ردیابی هواپیماها توسط حسگرهای زیر آب
اقتصاد ایران: مهندسان چینی یک حسگر زیر آبی جدید ابداع کرده اند که می تواند از فاصله چند مایلی هواپیماها را ردیابی کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، طبق گزارش ها رادار جدید شامل مجموعه ای از حسگرهای آکوستیک با طراحی خاص است که می تواند آن را در عمق هزار متری به کار گیرد. این حسگرها هنگام آزمایش می توانستند هواپیماهایی در ارتفاع ۵ هزار متری را ردیابی کنند.
چنین فناوری قابلیت بقای زیردریایی ها در مقابله با هواپیماهای ضد دریایی را بهبود می دهد. این هواپیماها اغلب دارای حسگرهای پیشرفته ای هستند تا زیردریایی های غوطه ور را شناسایی کنند، آن ها را پایین بیاورند و با اژدر یا غیره از بین ببرند.
حسگرهای آکوستیک زیرآبی به زیردریایی هایی ها کمک می کنند تا تهدیدهای پیش رو را شناسایی کنند و احتمالا به آنها اجازه می دهد با ابزارهایی مانند موشک های دریا به هوا تهدیدها را خنثی کنند. چنین فناوری مدتها غیرعملی تلقی میشد، زیرا امواج صوتی از سطح دریا منعکس می شوند و تنها بخش کوچکی از آن در ستون آب نفوذ میکند اما مشکل همین جا تمام نمی شود. حتی اگر امواج صوتی بتوانند در آب سفر کنند، بیشتر اوقات کج می شوند زیرا باید از لایه های آب گذر کنند از سوی دیگر تغییرات در دما، چگالی و میزان شوری آب نیز در فرایند بالا تغییر می کند.
اما طبق گزارش ها محققان چینی پس از چند دهه تحقیق بر این مشکلات غلبه کرده اند. طیف حسگر جدید هنگامیکه در آب های کم عمق به کار گرفته می شود برای ردیابی هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند، مناسب است.
با وجود این قابلیت خارق العاده، محققان متوجه شدند استفاده از این فناوری در آب های عمیق یا برای هدف گرفتن هواپیماهایی در ارتفاع بالا کارآمد نیست.
طبق گزارش نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، آزمایش این فناوری نشان داد که سیگنال های نادرست یک مشکل رایج است که به طور چشمگیری کاربرد ابزار را کاهش می دهد. با این حال، آزمایش ها و اصلاحات گسترده سرانجام در سال ۲۰۲۲ نتیجه داد. این فناوری هواپیماهایی را شناسایی کرد که در فاصله ۱۰.۵ مایلی (۱۷ کیلومتری) از رادار اعماق دریا قرار داشتند البته این ابزار تا به اکنون رونمایی نشده است اما در نشریه ماه جاری ژورنال Acta Acustica تحقیقی درباره آن منتشر شده است. محققان اشاره کرده اند این فناوری با وجود موفقیت ها همچنان کاستی هایی دارد مانند برد کوتاه ردیابی آن که کمتر از ۲۰ کیلومتر است. این فناوری همچنین نتوانست هواپیمایی به طور مستقیم بالای سر آن پرواز می کرد را شناسایی کند. محققان هم اکنون مشغول برطرف کردن چالش های این پروژه هستند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه