.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش کشور در خصوص فناوری اطلاعات، تبادل اطلاعات و دیتا میان دستگاه های مختلف است، اظهار داشت: بسیاری از دستگاه های کشور در سامانه های مربوط به خود و زیرمجموعه هایشان بهترین امکانات را ایجاد کرده اند، ولی متاسفانه بستر مناسبی برای اتصال این دستگاه ها با یکدیگر وجود ندارد و یکی از مهمترین اشکالات اطلاعاتی کشور در این زمینه است.
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی خاطر نشان کرد: این صندوق برای دریافت اطلاعات در این زمینه اصرار دارد، چون جرائمی که بخشیده می شود جزء درآمدهای صندوق تامین است و برای این صندوق اهمیت دارد که چه تعداد از این افراد اقدام به خرید بیمه نامه کرده و بر همین اساس چقدر از تخفیفات بهره مند شده اند، اما آماری دقیق در دسترس نیست.
به نظر می رسد با توجه به اینکه که یکی از انتقادات به این طرح این است که بعد از اجرای زمان بخشودگی ها، اطلاعات دقیقی درباره میزان تاثیر چنین طرح هایی در جامعه مشخص نیست و معلوم نیست که چه تعداد صاحبان وسایل نقلیه بدون بیمه نامه از این طرح استقبال می کنند، به همین دلیل نمی توان برآورد دقیقی درباره تاثیر این اقدام بر گسترش فرهنگ بیمه داشت و نقاط ضعف و قوت آن نمایان شود تا در سال های آینده با احصاء نقاط ضعف و قدرت آن به اجرای هرچه بهتر چنین اقداماتی اهتمام ویژه تری داشت.
نکته ای که باید توجه داشت اینکه با وجود استمرار در بخشودگی جرایم دیکرد بیمه شخص ثالث، همچنان تعداد وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه در کشور بالاست؛ آذرماه امسال محمود حق وردیلو معاون نظارت بیمه مرکزی اعلام کرده بود که 85 درصد موتورسیکلت سواران در کشور بیمه شخص ثالث ندارند یعنی از نزدیک 13 میلیون موتورسیکلت سوار فعال در کشور، 11 میلیون موتورسوار فاقد بیمه نامه هستند.
وی همچنین درباره سایر خودروها چنین گفته بود که طبق آخرین آمارها حدود یک میلیون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث هستند که از این تعداد 30 هزار خودرو، تاکسی یا ون است.